Hejsan,
Jag riskerar att få betala en ommålning från den hyresrätt jag flyttat ifrån. Hyresvärden flyttade på garderober som stått i över 10 år och hävdar nu att det är målat runt garderoberna. Självklart har jag inte målar runt garderoberna!!! Jag bifogar bilder som hyresvärden tagit. Snälla hjälp mig med argument som styrker att jag inte målat om.
Tack på förhand!
Jag riskerar att få betala en ommålning från den hyresrätt jag flyttat ifrån. Hyresvärden flyttade på garderober som stått i över 10 år och hävdar nu att det är målat runt garderoberna. Självklart har jag inte målar runt garderoberna!!! Jag bifogar bilder som hyresvärden tagit. Snälla hjälp mig med argument som styrker att jag inte målat om.
Tack på förhand!
Besserwisser
· östergötland
· 2 768 inlägg
Tycker det ser ut som maskeringstejp på ventilgallret....
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
N Ninaaz skrev:Hejsan,
Tack på förhand!
Jag har varit enda hyresgästen.K Kane skrev:
Jag funderar på om det är lampan som besiktningsmannen använder som förstärker färgskillnaden. Tänker att då väggarna målades så var färgen inte gulvit som nu efter år som passerat. Väggytan bakom garderoberna har ju varit skyddad. Tittar man på den bilden utan ventilationsgaller så lyser det även vit färg på snickerierna till vänster vilket inte syns i ”normalt” ljus.N Ninaaz skrev:Hejsan,
Tack på förhand!
Men herregud säg åt besiktningsmannen att flytta på valfri bokhylla eller garderob hemma hos sig i ett rum som solen lyser in i. Det där är helt naturligt. Lägg en bok på ett parkettgolv en sommar och ta sedan bort den. Självklart kommer fläcken efter boken vara mörkare än golvet runt boken. Detta beror på just avsaknad av solljus bakom garderoben.
Men visst!!! Men han lyssnar inte så nu ska både hall och sovrum målas om och om jag inte går med på att betala kommer hyresvärden ändå köra på och sedan skicka ärendet vidare till inkasso och sedan till Tingsrätten. De (hyresvärden) kommer även måla om tak eftersom färg släppt vid badrumsdörren. Det beror såklart inte på att taket målades för sisådär 30-35 år sedan och att badrummet släppt ut fukt utan det beror på att jag målat taket!!!! När jag sa att de skulle ta ett färgprov så att de skulle se att det inte är samma färg på väggar och tak sa besiktningsmannen att de inte gör sånt.4774 skrev:
Men herregud säg åt besiktningsmannen att flytta på valfri bokhylla eller garderob hemma hos sig i ett rum som solen lyser in i. Det där är helt naturligt. Lägg en bok på ett parkettgolv en sommar och ta sedan bort den. Självklart kommer fläcken efter boken vara mörkare än golvet runt boken. Detta beror på just avsaknad av solljus bakom garderoben.
Alternativt 1. Det bästa du kan göra är att köpa en burk vit målarfärg och en roller och måla om själv. Kostar några hundralappar.N Ninaaz skrev:Men visst!!! Men han lyssnar inte så nu ska både hall och sovrum målas om och om jag inte går med på att betala kommer hyresvärden ändå köra på och sedan skicka ärendet vidare till inkasso och sedan till Tingsrätten. De (hyresvärden) kommer även måla om tak eftersom färg släppt vid badrumsdörren. Det beror såklart inte på att taket målades för sisådär 30-35 år sedan och att badrummet släppt ut fukt utan det beror på att jag målat taket!!!! När jag sa att de skulle ta ett färgprov så att de skulle se att det inte är samma färg på väggar och tak sa besiktningsmannen att de inte gör sånt.
Hyresvärden hotar med vad som helst men du har bara en skyldighet att ta hand om lgh när du bor där.
Alternativ 2. Ska inte garderoben vara kvar? I sådana fall ställ tillbaka den och be sedan värden dra åt det varma håller.
Du har bott där i 10 år så det är naturligt slitage. Om värden sedan vill fräscha upp den för nästa hyresgäst så får denne stå för det själv
Jag får inte tillträde till lägenheten då avtalet upphört. Garderoberna var mina privata. De säger att jag brustit i mitt underhåll. Men asså det är ju inte så ofta man tittar bakom en garderob eller flera… Tydligen är detta inte normalslitage.4774 skrev:
Alternativt 1. Det bästa du kan göra är att köpa en burk vit målarfärg och en roller och måla om själv. Kostar några hundralappar.
Hyresvärden hotar med vad som helst men du har bara en skyldighet att ta hand om lgh när du bor där.
Alternativ 2. Ska inte garderoben vara kvar? I sådana fall ställ tillbaka den och be sedan värden dra åt det varma håller.
Du har bott där i 10 år så det är naturligt slitage. Om värden sedan vill fräscha upp den för nästa hyresgäst så får denne stå för det själv
Tack snälla för att du engagerar dig!
Jo det är det visst så låt idioten ta det till rätten om hen nu vill för där har hen inget att hämta. Så det behöver du inte oroa dig för. Som sagt, du bor inte där så vad värden gör efter du har flyttat ut är upp till värden.N Ninaaz skrev:
De försöker alltid slippa betala själva oavsett privatvärd eller allmännyttan. Det du kan ställa mot värden är olaga hot kan du meddela hen och det däremot är ett lagbrott.
Är så less på oärliga giriga människor som suger ut alla de kan. Fy f.. helt enkelt.
Värt att nämna är att avskrivningstiden för tapeter brukar anses vara 10-13 år beroende på hyresvärd. Om väggen målades för 10 år sedan kan man nog anse den som avskriven och därför räknas en ommålning som normalt underhåll och inget som hyresgästen ska stå för.
/M
/M
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden