7 460 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Färg på bänkskiva av sten?
Hej,
Vi är på gång att köpa in en bänkskiva till vårt kök. Vårt förstahandsval föll på kvarts från IKEA

Mörkgrå stenmönstrad (bilden visar även det kök vi planerar köpa)
Dock så är IKEAS skiva egentligen endast 10 mm tjock vilket gör att skarvens placering i vår konfiguration blir mitt i arbetsytan.
Vi har hört med ett par stenhuggare och de erbjuder främst granit :

Svart diabas granit

Nero Africa
Det vi sett av dem i verkligheten skvallrar om att de kräver lite mer skötsel för att se bra ut. Avlagringar, ex kalk syns ganska klart precis som dammpartiklar och liknande.
Det andra alternativet vi fått är Bohus grå granit

Som man kan se så blir skivorna mer spräckliga i färgen vilket vi personligen inte gillar, dock kanske de är enklare att hålla rent?
En något ljusare granitskiva är bianco-sardo

Åter igen väldigt spräcklig men ljusare. Blir skivan mer mot vita hållet så misstänker jag att även denna blir svår att hålla fin.
Den kvarts vi kan få tag på är marengo

Denna hade troligen passat bra till färgen på köket och är troligen lättare att hålla snygg. Däremot är det kvarts, den tål därmed inte om man sätter varma kastruller o liknande på den. Läste dessutom något om silestone vilket verkar inte vara särskilt omtyckt här på forumet?
Vad har ni för erfarenheter av färg på bänkskiva? Spelar det roll rent funktionellt eller ska man bara matcha den till köket? Vad hade ni valt i detta fallet?
Vi är på gång att köpa in en bänkskiva till vårt kök. Vårt förstahandsval föll på kvarts från IKEA

Mörkgrå stenmönstrad (bilden visar även det kök vi planerar köpa)
Dock så är IKEAS skiva egentligen endast 10 mm tjock vilket gör att skarvens placering i vår konfiguration blir mitt i arbetsytan.
Vi har hört med ett par stenhuggare och de erbjuder främst granit :
Svart diabas granit

Nero Africa
Det vi sett av dem i verkligheten skvallrar om att de kräver lite mer skötsel för att se bra ut. Avlagringar, ex kalk syns ganska klart precis som dammpartiklar och liknande.
Det andra alternativet vi fått är Bohus grå granit

Som man kan se så blir skivorna mer spräckliga i färgen vilket vi personligen inte gillar, dock kanske de är enklare att hålla rent?
En något ljusare granitskiva är bianco-sardo

Åter igen väldigt spräcklig men ljusare. Blir skivan mer mot vita hållet så misstänker jag att även denna blir svår att hålla fin.
Den kvarts vi kan få tag på är marengo

Denna hade troligen passat bra till färgen på köket och är troligen lättare att hålla snygg. Däremot är det kvarts, den tål därmed inte om man sätter varma kastruller o liknande på den. Läste dessutom något om silestone vilket verkar inte vara särskilt omtyckt här på forumet?
Vad har ni för erfarenheter av färg på bänkskiva? Spelar det roll rent funktionellt eller ska man bara matcha den till köket? Vad hade ni valt i detta fallet?
Till det köket skulle jag varken välja en grå eller svart skiva, det kommer se trist ut. Jag skulle välja en med lite färgskiftningar (kanske grönt eller lite rött i?).
Sedan "älskar" jag all förvirrande information från företagen, diabas är en bergart, granit en annan, men diabas granit har jag aldrig hört talas om.
Sedan "älskar" jag all förvirrande information från företagen, diabas är en bergart, granit en annan, men diabas granit har jag aldrig hört talas om.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Det mesta som kallas granit är ju inte granit utan det har ju blivit någon sorts allmänt namn för hård sten.
Vi har Blue Pearl i köket och den ser blank och svart ut på håll men själva ytan innehåller ljusare glittriga "fläckar"/spräckligheter (delvis blåaktiga) och det är svårt att se smutsfläckarna utan man behöver också känna sig fram för att verkligen göra ren bänken. Verkar tåla vad som helst.
http://www.amazon.com/12x12x3-Pearl..._UL160_SR160,160_&refRID=0TB8MVQV72BSES20S661
Personligen skulle jag aldrig välja en så mörk yta för den stjäl verkligen mycket ljus (köket sattes upp av tidigare ägare).
Vi har Blue Pearl i köket och den ser blank och svart ut på håll men själva ytan innehåller ljusare glittriga "fläckar"/spräckligheter (delvis blåaktiga) och det är svårt att se smutsfläckarna utan man behöver också känna sig fram för att verkligen göra ren bänken. Verkar tåla vad som helst.
http://www.amazon.com/12x12x3-Pearl..._UL160_SR160,160_&refRID=0TB8MVQV72BSES20S661
Personligen skulle jag aldrig välja en så mörk yta för den stjäl verkligen mycket ljus (köket sattes upp av tidigare ägare).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Ytterligare en begreppsförvirring märker jag. Kvarts är egentligen ett mineral: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvarts
Men åtminstone Diapol använder det som ett begrepp för kompositsten:
Det är väl förklaringen till att det inte tål värme så bra, jag blev förvånad tidigare när du skrev om det eftersom jag inte förstod varför ett mineral inte skulle tåla värme.
Tydligen inte bara värmeproblem med Diapols kvartsblandning utan även problem med låga pH-värden (citronsaft) och kemikalier står det för Marengo.
En del granit, dvs riktig sten, är inte så tät utan behöver impregneras.
Men åtminstone Diapol använder det som ett begrepp för kompositsten:
http://diapol.se/materials/kvarts/
Det är väl förklaringen till att det inte tål värme så bra, jag blev förvånad tidigare när du skrev om det eftersom jag inte förstod varför ett mineral inte skulle tåla värme.
Tydligen inte bara värmeproblem med Diapols kvartsblandning utan även problem med låga pH-värden (citronsaft) och kemikalier står det för Marengo.
Jag hade valt granit åt det ljusare hållet istället för åt svart till, och gärna med vackra ådringar. (Men så gillar jag sten också.)
Hur kan de få kalla sin kompositsten för kvarts egentligen?BirgitS skrev:Ytterligare en begreppsförvirring märker jag. Kvarts är egentligen ett mineral: [länk]
Men åtminstone Diapol använder det som ett begrepp för kompositsten:[länk]
Kvarts är det mest vanliga mineralet på vår jord, så det är faktiskt inte helt fel att använda det begreppet eftersom det finns i de allra flesta bergarter (kan inte komma på på rak arm någon där den inte finns).BirgitS skrev:Ytterligare en begreppsförvirring märker jag. Kvarts är egentligen ett mineral: [länk]
Men åtminstone Diapol använder det som ett begrepp för kompositsten:[länk]
Ser ut som vi valt att köra på Steel Gray på 30 mm, den matchar det rostfria fint och bryter av bra mot de vita frontarna.

Det vi gillade med stenen är att den ger ett djup, man kan se en bit ner i den på visst ställen.

Det vi gillade med stenen är att den ger ett djup, man kan se en bit ner i den på visst ställen.
Klicka här för att svara