Har fått en trimmer/röjsåg. När jag skulle byta från trimmer-huvudet till sågklinga insåg jag att något måste fattas i påsen som följde med.

Det jag har (förutom trimmerhuvud+mutter) är själva klingan och något som verkar heta "stödfläns". Kan inte se hur detta skulle gå att montera ihop.

Hittar ingen bra instruktion eller bild på hur man byter. Någon som vet vad som saknas för att kunna montera klingan?

Tack! Jag tycker dock inte att det stämmer ändå. Den som i manualen heter 250r (250rx har jag inte kunnat hitta) ser inte likadan ut.

Det enda jag kan komma på är att axeln som kommer ut ur växelhuset ska tas bort för att kunna fästa klingan. Är den isf höger eller vänster-gängad?

• Närbild av axeln på en trimmer med växelhuset delvis täckt av klipprester. Axeln ser ut att behöva modifieras för att fästa en klinga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en grästrimmer med ett monterat sågblad och synlig växelhusaxel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kallep1 skrev:
Är den isf höger eller vänster-gängad?
Vänstergängad lär den vara.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
och är tums skruv... så går inte att köpa diverse trimmhuvud.. måste vara husqvarna ^^ lärde man sig när var dax efter 20år tjänst att updatera

Yes den var vänstergängad. Nu ser det ut att passa! Ska få tag på rätt låsmutter nu bara också.

K kallep1 skrev:
Yes den var vänstergängad. Nu ser det ut att passa! Ska få tag på rätt låsmutter nu bara också.
Den axeln tillhör själva trimmerhuvudet!
Den ska skruvas av om du ska ha klinga. Då blir det en axeltap kvar som klingan monteras i.
Är det en sågklinga du ska använda måste du byta till avsett metallskydd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.