Finns ett par gamla trådar om detta men jag hittar inget definitivt svar på frågan om hur LED-drivare ska anslutas fast.

Har en sådan här:

http://www.elbutik.se/product.html/converter-350ma/48v-1-6-led-a-mp-gren?category_id=15142

Dvs Hide-a-Lite LED-drivare som levereras med sladdställ med stickpropp. Det är inget problem att koppla loss sladdstället men vilket kablage ska användas för fast förläggning? Eller är det inte meningen att den här typen av drivare ska användas så? Storleken på ingången medger knappast att man går in med en kabel som är tjockare än SKX, såvida man inte skalar kabeln och bara går in med de enskilda ledarna utan mantel.

Jag ska installera LED-puckar under ett köksskåp. Finnes: ett infällt uttag i väggen bakom skåpet, hål i masonitskivan som utgör skåpets baksida. Detta uttag används även till mikrovågsugn. Jag kan tänka mig några scenarier:

1. Klipp sladdstället, koppla in stickkontakten i uttaget och koppla in en utanpåliggande brytare under skåpet. Gå vidare med SKX till drivaren. Nackdel: det känns lite epa att koppla in en fast brytare med SKX. Är det tillåtet? Detta hade varit den enklaste lösningen.

2. Kulo från uttagsdosan till en utanpåliggande brytare under skåpet. Från brytaren någon slags kabel (SKX känns ju fel här) till drivaren.

3. Kulo från uttagsdosan till en utanpåliggande brytare under skåpet. Från brytaren kulo till ett utanpåliggande enkeluttag inne i skåpet, som drivaren kopplas in i med stickkontakten. Denna lösning känns som den mest korrekta men ett problem är att det är svårt att dra kulo på ett stabilt och snyggt sätt från uttaget genom hålet i skåpets baksida. Hur klamrar man upp den på sladdrig masonit?

Röstar på alt 3. Du får dock hitta bättre underlag än masoniten.

Jag körde till slut på alternativ 4: Satte ett Nexa-relä i uttaget. Inga fasta installationer alltså.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.