Vi håller på färdigställa påbyggnaden av en övervåning och har beslutat oss för att måla huset grått med vita knutar, fönster och dörr. Jag vill ha en något mörkare grå (NCS 6502 g) och mannen en något ljusare (NCS 5502 g). Det blir ett orange/rött tegeltak.

Frågan som jag skulle behöva få input på är:
vilken färg skall vi välja på markiserna?

Har inga färdiga bilder, dock en fasadritning för att ge en känsla för hur huset kommer att se ut.

• fasadritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt var det första jag kom att tänka på, (samma nyans som knutarna), men det kommer kanske se smutsigt ut efter ett tag...
Antracit kanske?

jag misstänker att vita markiser kan bli rätt så lätt smutsiga och mögelangripna... men visst hade det varit snyggt...

Jag har ett relativt mörkgrått hus med lärkträfönsterfoder & mörkgrått tak. För min del var det endast vitt som gällde. Har flera segeldukstak som är fästa i en ramkonstruktion som ingår i husarkitekturen. Segelduken tas ner i oktober och sätts upp i mars/april. Ja, de blir smutsiga och mögelangripna, men de sitter ju uppe i ur och skur och rullas aldrig in under tiden de är uppmonterade. Jag lämnar in dem på tvätt och impregnering vart tredje år - kostar ett par tusen.

Det är nog ingen hit att tillföra ytterligare en färg på ert hus. Markiserna rullas väl in när de inte används och då sparar man naturligtvis in en hel del slitage. En grå färg som passar till huset kanske inte är helt fel men kan bli väldigt dystert - vitt eller en vit bruten färg ger en vackrare inomhuskänsla.

Vi målade vårt hus (funkishus från -36, klätt med en slags eternit med putsstruktur) i en betonggrå nyans med vita knutar, och markiserna blev något mörkare. Vet inte om du har nån hjälp av bildexempel, men bifogar några ändå. På vinterbilden har vi även satt in nya fönster. Lycka till med färgvalen! :)

• IMG_0706.jpg
    Skapa konto
  • Bild på sydvästhörn.jpg
    Skapa konto
tack för bilder och input. vi gör nog likadant, fast tvärt om. Vårt hus kommer att bli NCS 6500N som är en lite mökare grå och på det tror jag det får blir ljusgråa markiser.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.