11 092 läst ·
16 svar
11k läst
16 svar
Fästa i mexitegel
Sida 1 av 2
Jag skall sätta upp en TV-antenn i en mexitegelvilla. Men jag har ingen aning om hur. Tegel är inte min starka sida. Är mexitegel en solid sten som man bara kan borra och plugga i, eller är den ihålig inuti så pluggen inte kommer att ha något att fästa i?
Är det någon risk att jag kan spräcka en sten när jag börjar misshandla den med slagborren?
Är det någon risk att jag kan spräcka en sten när jag börjar misshandla den med slagborren?
Behöver inte ha slag för att borra i tegel. Form av infästning lämnar jag till någon annan, men jag tycker epoxi ampuller borde vara bra.
Galet stressad, kom inte på vad det hette. Kem-ankare heter dom. Ampul, som stoppas i borrhållet, du slår in ankaret som tar sönder ampullen och fäster ihop allt. Industriklättrare/vanliga klättrare brukar använda sådana för säkringspunkter, men du behöver ju inga grövre dimensioner. Faaaaast, lyssna inte på mig. Som sagt, finns säkert mycket smartare lösningar. Typ lägga parabolen i snön tills i vårpegee skrev:
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Jag tänker på ett sådant här fäste: http://www.kjell.com/sortiment/ljud.../fastmateriel/fasten-stativ/gavelfaste-p30952
Det du behöver är en lång stege och någon som håller i den (om du inte kan sticka ner den i snön ett par meter 😜
Det du behöver är en lång stege och någon som håller i den (om du inte kan sticka ner den i snön ett par meter 😜
Har du kallvind och inte bor för långt från sändarstationen kan du ju placera antennen inne på vinden. Jag provade det och det funkar perfekt även med 80 cm snö just nu. Antennen ligger löst på kutterspånet.
Jag anade att det var något sådant som avsågs.alex86 skrev:
Huset har tre våningar i souterräng. Garage, entréplan, vindsvåning.
Den gavel som vetter åt rätt håll vad gäller sändaren är givetvis den högsta. Jag har ingen som helst lust att stå
på en stege upp till nocken på tredje våningen. (flämt..). :eek:
Så mina alternativ är begränsade.
Ett kemankare fungerar det i minusgrader, om jag inte hittar föreslagna röda hiltiplugg?
Pluggen är så bra idag så jag tror inte att det lossnar, plugg som expanderar och skruvar sig som en knott på baksidan om det behövs.
Om teglet lossnar kan jag inte svara på, men gissar att det ska nog mycket till.
Om teglet lossnar kan jag inte svara på, men gissar att det ska nog mycket till.
Jag hade inte fäst antennen i mexitegel!
Teglet är bara ett skikt med luftspalt på insidan. Har du otur, så håller inte spikarna som sattes vid murningen den extra påfrestningen från antennen och delar av väggen kan rasa ned! Skall du nödvändigtvis fästa antennen i tegelfasaden så måste du få den förankrad innanför tegelskiktet.
Teglet är bara ett skikt med luftspalt på insidan. Har du otur, så håller inte spikarna som sattes vid murningen den extra påfrestningen från antennen och delar av väggen kan rasa ned! Skall du nödvändigtvis fästa antennen i tegelfasaden så måste du få den förankrad innanför tegelskiktet.