1 205 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Fasadskåp utan plats för huvudsäkringar
Hej,
Jag är på jakt efter ett fasadskåp till mitt garage där elen dels ska gå in i garaget, men även ha plats för brytare, jordfelsbrytare och säkringar för 2st laddboxar.
Förutsättningarna är att jag har mitt mätarskåp med huvudsäkringar nere på en elstolpe i tomtgräns, och därifrån kommer jag dra kablar till mitt nybyggda garage. Men på utsidan av garaget vill jag sätta ett utanpåliggande fasadskåp där elen förgrenas till att dels gå in i garaget, och dels går till säkringar etc. för mina laddboxar.
Alla fasadskåp jag hittar har även plats för huvudsäkringar och mätare, men det vill jag alltså inte ha då dom sitter tidigare i slingan.
Någon som kan tipsa om ett lämpligt skåp för detta ändamål?
Skåpet får gärna vara falurött, men det är inget absolut krav.
Jag tänker mig typ ett sådant här skåp, eller kanske något mindre, men utan allt innehåll:
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...V6kLCJFcFhGJ83Z1hRa5r_L_LJh4sAChoCZvcQAvD_BwE
Jag är på jakt efter ett fasadskåp till mitt garage där elen dels ska gå in i garaget, men även ha plats för brytare, jordfelsbrytare och säkringar för 2st laddboxar.
Förutsättningarna är att jag har mitt mätarskåp med huvudsäkringar nere på en elstolpe i tomtgräns, och därifrån kommer jag dra kablar till mitt nybyggda garage. Men på utsidan av garaget vill jag sätta ett utanpåliggande fasadskåp där elen förgrenas till att dels gå in i garaget, och dels går till säkringar etc. för mina laddboxar.
Alla fasadskåp jag hittar har även plats för huvudsäkringar och mätare, men det vill jag alltså inte ha då dom sitter tidigare i slingan.
Någon som kan tipsa om ett lämpligt skåp för detta ändamål?
Skåpet får gärna vara falurött, men det är inget absolut krav.
Jag tänker mig typ ett sådant här skåp, eller kanske något mindre, men utan allt innehåll:
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...V6kLCJFcFhGJ83Z1hRa5r_L_LJh4sAChoCZvcQAvD_BwE
Här finns det ett, ht tomttps://www.proffsmagasinet.se/el-belysning/elfordelning-och-stromforsorjning/normkomponenter/matarskap/garo-gu-t-matarskap-tomt-utanpaliggande-840-x-330-mm-3028331?channable=00a9e8736b75003330323833333137&VAT=1&gclid=EAIaIQobChMIt87x_Ivz-QIVWRkGAB3wvwQDEAQYBiABEgKGePD_BwE
Googla på "tomt fasadmätarskåp" så hittar du flera
Googla på "tomt fasadmätarskåp" så hittar du flera
Tack! Det står utanpåliggande, men på bilden ser det väldigt infällt ut.
Klicka här för att svara