Ska måla om inne i ett gammalt hus. Huset är byggt på 20-talet och då målat med en färg som är väldigt blank och hård. När det sedan målades om i början på 00-talet så målades det vitt. Färgen har sedermera lossnat från väggarna och den gamla färgen är i princip helt framme.
Vad kan man måla väggarna med nu? Skulle behövas någon form av häftgrund, men har sökt som en galning och de mesta är för ommålade snickerier eller för plåt, aluminium, PVC och liknande.
Har ni några tips?

torparavgrund torparavgrund skrev:
För det första, du kan vilja gå över ytorna som ska målas med ett slippapper innan. Behöver inte vara mycket, bara du mattar ned ytan lite.

Biltema får mycket skit men jag har faktiskt haft goda resultat med deras grejer.
[länk]
Jag har tänkt att jag slipar innan. Tänker du sen att den räcker med denna? :)

Jag hade nog målat med någon täckfärg över, om inte annat så är den där kritvit och helmatt vilket sällan är ett kul intryck hemma.

Jag hade nog målat med någon täckfärg över, om inte annat så är den där kritvit och helmatt vilket sällan är ett kul intryck hemma.
Ja, såklart en täckfärg över. Tänkte mer om du tänker att det är något mer som borde göras i underarbetet?
Vad jag förstått passar inte alla färger ihop? Nu vet jag inte riktigt vad det är målat med från början. Min mor tror någon linoljefärg och när jag kollar med chat gtp så är det inte säkert det går ihop med alkydoljan som Biltemas grund är och sen en akrylatfärg ovanpå (Som Rustas färg är). "Kan funka" säger chat gtp, men föreslår att det bästa nog är att måla över direkt med en alkydfärg. Jag blir fan osäker...

Om det är linoljefärg kan du ju alltid måla över med ny linoljefärg?

Om det är linoljefärg kan du ju alltid måla över med ny linoljefärg?
Det är det att vi inte riktigt vet vad det är för färg. Det är min morfars barndomshem och både han och hans syskon är avlidna sedan många år, så det är svårt att fråga. Blir lite en chansning. Vi får testa och se vad som händer. I värsta fall får man spika upp någon väggpanel över.

5
rebeccaanilssson rebeccaanilssson skrev:
Ska måla om inne i ett gammalt hus. Huset är byggt på 20-talet och då målat med en färg som är väldigt blank och hård. När det sedan målades om i början på 00-talet så målades det vitt. Färgen har sedermera lossnat från väggarna och den gamla färgen är i princip helt framme.
Vad kan man måla väggarna med nu? Skulle behövas någon form av häftgrund, men har sökt som en galning och de mesta är för ommålade snickerier eller för plåt, aluminium, PVC och liknande.
Har ni några tips?

• Diagram som beskriver färganalys av olika färgtyper, inklusive latex, akrylat, silikat, och alkyd/oljefärg, med olika lösningar och reaktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
Försök att få bort ett "färgchip" och ta med till en seriös färgaffär/byggnadsvårdsbutik.. dom borde kunna identifiera vad det är. .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.