Hej.
Grabben har börjat få upp en väldans fart nu när han börjat gå. Så hade tänkt att smälla upp en grind på framsidan huset så han inte sticker ut i vägen när man tittar bort i 0.03 sekunder
Funderar på hur jag bäst fäster stolparna till grinden.
På ena sidan tycker jag det borde räcka med ett jordankare. Men på andra sidan är det betongplattor på marken, samt en mur gjord av stenblock. Tror ni det räcker med en stolphållare som jag borrar fast i marken? Kan denna stolpen bära grinden eller är det smartare att ha "gräs-stolpen" som bärande?
Hade tänkt ha 70x70 stolpar.
Samt göra grinden med 28x45 ribbor (tryckt)
Känns som att grinden kan bli lite för tung för att hänga endast på ett jordankare?
Om man kanske skulle stabilisera "sten-stolpen" genom att även borra fast den i stenmuren? Stenmuren är inte gjuten, utan endast stenblock liggandes på varandra.
Mvh
Jesper
Grabben har börjat få upp en väldans fart nu när han börjat gå. Så hade tänkt att smälla upp en grind på framsidan huset så han inte sticker ut i vägen när man tittar bort i 0.03 sekunder
Funderar på hur jag bäst fäster stolparna till grinden.
På ena sidan tycker jag det borde räcka med ett jordankare. Men på andra sidan är det betongplattor på marken, samt en mur gjord av stenblock. Tror ni det räcker med en stolphållare som jag borrar fast i marken? Kan denna stolpen bära grinden eller är det smartare att ha "gräs-stolpen" som bärande?
Hade tänkt ha 70x70 stolpar.
Samt göra grinden med 28x45 ribbor (tryckt)
Känns som att grinden kan bli lite för tung för att hänga endast på ett jordankare?
Om man kanske skulle stabilisera "sten-stolpen" genom att även borra fast den i stenmuren? Stenmuren är inte gjuten, utan endast stenblock liggandes på varandra.
Mvh
Jesper
Produkter som diskuteras: "stolphållare"
Stolphållare PSU varmförzinkad FAST
För ingjutning i betong
52 kr inkl moms
Läs mer
Det ser ut som om du har låga murblock hela vägen ut till parkeringen också?
Hade satt grinden i muren och sedan en stolphållare i murblocket på andra sidan. Rent krasst (om muren är byggd rätt) så ska det räcka med att fästa stolpen i muren, det ska klara vikten från en grind
Har själv mina grindstolpar i murblock och det håller, då är det ändå en rätt bastant grind som hänger där (ca 25kg)

Hade satt grinden i muren och sedan en stolphållare i murblocket på andra sidan. Rent krasst (om muren är byggd rätt) så ska det räcka med att fästa stolpen i muren, det ska klara vikten från en grind
Har själv mina grindstolpar i murblock och det håller, då är det ändå en rätt bastant grind som hänger där (ca 25kg)
Snygg grind! (Fick inspiration, tackar för det
Yep, på vänstersidan är det låga murblock som ligger. Muren på högersidan är dock inte så jäättestabil (har bankat lite på stenblocken med stor plastklubba och dom rörde sig lite)
Men tänker om man både fäster i stenplattorna i backen OCH i murstenarna så borde det bli grymt stabilt?
Har du bara borrat stolphållare på båda stolparna?
Edit: såg nu precis när jag zoomade in att så är fallet
Är det 70x70 stolpar du har? Tycker dom ser större ut?
Yep, på vänstersidan är det låga murblock som ligger. Muren på högersidan är dock inte så jäättestabil (har bankat lite på stenblocken med stor plastklubba och dom rörde sig lite)
Men tänker om man både fäster i stenplattorna i backen OCH i murstenarna så borde det bli grymt stabilt?
Produkter som diskuteras: "stolphållare"
Stolpbeslag
Stolpbeslag är konstruktionsdetaljer utformade för att säkerställa en stabil och hållbar förankring eller sammanfogning av stolpar. Dessa beslag kan användas i en rad olika byggprojekt, från att stödja staketstolpar till att förstärka
Läs mer
Om de släpper så hade jag gjort som så att jag lite försiktigt plockat ner muren, på med murbruk (ganska rikligt) mellan varje sten och i stötfogarna och byggt upp den igen. Då kommer det garanterat hålla!
Stolparna jag har är 95x95, tog i lite iomed vikten på grinden samt att den är 120cm hög så tyngdpunkten blev hög.
Stolphållarna har jag satt med sånna här skruv: https://www.hilti.se/infästningar---plugg-och-expander/skruvankare/r6260 Bara att borra hål och köra med en knack. Sitter så in i norden
Och det är klart du kunnat sätta en stolphållare i botten men tror inte den gör någon större skillnad. Bättre att sätta stolpen direkt mot backen (då får den mer eller mindre samma stöd) och sedan bara fästa i muren. Om du sätter en stolphållare i botten så kan du inte få stolpen dikt an mot muren och då tappar du stabilitet även om du kör med "fästen" in i muren
Stolparna jag har är 95x95, tog i lite iomed vikten på grinden samt att den är 120cm hög så tyngdpunkten blev hög.
Stolphållarna har jag satt med sånna här skruv: https://www.hilti.se/infästningar---plugg-och-expander/skruvankare/r6260 Bara att borra hål och köra med en knack. Sitter så in i norden
Och det är klart du kunnat sätta en stolphållare i botten men tror inte den gör någon större skillnad. Bättre att sätta stolpen direkt mot backen (då får den mer eller mindre samma stöd) och sedan bara fästa i muren. Om du sätter en stolphållare i botten så kan du inte få stolpen dikt an mot muren och då tappar du stabilitet även om du kör med "fästen" in i muren
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Den grinden hade min förstfödde snabbt klättrat över bara för att visa att det går. Allt vågrätt går att klättra på.J Jarlsgård skrev:Det ser ut som om du har låga murblock hela vägen ut till parkeringen också?
[bild]
Protte
Haha! Vår lilla står mest och bankar på den i hopp om att den ska öppna sig själv. Klart vår går att klättra över men 120cm hög så förhoppningsvis hinner man reagera innan det är försentprototypen skrev:
Kanske funka att köra med murlim mellan murstenarna eller betonglim?Beppe88 skrev:
Snygg grind! (Fick inspiration, tackar för det
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Kan ju vara farligt att klättra upp och sedan ramla ner. Behöver ju inte vara det som är farligt på andra sidan grinden.J Jarlsgård skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden