671 läst ·
4 svar
671 läst
4 svar
Fasadtvätt - alternativ till målartvätt?
Medlem
· Västerbotten
· 259 inlägg
Hej!
Jag ska måla om fasaden på fjällstugan men har tyvärr glömt att köpa målartvätt.
Fasaden är tidigare målad med akrylatfärg, den är i gott skick och flagnar inte. Nu ska den målas svart med jotun drygoblin optimal.
Jag har tillgång till högtryckstvätt och har de vanliga "snälla" rengöringsmedlen hemma, som såpa och diskmedel etc.
Det finns en järnaffär i någorlunda närhet, de hade dock inte målartvätt, kan det finnas något annat där man kan använda istället?
Finns det något annat alternativ jag kan använda för att tvätta av fasaden innan målning? Jag vill gärna komma igång och provmåla några bräder så snart som möjligt eftersom vi velar mellan tre olika kulörer.
Finns det risk att färgen inte fäster lika bra om man använder t.ex. diskmedel eller såpa istället för målartvätt? Eller kan man köra på med det i nödfall?
Tacksam för tips och erfarenheter! 🙏
Jag ska måla om fasaden på fjällstugan men har tyvärr glömt att köpa målartvätt.
Fasaden är tidigare målad med akrylatfärg, den är i gott skick och flagnar inte. Nu ska den målas svart med jotun drygoblin optimal.
Jag har tillgång till högtryckstvätt och har de vanliga "snälla" rengöringsmedlen hemma, som såpa och diskmedel etc.
Det finns en järnaffär i någorlunda närhet, de hade dock inte målartvätt, kan det finnas något annat där man kan använda istället?
Finns det något annat alternativ jag kan använda för att tvätta av fasaden innan målning? Jag vill gärna komma igång och provmåla några bräder så snart som möjligt eftersom vi velar mellan tre olika kulörer.
Finns det risk att färgen inte fäster lika bra om man använder t.ex. diskmedel eller såpa istället för målartvätt? Eller kan man köra på med det i nödfall?
Tacksam för tips och erfarenheter! 🙏
Produkter som diskuteras: "Fasadtvätt"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 454 kr inkl moms
Läs mer
Jag har bara målat en grej ute, en carport, jag tog vanlig såpa. I färgaffären fanns nåt tvättmedel som kostade typ 800 kr och tjejen där tyckte jag gav en för svag förklaring till varför den är så mycket bättre än såpa.
Jag tror det viktigaste är vatten och att man skrubbar med något....
Jag tror det viktigaste är vatten och att man skrubbar med något....
Tvättade vårat hus med såpa innan vi målade det. Fungerade bra. Sköljer man bort det så borde där inte bli något kvar som påverkar färgen. Viktigaste är nog att skrubba rent om det finns någon påväxt av mögel eller annat.
https://viivilla.se/bygg/fasadmalning/tvatta-fasaden-bekampa-naturen-naturligt/
https://viivilla.se/bygg/fasadmalning/tvatta-fasaden-bekampa-naturen-naturligt/
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Jag tvättar med diskmedel och grov borste innan jag målar.
Använder alltid målartvätt, tidigare var det ammoniakvatten. Jämför du en fasad tvättad med målartvätt så märker du stor skillnad på hur målartvätt ger en mattare yta jämfört med fasadtvätt, diskmedel, osv.
Håller mig till Jape's sortiment av gammal vana och vet att det fungerar. Deras Målningstvätt brukar kosta runt 250-300 kr för 5 L och späds 1:20. Kan även bli GrönFri eller PrickFri.
Rengöring är billigt jämfört med färg och arbetet med att måla om det håller längre.
Ska det enbart tvättas utan målning så finns det mycket att välja på som fasadtvätt, men även diskmedel, etc.
Håller mig till Jape's sortiment av gammal vana och vet att det fungerar. Deras Målningstvätt brukar kosta runt 250-300 kr för 5 L och späds 1:20. Kan även bli GrönFri eller PrickFri.
Rengöring är billigt jämfört med färg och arbetet med att måla om det håller längre.
Ska det enbart tvättas utan målning så finns det mycket att välja på som fasadtvätt, men även diskmedel, etc.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Alternativ till Plejd WIN-01 (Trådlös knappingång) - Zigbee/Wi-fi?
Teknik -
WC manchett - Alternativ
Badrum -
Alternativ till Decra - Lättviktstak
Tak & Vind -
Syllar & Kallförråd - Vilket alternativ rekommenderas?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kapslat relä, WiFi, alternativt DIN-skena
Villalarm & Hemautomation