pacman42 pacman42 skrev:
Jag jobbar med att utveckla 5G och jag skulle nog säga att mycket av detta är rätt överdrivet. Latenserna är inte så viktiga som många tycks tro, så länge latensen är stabil så klarar man sig rätt bra med lite högre latens också (exempelvis så har jag högre latenser idag med mitt 500Mbps abennemang på fiber än vad det var medd 100Mbps, men med 100Mbps så varierade latenserna pga köer och då upplevs många program, inklusive spel, som mycket sämre).

FWA på högre frekvenser är det som krävs för att klara av bandbredden och då kommer faktiskt något så vanligt och enkelt som regn att ge sämre hastighet. På dessa frekvenser så måste man dessutom ha utomhusantenner och räckvidden är kort. Det gör att man i praktiken enbart ersätter fibern på den sista sträckan på runt 200m (eller ännu kortare). Då kan man lika gärna gräva ned fibern, att detta är intressant i USA beror mycket på svårigheterna med att få tillstånd att gräva ned fiber i villaområden. Samt att vissa trådlösa bolag vill stjäla kunder från kabelbolag.

Radio kommer alltid att vara dyrare än fiber, det finns dock många andra fördelar som jag ofta prioriterar (exempelvis mobilitet). Många av dessa finns dock inte för FWA på höga frekvenser.
Det är väll ingen operatör i Sverige som kommer köra high-band vad jag vet men det är relativt billig teknik för mid-band FWA. Visst, det kostar 7000:- att komma igång men det är ju inga subventioner från staten som det är i fiberutbyggnad på landsbygden.

Ska bli intressant att höra från nån som kör FWA hur prestandan blev. Vi andra kan ju bara gissa...

A anis16 skrev:
Det är väll ingen operatör i Sverige som kommer köra high-band vad jag vet men det är relativt billig teknik för mid-band FWA. Visst, det kostar 7000:- att komma igång men det är ju inga subventioner från staten som det är i fiberutbyggnad på landsbygden.

Ska bli intressant att höra från nån som kör FWA hur prestandan blev. Vi andra kan ju bara gissa...
Å andra sidan så får mina föräldrar betala 7000kr för fiber till sommarstugan (dock inklusive subventioner). Där jag bor (landsbygd) byggde vi vårt eget fibernät och slutpriset blev ca 12000kr per fastighet. Med fiber så har du verkligen inga begränsningar, uppgraderingarna kostar inget mer än avgiften på tjänsterna, när tekniken uppgraderas så har du redan betalt för den nya utrustningen redan.

A anis16 skrev:

Jag kör FWA har just nu 85ned/45upp,ligger oftast mellan 40-80ned

Jag vill inflika att man ofta har olika firmware och chipset för FWA vs normalt mobilt bredband i accesspunktens modem. (Man kan t.ex. ha algoritmer som är optimerade olika för de olika driftsfallen)

Normalt sett har man också fler antenner i FWA-modem för att få upp den totala spektrala effektiviteten (högre MIMO-rank), vilket oftast är svårt när man har mobilitet och dopplerskift att ta hänsyn till som i en handhållen mobil.

Så givet detta tycker jag inte man kan jämföra bandbredd och latens i ett 5G mobil-chipset med motsvarande bandbredd man får med 5G-FWA.

Givetvis kommer inte 5G-FWA vara bättre än ren fiber, men den kommer troligtvis vara kostnadseffektivt och bra nog för den stora massan.

• Gilla
gråsten
  • Laddar…
Efter 4 års vänta på IP-only så chansade jag på Telias FWA erbjudande. Körde innan med egen router+antenn på taket och Tele2, då det var enda operatören som hade "unlimited" för 4 år sen när vi flyttade in i huset.

Första veckorna så var det en klar förbättring, mellan 70-90 Mbit/s men nu senaste dagarna så det sjunkit till ganska exakt de 30Mbit/s som utlovas, ibland lite lägre typ 20-25.

A anis16 skrev:
Edit: FWA pratar med dedikerad mast.
Angående att FWA pratar med en dedikerad mast, så verkar det vara en sanning med modifikation. teknikern som var här konstaterade att första 10-15 minuterna efter omstart så låste den med "fel" mast men efter en stund så går den över till rätt. Så han bad mig att alltid vänta en stund med att köra ev mätningar efter omstart.

Ett modem med lite mer inställningsmöjligheter klarar det utan en dyr installation. Jag har fått erbjudandet två gånger. Priset gick ner andra gången, men det kändes ändå inte prisvärt.
Det faktum att jag tecknat mig för fiber via Telia men att de inte tycks bry sig om att informera om att de inte tänker bygga gör inte att jag tycker bättre om dem.

Mobilt bredband kommer troligen att få (ännu) lägre bandbredd utanför städerna framöver (relativt sett). Infrastrukturen skall ju betalas av de som använder den och det verkar som om den huvudsakliga utbyggnaden av tjänster på 5G-näten hamnar i städerna, dvs det blir inte så mycket investeringar utanför dessa. Det blir intressant att se hur myndigheterna agerar.

Jag misstänker att man kommer att definiera om vad som är OK bredband och att man för mobilt bredband kommer att få vara nöjd med kanske 10-20Mbps framöver. Det kommer säkerligen att gå att få mer, men då kommer man också att få betala betydligt mycket mer.

Framtiden får visa om jag har rätt, men jag är rätt övertygad om att detta är vart vi är på väg...

D Daniel 109 skrev:
Ett modem med lite mer inställningsmöjligheter klarar det utan en dyr installation.
Jo så är det ju så klart, men jag tänkte på Telia FWA specifikt och då är det Nokia Fastmile 4G05-B som gäller på modem/antenn fronten. Möjligt att den kan ställas in att låsa på en viss mast, men det var ingen teknikern kände till i så fall. Han hade dessutom inte lov att ge mig lösenord till burken för avancerade inställningar, jag kommer bara åt status sidan.

I ivp skrev:
Efter 4 års vänta på IP-only så chansade jag på Telias FWA erbjudande. Körde innan med egen router+antenn på taket och Tele2, då det var enda operatören som hade "unlimited" för 4 år sen när vi flyttade in i huset.

Första veckorna så var det en klar förbättring, mellan 70-90 Mbit/s men nu senaste dagarna så det sjunkit till ganska exakt de 30Mbit/s som utlovas, ibland lite lägre typ 20-25.

Angående att FWA pratar med en dedikerad mast, så verkar det vara en sanning med modifikation. teknikern som var här konstaterade att första 10-15 minuterna efter omstart så låste den med "fel" mast men efter en stund så går den över till rätt. Så han bad mig att alltid vänta en stund med att köra ev mätningar efter omstart.
Jag kör FWA Telia,hade i början runt 50-70 men nu har Telia byggt ut kapaciteten på min mast,ligger nu på 100-120 Mbit/s högsta jag haft är 180,sällan under 70,fungerar bra.

• Gilla
OFP
  • Laddar…
I ivp skrev:
Jo så är det ju så klart, men jag tänkte på Telia FWA specifikt och då är det Nokia Fastmile 4G05-B som gäller på modem/antenn fronten. Möjligt att den kan ställas in att låsa på en viss mast, men det var ingen teknikern kände till i så fall. Han hade dessutom inte lov att ge mig lösenord till burken för avancerade inställningar, jag kommer bara åt status sidan.
Innebär det att du i praktiken betalar en bra slant för att få en antenn uppskruvad och ett låst modem?

pacman42 pacman42 skrev:
Mobilt bredband kommer troligen att få (ännu) lägre bandbredd utanför städerna framöver (relativt sett). Infrastrukturen skall ju betalas av de som använder den och det verkar som om den huvudsakliga utbyggnaden av tjänster på 5G-näten hamnar i städerna, dvs det blir inte så mycket investeringar utanför dessa. Det blir intressant att se hur myndigheterna agerar.

Jag misstänker att man kommer att definiera om vad som är OK bredband och att man för mobilt bredband kommer att få vara nöjd med kanske 10-20Mbps framöver. Det kommer säkerligen att gå att få mer, men då kommer man också att få betala betydligt mycket mer.

Framtiden får visa om jag har rätt, men jag är rätt övertygad om att detta är vart vi är på väg...
Jag har sett hur operatörer byter bort 2x20 MHz på 2.3 GHz-bandet, mot 2x5 MHz på 700MHz-bandet och lanserar det som "En stor förbättring av täckningen".

Det är ju antagligen korrekt i sak, men känns helt vansinnigt m.t.p. hur långsamt det kommer gå när alla ska dela på 5 MHz.

Anders243 Anders243 skrev:
Jag har sett hur operatörer byter bort 2x20 MHz på 2.3 GHz-bandet, mot 2x5 MHz på 700MHz-bandet och lanserar det som "En stor förbättring av täckningen".

Det är ju antagligen korrekt i sak, men känns helt vansinnigt m.t.p. hur långsamt det kommer gå när alla ska dela på 5 MHz.
Precis, jag har liknande erfarenheter.

Dessutom så prioriteras de med sämst täckning bort när cellerna blir belastade. Detta gör att många tappar nätet när grannarna börjar streama på kvällen. Operatörerna fullkomligt skiter i dessa abonnenter och hävdar att det visst fungerar för dem. De tar inget ansvar för hur väl det fungerar på kvällen.

D Daniel 109 skrev:
Innebär det att du i praktiken betalar en bra slant för att få en antenn uppskruvad och ett låst modem?
Njaoe, lite så känns det. I teorin så är det ju de garanterade 30Mbit/s som är den enda unika argumentet med Telia FWA, dvs oavsett hur många av mina grannar som skaffar mobilt bredband, eller om det kommer en busslast med turister som alla kollar på Netflix i mobilen så ska det inte dra ner mig undet 30Mbit/s.

Det "argumentet" känns ju dock lite tveksamt nu när jag flera gånger mätt upp runt 25Mbit/s senaste dagarna. Men visst, min gamla Tele2 lösning kunde ju djupdyka ner <10 lite då och då.

Är det ens tillåtet att prioritera vissa kunder på det sättet?

I ivp skrev:
Njaoe, lite så känns det. I teorin så är det ju de garanterade 30Mbit/s som är den enda unika argumentet med Telia FWA, dvs oavsett hur många av mina grannar som skaffar mobilt bredband, eller om det kommer en busslast med turister som alla kollar på Netflix i mobilen så ska det inte dra ner mig undet 30Mbit/s.

Det "argumentet" känns ju dock lite tveksamt nu när jag flera gånger mätt upp runt 25Mbit/s senaste dagarna. Men visst, min gamla Tele2 lösning kunde ju djupdyka ner <10 lite då och då.
De kan inte garantera det. Mobilt bredband fungerar inte så. Statistiskt så kan de inte ens garantera det, detta då de med detta abonnemang då måste ha bäst signalstyrkavi cellen och cellen är kraftigt överdimensionerad. De chansar när de lovar detta...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.