1 254 läst ·
15 svar
1k läst
15 svar
Fårnluftsvp eller bergvärme?
Sida 1 av 2
Hej.
Vi skall till att bygga ett hus nu på runt 180-190 kvadrat i två plan. Man hör så många ideer kring värmeval. Vissa påstår att över 150 kvadrat så är det bergvärme som gäller och under finns det inget som slår en frånluftsvärmepump. Vill höra vad ni som har ett hus i denna storleksklass har för värmealternativ samt hur det fungerar?
Vi skall till att bygga ett hus nu på runt 180-190 kvadrat i två plan. Man hör så många ideer kring värmeval. Vissa påstår att över 150 kvadrat så är det bergvärme som gäller och under finns det inget som slår en frånluftsvärmepump. Vill höra vad ni som har ett hus i denna storleksklass har för värmealternativ samt hur det fungerar?
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Nja så är det nog inte, över 200 kvm är nog snarare ekonomi på sikt. Allt handlar egentligen om du har ekonomiskt utrymme att investera 130 tkr initialt för att få en låg månadskostnad eller en mindre summa med högre som följd.
Gällande huset så är de flesta nya så bra isolerade i dag att det inte behövs så mycket tillskott som man kan tro.
Sen är det ju så att riktigt kalla vintrar kanske inte bergvärmen räcker iaf och måste man stötta med mer el.
Jag skulle nog satsa frånluft i ditt fall, utan att veta något om geografisk placering eller din ekonomi.
Gällande huset så är de flesta nya så bra isolerade i dag att det inte behövs så mycket tillskott som man kan tro.
Sen är det ju så att riktigt kalla vintrar kanske inte bergvärmen räcker iaf och måste man stötta med mer el.
Jag skulle nog satsa frånluft i ditt fall, utan att veta något om geografisk placering eller din ekonomi.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Nej kanske inte kostnadsmässigt men det höjer värdet och minskar elberoendet så kan man avstå pengarna så är det en bra investering. Se tidigare trådar om bergvärme.
Hmm, typ sisåhär skulle jag resonera...
Bergvärmepumpen klarar i stort sett hela ditt energibehov, typ 93% av årsbehovet.
Det innebär att du inte "vinner" något på en kompletterande värmekälla, typ braskamin.
(Den är helt enkelt för "bra")
Däremot Frånluftsvp fungerar dåligt vid låga temperaturer, så att stötta denna med en braskamin är en utmärkt lösning!
Och tyvärr så är det inte alla som förstår att en bergvärmepump borde generera ett högre pris på huset!
P.S Om nu någon har ett "gammalt" hus så är det bara att kasta in bergvärmepumpen! :
Svaret blir:
Om du orkar/har möjlighet att elda själv när det är kallt, så ska du ta en frånluftare, annars så ska du definitivt satsa på en bergvärmepump.
Tyvärr tar det ca 10år (beroende på finansieringsform) att räkna hem den.. :'(
Bergvärmepumpen klarar i stort sett hela ditt energibehov, typ 93% av årsbehovet.
Det innebär att du inte "vinner" något på en kompletterande värmekälla, typ braskamin.
Däremot Frånluftsvp fungerar dåligt vid låga temperaturer, så att stötta denna med en braskamin är en utmärkt lösning!
Och tyvärr så är det inte alla som förstår att en bergvärmepump borde generera ett högre pris på huset!
P.S Om nu någon har ett "gammalt" hus så är det bara att kasta in bergvärmepumpen! :
Svaret blir:
Om du orkar/har möjlighet att elda själv när det är kallt, så ska du ta en frånluftare, annars så ska du definitivt satsa på en bergvärmepump.
Här är ett exempel.
Jag byggde samtidigt som två jobbarkompisar. Husen är ungefär lika stora. Det ena är lite större än mitt och det andra är lite mindre. Talande nog drar det mindre enplanshuset mer energi i uppvärmning än det större tvåplanshuset.
De har FVP och jag har bergvärme.
När vi jämför förbrukning ligger jag ungefär 6000 kwh mindre i förbrukning per år.
Jag byggde samtidigt som två jobbarkompisar. Husen är ungefär lika stora. Det ena är lite större än mitt och det andra är lite mindre. Talande nog drar det mindre enplanshuset mer energi i uppvärmning än det större tvåplanshuset.
De har FVP och jag har bergvärme.
När vi jämför förbrukning ligger jag ungefär 6000 kwh mindre i förbrukning per år.
Att en braskamin inte kompletterar en BergVP är faktiskt inte riktigt sant. Faktum är att en braskamin är den BÄSTA sortens tillskott till en VP. Detta förutsätter dock att din VP är utrustad med en innetempgivare.thomasson skrev:Hmm, typ sisåhär skulle jag resonera...
Svaret blir:
Varför är detta så bra? Jo, du kan höja tempen inomhus utan att VPn behöver producera riktigt varmt vatten. VP kan fortfarande arbeta där den är som effektivast.
Intressant tråd det här.
Jag har räknat och räknat.... Jag har jämfört bergvärme med FVP.
För oss kostar det runt 200 000 - 225 000 kr att konvertera till bergvärme. Kör direktverkande el idag. Det skulle ta runt 16 år innan investeringen är betald.....Och då sjunger antagligen VP'n på sista versen också och då tillkommer kostnad för en ny sån igen....
Iof skulle vär elförbrukning halveras, med vårt elpris idag skulle vi spara runt 14-15000 :- per år med bergvärme.
FVP däremot betalar sig på max 4-5 år. Visserligen blir besparingen "bara" 5-6000 :- per år istället men det är ju alltid något....
Jag har räknat och räknat.... Jag har jämfört bergvärme med FVP.
För oss kostar det runt 200 000 - 225 000 kr att konvertera till bergvärme. Kör direktverkande el idag. Det skulle ta runt 16 år innan investeringen är betald.....Och då sjunger antagligen VP'n på sista versen också och då tillkommer kostnad för en ny sån igen....
Iof skulle vär elförbrukning halveras, med vårt elpris idag skulle vi spara runt 14-15000 :- per år med bergvärme.
FVP däremot betalar sig på max 4-5 år. Visserligen blir besparingen "bara" 5-6000 :- per år istället men det är ju alltid något....
Nja, 173 kvm 1 1/2 plan, direkt el. Värme+vatten ca 25 000kWh/år.BAS skrev:
Koverteringskostnaden ligger nog på minst 50 kSek skulle jag tro. Resten 150-175 kSek för brunnen och v.p.
Jag bara gjort egna kalkyler än så länge, inga intagna offerter.
Jag ska ju inte säga att jag har rätt till 100%, har kanske lagt in en liten pessimist-faktor också...
Vare sig man är miljöpartist eller inte så borde alla sträva efter att minimera energibehovet. Så om inte kapitalet är en akut bristvara så bör man satsa på uppvärmningsmetoder som spar energi, inte förorenar mycket och helst klarar att ge tillräcklig värme
Mycket talar för bergvärme även om det ofta blir en återbetalningtid på 15 år.
Tyvärr drabbas de som investerar i grön energi i form av året-runt värmepumpar av ökad fastighetsskatt.
De partier som ivrigast och högst talat om grön energi, miljöpartiet och centern, bryr sig inte om att svara på brev med begäran om att jäställa energi vunnen urvärme pumpar med grön energi och att därur dra lämpliga slutsatser när det gäller beskattning
Att tänka på vid nästa riksdagsval
----------------------------------------------------
Vill Du att Din granne ska frysa kommande vintrar?
Rösta på (mp) eller (c)
-----------------------------------------------------
Mycket talar för bergvärme även om det ofta blir en återbetalningtid på 15 år.
Tyvärr drabbas de som investerar i grön energi i form av året-runt värmepumpar av ökad fastighetsskatt.
De partier som ivrigast och högst talat om grön energi, miljöpartiet och centern, bryr sig inte om att svara på brev med begäran om att jäställa energi vunnen urvärme pumpar med grön energi och att därur dra lämpliga slutsatser när det gäller beskattning
Att tänka på vid nästa riksdagsval
----------------------------------------------------
Vill Du att Din granne ska frysa kommande vintrar?
Rösta på (mp) eller (c)
-----------------------------------------------------
Väldigt kloka ord.Sarastro skrev:
Precis så är det.
På tal om den ekonomiska kortsiktigheten:
Många jämför FVP med BVP och förutsätter i kalkylen att hela arrangemanget ska göras om när pumpen har pajat.
Så är det ju inte riktigt.
När pumpen dött efter 10-15 år eller vad det kan vara, så är det ju bara den som ska bytas. Hålet, om det är rätt dimensionerat, och den övriga installationen håller ju många många år efter det.
Kostnaden för hålet skall alltså inte betraktas som en avräkning.
Att ett hus med bergvärme får ett högre värde borde väl också tas med i kalkylen.
Trevliga ord också.
Men för oss som jämför varje krona är det i sig inte tillräckligt. Som jag sagt tidigare i andra trådar bör du också titta på hur länge du planerar att bo i huset. Om du flyttar innan du fått tillbaka investeringen, tror du att du kommer att få en värdehöjning som motsvarar din förlust? För folk som flyttar relativt ofta så är nog bergvärme inte ett alternativ.
Kapital kommer alltid att vara en bristvara för mig.
mvh
David
Men för oss som jämför varje krona är det i sig inte tillräckligt. Som jag sagt tidigare i andra trådar bör du också titta på hur länge du planerar att bo i huset. Om du flyttar innan du fått tillbaka investeringen, tror du att du kommer att få en värdehöjning som motsvarar din förlust? För folk som flyttar relativt ofta så är nog bergvärme inte ett alternativ.
Kapital kommer alltid att vara en bristvara för mig.
mvh
David