3 283 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Färg och rostbortagning från lyktstolpar, verktyg?
Medlem
· Västernorrland
· 62 inlägg
På några lyktstolpar i sommarstugan har färgen börjat flagna och rost uppstått efter att ha utsatts för väder och vind. Ett rosthål har dessutom uppstått i en av lyktstolparna. Vad är lämpligast sätt att åtgärda detta? Jag har vinkelslipar i diametrarna 115(Meec), 125(Ferm), 180(Meec) och 230(Ferm). Vanligt M14 stålborste? Eller är en grovrengörare lämpligare? http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Stalborste/Grovrengorare1/
Ska jag använda epoxy för att täta hålet?
Jag har även en Ferm multimaskin, hur lämplig är den för sånt här arbete? Eller räcker det med stålborste till borrmaskin/skruvdragare?
Ska jag använda epoxy för att täta hålet?
Jag har även en Ferm multimaskin, hur lämplig är den för sånt här arbete? Eller räcker det med stålborste till borrmaskin/skruvdragare?
Stålborste som får bort det mesta av lösrost och sedan rostätare...därefter grundfärg och plastic padding och sedan färg.
Du kan också fylla tomrummet i stolparna med frigolitflingor eller skumisolering så slipper du rost av kondens innifrån.
Du kan också fylla tomrummet i stolparna med frigolitflingor eller skumisolering så slipper du rost av kondens innifrån.
Medlem
· Västernorrland
· 62 inlägg
Tack för tipsen, kört med med stålborstar, både vanlig och axial med koppmodel. Problemet är att lyktstolpen var billigt skräp som inte borde inhandlats från början. Färg och ytlig rost rök relativt snabbt, bara för att visa en massa dolda rosthål under. Stolpen ser ut som om den blivit pepprad med ett halvautomatiskt hagelgevär. Använde både Dremel med små roterande hårdmetallfilar plus ministålborstar, har även använt skruvdragare med stora roterande hårdmetallfilar och försökt täta med kemiskt stål(epoxy från Biltema). Stålet är bara två mm tjockt, vilket betyder att rost=hål. Var inte bara tvungen att slåss med rosten, tomtens koltrast hade synpunkter på mitt angrepp på lyktstolpen på dennes revir(han verkar lägga sig i det mesta som innefattar elverktyg).
Bara att inse att stolpen är bortom all räddning och att en ny måste inhandlas.
Bara att inse att stolpen är bortom all räddning och att en ny måste inhandlas.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Avlägsna färg från betongtrappa
Byggmaterial & Byggteknik -
Färg på ytterdörr samt fönster på gult tegelhus från 1940? Grön? Röd?
Fönster & Dörrar -
Ta bort gammal vit färg på fjällpanel från 80-talet?
Fasad -
Få bort färg från elskåp?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bly i gul linoljefärg på träfasad från 30-talet?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur