Hej!

Skall hjälpa syrran att köpa en recirkulerande fläkt med kolfilter till hennes bostadsrättskök från anno dazumal (byggt på 60-talet). Det blir en helt vanlig standardfläkt, inga häftiga kåpor, utan formen är mest lik en pizzakartong.

Problemet är att det inte finns något skåp ovanför spisen, så fläkten måste på något sätt fästas i bakkant på väggen, eller på någon typ av konsoler.

Hur sjutton fäster man något sådant? Har bläddrat i exempelvis Electrolux installationsanvisningar och de verkar förutsätta att det finns skåp. Att köpa ett skåp blir inte bra, det skulle bli ett uddaskåp i ett kök som annars är enligt 60-talsstandard.

/ama

med 60 talsstandard antar jag att du menar att djupet är annorlunda.Såvida du har en standardbredd på 60 och standardhöjd så kan du köpa ett skåp på ikea och skära ner det på djupet.tilläggsskruva utifrån med vanlig skruv eftersom ikeas ena fäst beslag kommer att försvinna vid nerkapningen.

Har du redan köpt fläkt?? Om du köper en vanlig 60 fläkt Cylinda exclusive så följer där med beslag för att fästa den i baken utan ett skåp. Hör efter där du ska köpa den så får dem kolla så att beslag följer med, annars får du beställa dem brevid.

Nej, fläkten är inte inköpt än, håller på att kolla så att vi hittar en som gå att sätta på väggen.
Måste tyvärr välja en 70 cm bred fläkt, spisen är 70 cm bred, så det minskar urvalet en del.

Syrran är inte så sugen på att köpa ett uddaskåp för fläkten, det skulle se rätt knepigt ut med 60-talsskåp och sedan ett IKEA/Ballingslöv/osv över spisen. Materialet, tjockleken på luckorna, höjd etc överensstämmer inte med resten av köket.

/ama

Det har följt konsoller med de fläktar jag satt upp i liknande krypin, hör efter när du handlar fläkten och svarar de goddagyxskaft så handla nånannanstans.

Hmmm, inser att jag måste prata med någon försäljare innan inköp. Blä! Skall kolla om tretti.se eller någon annan nätbutik svarar på mail, vill verkligen inte åka iväg någonstans och ta det IRL, det tar för lång tid.

Tack för hjälpen allihopa, det verkar som att det finns hopp i alla fall.

/ama

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.