Jag håller på att ge vårt garage en välbehövlig uppfräschning och tänkte ge asfaltsgolvet ett lyft. Har haft olika tankar kring det men lutar nu åt att försöka måla det på något sätt. Har läst en del trådar och vet att färg generellt inte funkar på asfalt, men har hittat ett par alternativ som ska funka.
Denna ska funka enligt leverantören:
https://safestep.se/produkt/safestep-epoxigolv-heavyduty/
Har läst annan tråd här på forumet att denna färgen ska funka, men hittar ingen info hos leverantören:
https://epoxibutiken.se/produkt/nm-golv-50-super/
Sen finns denna tvåkomponentsfärg från Biltema som är väldigt prisvärd, men de har heller ingen info om den funkar på asfalt.
https://www.biltema.se/bygg/farg/inomhusfarg/golvfarg-floor-2k-mellangra-2000051288
Någon som har erfarenhet av att måla på asfalt med någon av dessa färger?
https://safestep.se/produkt/safestep-epoxigolv-heavyduty/
Har läst annan tråd här på forumet att denna färgen ska funka, men hittar ingen info hos leverantören:
https://epoxibutiken.se/produkt/nm-golv-50-super/
Sen finns denna tvåkomponentsfärg från Biltema som är väldigt prisvärd, men de har heller ingen info om den funkar på asfalt.
https://www.biltema.se/bygg/farg/inomhusfarg/golvfarg-floor-2k-mellangra-2000051288
Hur har det gått med projektet? Jag står inför samma funderingar. Har använt Biltemas 2k färg till ett betonggolv, och strök av det sista på rollern på asfalstgolvet, som var gammalt, skitigt, och inte ens ordentligt avsopat. Några månader senare verkar det sitta bra. Har också läst en massa om att "inget fäster på asfalt", men det finns flera kommersiella epoxibaserade produkter eller "polymercement", som jag gissar i princip är epoxi+sandfiller avsedda att använda direkt på asfalt, så det kan nog vara värt att testa om man inte har råd/ork att gräva upp och gjuta.F FreddeA skrev:Jag håller på att ge vårt garage en välbehövlig uppfräschning och tänkte ge asfaltsgolvet ett lyft. Har haft olika tankar kring det men lutar nu åt att försöka måla det på något sätt. Har läst en del trådar och vet att färg generellt inte funkar på asfalt, men har hittat ett par alternativ som ska funka.
[länk]
[länk]
[länk]
Det blev över förväntan bra. Fäste jättebra mot asfalten och har inte sett några tendenser till att släppa heller. Dock utsätts det inte för särskilt hårt slitage. Det enda var att det gick åt bra mycket mer än jag trodde.H Hylman skrev:Hur har det gått med projektet? Jag står inför samma funderingar. Har använt Biltemas 2k färg till ett betonggolv, och strök av det sista på rollern på asfalstgolvet, som var gammalt, skitigt, och inte ens ordentligt avsopat. Några månader senare verkar det sitta bra. Har också läst en massa om att "inget fäster på asfalt", men det finns flera kommersiella epoxibaserade produkter eller "polymercement", som jag gissar i princip är epoxi+sandfiller avsedda att använda direkt på asfalt, så det kan nog vara värt att testa om man inte har råd/ork att gräva upp och gjuta.
Vad bra, så ingen rengöring med kemikalier ens? Epoxi är ju svårt att inte få att fästa. Kan tänka mig att det går åt mycket, som du skrev. Asfalt blir ju lite mer effektiv yta att fylla med den grova ytstrukturen.
Jag ska nog experimentera med Biltemafärgen också, när jag får tid
. Funderar testa att blanda i sand som filler för tjockare så ytan jämnas ut mer.
Jag ska nog experimentera med Biltemafärgen också, när jag får tid
F FreddeA skrev:
Intressant tanke att blanda i sand. Så långt tänkte inte jag. Dock var det bra att späda ut den så den blev lite tunnare första strykningen så den verkligen rann ner i ojämnheterna.H Hylman skrev:Vad bra, så ingen rengöring med kemikalier ens? Epoxi är ju svårt att inte få att fästa. Kan tänka mig att det går åt mycket, som du skrev. Asfalt blir ju lite mer effektiv yta att fylla med den grova ytstrukturen.
Jag ska nog experimentera med Biltemafärgen också, när jag får tid. Funderar testa att blanda i sand som filler för tjockare så ytan jämnas ut mer.
Ja vi får se om det kan funka. Både MM, Hagmans och andra säljer "sandfiller" för inblandning i deras epoxyfärger, som gör färgen tjockare och mer fyllande, mot utjömningsmassa vid hög inblandning, och dessutom mer slitstark, och halkskyddad. Sandfiller verkar bara vara fin sand, fast mycket dyrare än ungefär motsvarande finsand med snarlik kornstorlek på Byggvaruhus et.F FreddeA skrev:
Men tunna ut ordentligt första lagret låter klokt, det ska jag ta med mig!
Hej! Nu har det gått ett tag sedan tråden gjordes och ni labbat med detta. Hur har det gått? Finns det bilder på resultatet? Jag tänkte köra på samma spår nämligen.
Hej! Resultatet blev över förväntan tycker jag. Är väldigt nöjd. Körde alltså med Biltemas tvåkomponents epoxyfärg. Men det går åt ganska mycket. Asfalten sög rejält. Och se till att göra rent ordentligt. Vi sopade, dammsög och spolade av.Snigelpostarn skrev:
Hej!Snigelpostarn skrev:
Jag går fortfarande och funderar på detta, men har inte haft tid
Det enda jag gjort är att provmåla några kvadratdecimeter asfaltsgolv dels med Biltema epoxy, dels med densamma blandad med vanlig ren sandlådesand. Ingen rengöring innan mer än att sopa golvet. Nu är det inte en utsatt yta, men det sitter kvar ett och ett halvt år senare.
Det låter lovande!F FreddeA skrev:
Själv har jag alltså inte kommit något längre än. Det projektet är fortfarande långt ner på den långa att göra/önskelistan för när jag får tid
Snyggt! Tack för bilderna, och guld värt med tipsen också.F FreddeA skrev:
Blev ju riktigt bra!
Behöver färgen värme för att härda ?
Tänkte göra det i Februari/Mars
Behöver färgen värme för att härda ?
Tänkte göra det i Februari/Mars
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Finns det minsta lilla tillskjutande fukt så är en diffusionstät färg att be om bekymmerH Hylman skrev:Hej!
Jag går fortfarande och funderar på detta, men har inte haft tid.
Det enda jag gjort är att provmåla några kvadratdecimeter asfaltsgolv dels med Biltema epoxy, dels med densamma blandad med vanlig ren sandlådesand. Ingen rengöring innan mer än att sopa golvet. Nu är det inte en utsatt yta, men det sitter kvar ett och ett halvt år senare.
Det låter lovande!
Själv har jag alltså inte kommit något längre än. Det projektet är fortfarande långt ner på den långa att göra/önskelistan för när jag får tid. Men jag har börjat fundera på att kanske köra Hagmans diffussionstät epoxy istället, för att slippa att saker som står på golvet blir lite fuktiga underifrån.