Hej!

Jag ska bygga en liten utbyggnad/låda som ska skydda en varmvattenberedare som kommer att fästas utanpå ett litet hus/stuga. För ändamålet har jag av snickare fått tipset att använda "farmarskiva" på lådans insidor.

Efter en del googlande har jag inte lyckats förstå vad som menas med "farmarskiva", jag hittar "formskiva", men det verkar mest vara plywood? Förstod det som att farmarskivan skulle ha någon form av vattenavstötande förmåga. Finns det någon vänlig själv som kan hjälpa mig att reda ut detta?

Vänligen,
Elin

P
L lillhillen skrev:
Hej!

Jag ska bygga en liten utbyggnad/låda som ska skydda en varmvattenberedare som kommer att fästas utanpå ett litet hus/stuga. För ändamålet har jag av snickare fått tipset att använda "farmarskiva" på lådans insidor.

Efter en del googlande har jag inte lyckats förstå vad som menas med "farmarskiva", jag hittar "formskiva", men det verkar mest vara plywood? Förstod det som att farmarskivan skulle ha någon form av vattenavstötande förmåga. Finns det någon vänlig själv som kan hjälpa mig att reda ut detta?

Vänligen,
Elin
Tror hantverkaren menar formplyfa.
Eller så kan du använda dig av vanlig konstruktions plyfa och använda båtlack om du vill ha dem träfärgad, båtlack står emot det mesta.

Det var nästan det jag misstänkte, tack! Hur kapar man dessa på ett säkert sätt? Går det bra att gå lös med cirkelsågen?

P
L lillhillen skrev:
Det var nästan det jag misstänkte, tack! Hur kapar man dessa på ett säkert sätt? Går det bra att gå lös med cirkelsågen?
Jadå det går jättebra.
Försök att få till raka sidor och jämna kanter.
Jag hade gerat dessa i hörnen.
Detta för att det blir snyggare tycker jag.
Men då krävs en triangelformad regel på insidan.

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

P
L lillhillen skrev:
Varsågod, trevlig helg

L lillhillen skrev:
Har du måtten klara brukar bygghandeln kunna klyva upp skivan åt dig.

• Gilla
lillhillen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.