16 426 läst ·
51 svar
16k läst
51 svar
Fast eller rörligt el-avtal?
Det råder väl ingen tvekan om att:peterhjalmarsson skrev:
- Sveriges elmarknad är väldigt långt ifrån en perfekt marknad.
- Svensson är långt ifrån en rationell kund.
Medlem
· Stockholm
· 132 inlägg
Kanske skulle sagt "på vilket sätt" den avviker. Delar av den (nätavgifterna och producentsidan) är ju långt från perfekt, men jag är inte alls lika säker på att marknaden för att sälja kilowattimmar till slutkonsument är så dålig.Nyfniken skrev:
Och som tur är så behöver inte alls alla kunder vara rationella för att det skall vara prispåverkande, det räcker ofta med avsevärt mindre andelar. Jag tycker ändå det verkar som att relativt många gör medvetna val av elleverantör.
Men det spelar ändå ingen roll; det vi diskuterar är ju rörligt pris vs fastpris. Utan att ha tänkt igenom det alltför noga så bör ju de marknadsimperfektioner som ändå finns påverka de bägge priserna på ungefär samma sätt.
Men jag tror inte vi kommer så mycket längre i en teoretisk diskussion här - vi behöver lite empiri att räkna på! Tills dess så får väl var och en handla enligt egen övertygelse. En sak är säker i alla fall - med fastpris så vet man ju mer vad man får än med rörligt, och det har ju sina fördelar!
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 876 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 876 inlägg
Jag tecknade 3 år i juli 2010 för 49,10öre + skatt och nätavgifter hos Fortum (näst lägst pris jag kunde hitta den dagen jag tecknade). Eon var 4-5 öre dyrare vid det tillfället och vägrade förhandla (har Eon nät).peterhjalmarsson skrev:
Jag har direktverkande el och väldigt låg förbrukning under lågpristid (mellan 15-20%/månad av årsförbrukning under vintermånaderna).
Avtalet som löpte ut var på prick 40 öre, också det 3 år och Fortum.
Redigerat:
Ovanstående är inte helt sant. Det fasta priset baseras på till vilken pris leverantören vill reservera en del av sin produktion till dig under en längre period. Det rörliga priset baseras på obalanser i elmarknaden och påvärkas mycket av köldknappar, avstängd produktionskapacitet, minskad konsumption m.m.peterhjalmarsson skrev:...
Det fasta priset är baserat på hur marknaden tror att det vägda medelvärdet av priset under bindningstiden kommer att variera. Ovanpå detta lägger man en riskpremie, dvs så mycket elföretaget vill ha betalt för att ta risken att det rörliga priset kan komma att bli högre än man trott. Att det fasta priset är baserat på ett vägt medelvärde betyder att det fasta priset tar hänsyn till att förbrukningen varierar över säsongen.
...
Det är därför två helt olika marknader.
Jag mistänker att även elhandelsbolag försöker att säkra en stor del av sitt behov genom att köpa in el i förväg när det är som billigast.
Också för producenterna är det bra att veta vilken mängder behövs framtiden, så att de kan planera sin produktion, och därmed undvika stora obalanser i marknaden.
Om marknaden är någorlunda i balans under ett år (som t ex 2008 och 2009) är rörligt billigare än ett ettårsavtal. Om marknaden är i obalans (som 2010 och 2011?) är ett ettårsavtal billigare en ett rörligt avtal. Om man tittar på den genomsnittliga prisutveckling under de senaste åren, är ett 3 eller 5 årsavtal ett bra alternativ
Prissättningen sker i Sverige på den för stunden dyraste elen, vilket gör att det kan bli rejäla spikar i priset vilket märkts de sista två vintrarna.
Vi sparade 3700 kronor genom att binda på 6 månader i november 2010.
På sommarhalvåret är fölrbrukningen i en elvärmd villa (vi har värmepump) så låg att priset är mindre intressant.
Detta gör att det är ganska ointressant att ha rörligt också under sommaren, så man kan lika gärna ha det bästa fasta avtal man kan hitta.
Ju längre bindningstid desto bättre. Nu hade Ljusdal Kraft 105 öre på femårsavtal.
Men sen erbjöd Skelleftekraft 10ÅR med vindkraft för 111 öre.
Räknade och räknade på det, och kom fram till att det inte kan vara fel. Och tecknade.
Men sista dagen för det avtalet var i fredags. Erbjudandet kan förstås komma åter.
Då blir knäckfrågan hur elpriset ser ut om 5-10 år. Inte lätt att veta. Elhandlaren tidigare i tråden menade att branschen tror på en fördubbling till 2028. Politik och naturkrafter gör nog att det kan komma tidigare.
Tryggheten att veta att man klarar av kostnaden fram till 2021 är värt en del.
Vi sparade 3700 kronor genom att binda på 6 månader i november 2010.
På sommarhalvåret är fölrbrukningen i en elvärmd villa (vi har värmepump) så låg att priset är mindre intressant.
Detta gör att det är ganska ointressant att ha rörligt också under sommaren, så man kan lika gärna ha det bästa fasta avtal man kan hitta.
Ju längre bindningstid desto bättre. Nu hade Ljusdal Kraft 105 öre på femårsavtal.
Men sen erbjöd Skelleftekraft 10ÅR med vindkraft för 111 öre.
Räknade och räknade på det, och kom fram till att det inte kan vara fel. Och tecknade.
Men sista dagen för det avtalet var i fredags. Erbjudandet kan förstås komma åter.
Då blir knäckfrågan hur elpriset ser ut om 5-10 år. Inte lätt att veta. Elhandlaren tidigare i tråden menade att branschen tror på en fördubbling till 2028. Politik och naturkrafter gör nog att det kan komma tidigare.
Var det rörliga priset oförändrat under hela året då? Jag trodde att elpriset oftast steg på vintern och sjönk på sommaren. Å andra sidan är det bara under snart två år som jag brytt mig om att ha koll på det.harry73 skrev:
Erik
Medlem
· Stockholm
· 132 inlägg
Intressant. Hur ser de beräkningarna ut? Eller kanske inte ändå - de två senaste åren har ju (som någon påpekade) varit "svårare" än marknaden trodde. Kommer marknaden att fortsätta ha svårt att förutsäga utbud och efterfrågan? Om de fortsätter att överskatta produktionen kommer fastpris att vara en bra idé. Om de kommer att överkompensera av ängslan så är det inte så.harry73 skrev:[...]Om marknaden är någorlunda i balans under ett år (som t ex 2008 och 2009) är rörligt billigare än ett ettårsavtal. Om marknaden är i obalans (som 2010 och 2011?) är ett ettårsavtal billigare en ett rörligt avtal. Om man tittar på den genomsnittliga prisutveckling under de senaste åren, är ett 3 eller 5 årsavtal ett bra alternativ
Och om du kan lista ut det själv, tror du inte att elbolagen kan det också, och har inkluderat det i sin fastpriser för perioden?hugo22 skrev:
Ja, om du tror att du är smartare än elbolagen så är det en bra idé att binda.
Och där har vi den andra bra orsaken att binda, om man är riskavert och gärna betalar elbolagen för att de skall ta risken i stället. (Fast jag måste säga att Skelleftekrafts erbjudande lät väldigt bra. Så bra faktiskt att man kan ifrågasätta om de kommer att finnas kvar som företag om många tar deras erbjudande och priserna sticker iväg.)Jehu skrev:[...]Då blir knäckfrågan hur elpriset ser ut om 5-10 år. Inte lätt att veta. Elhandlaren tidigare i tråden menade att branschen tror på en fördubbling till 2028. Politik och naturkrafter gör nog att det kan komma tidigare.
Elbolagen kalkylerar givetvis också med att villaägarna behöver mer el under dyr vintertid och deras fast-pris är beräknat på det. Har man som jag en luft-luftpump blir förbrukningsprofilen lite annorlunda eftersom pumpens verkningsgrad försämras kraftigt med sänkt temperatur och elförbrukningen ökar mer i % vid sjunkande temperatur än om jag har vanlig elvärme. Jag har därför, sen 2 år tillbaks, ett 3-årsavtal. Första året blev min elkostnad 20% lägre än om jag skulle ha valt rörligt.
Det finns nog inget entydigt svar. Den som värmer med direktel har sannolikt störst chans att vinna på att binda. Den som värmer med pellets, fjärrvärme eller något annat som inte fordrar stora mängder el har minst chans att vinna på det. Du ligger någonstans i mitten vilket gör läget oklart. Bundet eller fast elpris lär i alla händelser inte göra skillnaden mellan ruinerad eller inte.
Erik
Erik
Jag flyttar in i hus på måndag, och kollade runt lite vad man kan få och hur långt man kan binda sig. Jag räknar på en årsförbrukning på 15 000 Kwh för uppvärmning och hushållsel kombinerat.
Jag kan få ett femårsavtal med Skelleftekraft till 107 öre / Kwh, eller ett ettårsavtal för 103,78 öre/Kwh, eller ett treårsavtal för 104,50 öre / Kwh.
Finns det då någon som HELST anledning att INTE binda på fem år? Någon?
Diffen på det ettåriga och femåriga ger vid 15 000 Kwh en merkostnad på knappt 600 spänn, något jag lär räkna hem flera gånger om om ettåringen är dyrare nästa sommar.
Samtidigt är det inga stopp i våra kärnkraftverk nu, och välfyllda vattenmagasin, kanske binder jag mig vid ett för högt pris?
Jag lutar starkt åt att binda, men vad tycker ni övriga (som åtminstone tidigare starkt förespråkat att binda på tre år)?
Jag kan få ett femårsavtal med Skelleftekraft till 107 öre / Kwh, eller ett ettårsavtal för 103,78 öre/Kwh, eller ett treårsavtal för 104,50 öre / Kwh.
Finns det då någon som HELST anledning att INTE binda på fem år? Någon?
Diffen på det ettåriga och femåriga ger vid 15 000 Kwh en merkostnad på knappt 600 spänn, något jag lär räkna hem flera gånger om om ettåringen är dyrare nästa sommar.
Samtidigt är det inga stopp i våra kärnkraftverk nu, och välfyllda vattenmagasin, kanske binder jag mig vid ett för högt pris?
Jag lutar starkt åt att binda, men vad tycker ni övriga (som åtminstone tidigare starkt förespråkat att binda på tre år)?
Om du kan behålla dit avtal i 5 år (dvs inte flytta, så att du inte kan behålla avtal), då känns 107 öre/kWh som ett bra pris.
Jämnför också vilka årskostnader de räknar med (ofta får man första året gratis, och det är en större fördel på en kortare bindningstid.
I ditt fall skulle jag välja ett 3 eller 5 års avtal
Jämnför också vilka årskostnader de räknar med (ofta får man första året gratis, och det är en större fördel på en kortare bindningstid.
I ditt fall skulle jag välja ett 3 eller 5 års avtal