3 224 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Fästa kant på bänskiva
Till slut fick jag fingrarna på en bänskiva i laminat med virrvarrmönster. Den skall sluta sina dagar som bardisk i 2 olika nivåer, övre skivan 30 mm och undre 60 mm.
På en bit sitter aluminumkant och vad jag kan se så är den T-formad och inlimmad i ett urfräst spår men jag behöver kanta på fler ställen Nån som vet var man kan hitta lös 30 list av rätt sort ?
Några trick för att få dit den ? När det gäller biten med t 60 tänkte jag bara klippa till en bit i borstad rostfritt och limma dit med sättlim.
På en bit sitter aluminumkant och vad jag kan se så är den T-formad och inlimmad i ett urfräst spår men jag behöver kanta på fler ställen Nån som vet var man kan hitta lös 30 list av rätt sort ?
Några trick för att få dit den ? När det gäller biten med t 60 tänkte jag bara klippa till en bit i borstad rostfritt och limma dit med sättlim.
Eftersom aluminium är så pass mjukt material kan man fräsa i det utan större problem.jag hade gått till en välsorterad järnhandel och beställt t- formad list och fäst den i ett urfräst spår med epoxy om ni vill få det så likt originalet som möjligt.
Tänk på att kyla/smörja rikligt när man fräser i alu dock, T-röd funkar rätt bra. Utan "geggar" det bara fast i fräsen.
Detta är intressant. Jag antar att det handlar om att kantfräsa Al-listen efter att den satts på plats så den sitter perfekt i kant med skivan. Jag har själv varit på gång att försöka fräsa i Al några gånger men det har inte blivit av ännu. Jag har däremot borrat med T-röd med gott resultat.
Min fråga är hur man gör rent praktiskt för att få till kyningen. Låter man en medhjälpare spruta på medan man fräser. Det blir mycket T-röd överallt... Spriten dunstar ju men lämnar kvar lite röda fläckar som iofs går lätt att torka bort på de flesta ställen. Finns det några tips på hur man kan hantera detta på ett bättre sätt så mottages dessa tacksamt.
I mitt fall har det inte handlat om kantlister utan om att försöka bredda ett spår i en T-track eller fräsa ett spår i en fyrkantsprofil för att få till en T-track. Nu börjar jag glida ifrån vanliga möbler lite men det går kanske bra ändå?
Min fråga är hur man gör rent praktiskt för att få till kyningen. Låter man en medhjälpare spruta på medan man fräser. Det blir mycket T-röd överallt... Spriten dunstar ju men lämnar kvar lite röda fläckar som iofs går lätt att torka bort på de flesta ställen. Finns det några tips på hur man kan hantera detta på ett bättre sätt så mottages dessa tacksamt.
I mitt fall har det inte handlat om kantlister utan om att försöka bredda ett spår i en T-track eller fräsa ett spår i en fyrkantsprofil för att få till en T-track. Nu börjar jag glida ifrån vanliga möbler lite men det går kanske bra ändå?
Man kan ju tänka sig en spolarvätskepump i spolarvätskebehållare (relativt billigt på bilskroten), en slang, ett slangfäste i fräsen och så en tratt under fräsen som låter vätskan rinna tillbaka till behållaren. Med någon form av sil så klart. Tratten borde gå att montera så det följer med fräsen. Kanske lite otympligt, enklare att ta till en vän.
I bordsmontering blir det värre för man vill ju inte att T-dojjan ska rinna ned i fräsen direkt...
I bordsmontering blir det värre för man vill ju inte att T-dojjan ska rinna ned i fräsen direkt...
Om vi pratar lister med en till ett par millimeter i godstjocklek behövs ingen kylning.
Klicka här för att svara