6 416 läst ·
21 svar
6k läst
21 svar
Fästa andra ben på en bordsskiva som redan har ett underrede.
Kanske lite förvirrande titel men visste inte hur jag skulle uttrycka mig!
Jag har kommit över en fin bordskiva i valnöt. Måtten är 220x100, skivan är 6cm tjock.
Vanligtvis kommer denna med ben som man fäster med ett redan ditmonterat fäste. Jag fick enbart bordsskivan och har ju tänkt att sätta dit egna ben. Dock är jag långt ifrån kunnig när det kommer till sånt här och tänkte kolla ifall någon har lite koll på hur jag ska gå till väga för bästa resultat.
Vågar inte börja att skruva och hålla på i den förens jag fått lite hjälp med åt vilket håll jag ska!
Tacksam för svar!
Jag har kommit över en fin bordskiva i valnöt. Måtten är 220x100, skivan är 6cm tjock.
Vanligtvis kommer denna med ben som man fäster med ett redan ditmonterat fäste. Jag fick enbart bordsskivan och har ju tänkt att sätta dit egna ben. Dock är jag långt ifrån kunnig när det kommer till sånt här och tänkte kolla ifall någon har lite koll på hur jag ska gå till väga för bästa resultat.
Vågar inte börja att skruva och hålla på i den förens jag fått lite hjälp med åt vilket håll jag ska!
Tacksam för svar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Än så länge har jag inte bestämt vilken typ av ben som ska sitta på, tänkte att jag behövde lite hjälp innan jag köper ben!K kniv skrev:
Alright, men.. vad är rampamuff?
Ok, det låter som en smidig lösning! Behöver jag använda något mer för att förstärka det eller tror du att det räcker att bara fästa i hålen? Tänkte på sånna här ”vinkeljärn” eller vad det heter. Som man fäster i benet samt skivan. Är verkligen inte berest i den här världen!stigen skrev:
Tack för svar!
I och med att underredet går att skruva bort kan du använda vilka ben som helst.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Såna fynd blir man glad över!P Pcssom skrev:Kanske lite förvirrande titel men visste inte hur jag skulle uttrycka mig!
Tacksam för svar!
[bild] [bild]
Hur du ska fästa ben beror ju på vilka ben du väljer. Men du har ju riktigt bra förutsättningar med ramen/plattorna under skivan.
Nu handlar det ju om smak och tycke men något sånt här https://plank-bord.se/shop/bordsben-ram/bordsben-koniskt-ek-obehandlad/ med vinklad montering hade kanske funkat. Men i rätt färg förstås
Eller kanske något sånt här https://plank-bord.se/shop/bordsben-ram/bordsben-haarnaal-71-cm-svart-2-stanger-4-st/ fast i kopparfärg?
Men det handlar ju om smak/tycke, hur skivan ser ut "uppifrån", hur miljön ser ut där bordet ska användas etc. Min poäng är att hur du monterar benen beror ju som sagt på vad du väljer för ben. I mina två exempel är det ju nästan självförklarande. Men jag hade i.a.f. valt att montera benen i dom två "plattorna" undertill eftersom du slipper göra för mycket åverkan på bordsskivan. Sammanfattningsvis, bestäm dig för vad du vill ha för ben först. Det är betydligt lättare att komma med råd då.
Tur att bordsskivan inte är min då jag förmodligen hade köpt massor av olika ben på öppet köp för att ta hem och testa med skivan
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Tänkte mest på begränsningar på val av ben när det sitter en ram under.B Bästerortarn skrev:
Den kan ersättas med annat om det inte passar benen han vill ha. Till exempel två svarta L-profil stag.
Wow, bra svar!B Bästerortarn skrev:Såna fynd blir man glad över!
Hur du ska fästa ben beror ju på vilka ben du väljer. Men du har ju riktigt bra förutsättningar med ramen/plattorna under skivan.
Nu handlar det ju om smak och tycke men något sånt här [länk] med vinklad montering hade kanske funkat. Men i rätt färg förstås
Eller kanske något sånt här [länk] fast i kopparfärg?
Men det handlar ju om smak/tycke, hur skivan ser ut "uppifrån", hur miljön ser ut där bordet ska användas etc. Min poäng är att hur du monterar benen beror ju som sagt på vad du väljer för ben. I mina två exempel är det ju nästan självförklarande. Men jag hade i.a.f. valt att montera benen i dom två "plattorna" undertill eftersom du slipper göra för mycket åverkan på bordsskivan. Sammanfattningsvis, bestäm dig för vad du vill ha för ben först. Det är betydligt lättare att komma med råd då.
Tur att bordsskivan inte är min då jag förmodligen hade köpt massor av olika ben på öppet köp för att ta hem och testa med skivan![]()
Har inte köpt ben då jag var osäker på hur man ska gå tillväga! Visste inte ifall fyra ”vanliga” ben skulle vara starka nog! Men nu har jag lite mer muskler och det landar nog på dina tips
Tusen tack för hjälpen!
Var också lite osäker på hur skivan kommer att te sig ifall man tar bort underredet! Men det hade klart underlättat ifall den var helt plan undertillB Bröstmjölk skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Kolla för all del benens spec'ar när det gäller hur mycket belastning etc. som dom tål också innan du beställer. Samma typ av ben verkar finnas i varierande kvalitetP Pcssom skrev: