Jag skall sätta upp en TV-antenn i en mexitegelvilla. Men jag har ingen aning om hur. Tegel är inte min starka sida. Är mexitegel en solid sten som man bara kan borra och plugga i, eller är den ihålig inuti så pluggen inte kommer att ha något att fästa i?
Är det någon risk att jag kan spräcka en sten när jag börjar misshandla den med slagborren?

Behöver inte ha slag för att borra i tegel. Form av infästning lämnar jag till någon annan, men jag tycker epoxi ampuller borde vara bra.

Mexi är en solid sten men ganska känslig. Den sitter inte fast så himla bra då den är helt slät på över och undersida.

Du kan inte sätta antennen i vindskivorna eller skorstenen istället?

alex86 skrev:
Du kan inte sätta antennen i vindskivorna eller skorstenen istället?
Med snö på taket? Då får jag vänta tills våren har kommit :mad:
Nej, det får nog bli ett väggmontage i stället.

@Kattvovven: Epoxi ampuller? För mig fullkomligt okänd storhet!

pegee skrev:

Galet stressad, kom inte på vad det hette. Kem-ankare heter dom. Ampul, som stoppas i borrhållet, du slår in ankaret som tar sönder ampullen och fäster ihop allt. Industriklättrare/vanliga klättrare brukar använda sådana för säkringspunkter, men du behöver ju inga grövre dimensioner. Faaaaast, lyssna inte på mig. Som sagt, finns säkert mycket smartare lösningar. Typ lägga parabolen i snön tills i vår ;)

Försök att få tag på hiltis röda plugg som är ca 100-120mm långa, borra med 10mm borr och franska träskruv som är lika långa som pluggen så ramlar den aldrig ner!

pegee skrev:

Har ni så mkt snö att inte vindskivorna syns? 😝

Har du kallvind och inte bor för långt från sändarstationen kan du ju placera antennen inne på vinden. Jag provade det och det funkar perfekt även med 80 cm snö just nu. Antennen ligger löst på kutterspånet.

alex86 skrev:
Jag tänker på ett sådant här fäste: [länk]

😜)
Jag anade att det var något sådant som avsågs.

Huset har tre våningar i souterräng. Garage, entréplan, vindsvåning.
Den gavel som vetter åt rätt håll vad gäller sändaren är givetvis den högsta. Jag har ingen som helst lust att stå
på en stege upp till nocken på tredje våningen. (flämt..). :eek:
Så mina alternativ är begränsade.

Ett kemankare fungerar det i minusgrader, om jag inte hittar föreslagna röda hiltiplugg?

Pluggen är så bra idag så jag tror inte att det lossnar, plugg som expanderar och skruvar sig som en knott på baksidan om det behövs.
Om teglet lossnar kan jag inte svara på, men gissar att det ska nog mycket till.

Får du inte tag på hiltiplugg så har wurth en liknande som är lika grym :)
Kostar dock ca 17-20kr/st, inkl skruv..
Wurth här i Karlstad säljer dessa styckvis :)

Jag hade inte fäst antennen i mexitegel!
Teglet är bara ett skikt med luftspalt på insidan. Har du otur, så håller inte spikarna som sattes vid murningen den extra påfrestningen från antennen och delar av väggen kan rasa ned! Skall du nödvändigtvis fästa antennen i tegelfasaden så måste du få den förankrad innanför tegelskiktet.

Det är väl ingen sändarmast han ska montera?
Det går knappast att misslyckas med att montera en antenn som max väger ett par kilo, min aktiva plastantenn väger ca 400 gram.
Plugg o skruv duger gott.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.