7 931 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
färg i källare som redan är målad
Jag har varit på tre olika ställen för att få reda på hur jag ska gå tillväga i min källare.
Några väggar är målade med akrylatfärg och några är målade med vad jag tror är kalkfärg. Fukt har under åren gjort att putsen längst ner trillat av och detta har lagats i med ny puts.
Hornbach säger att på kalkfärg kan jag endast använda kalkfärg. På min akrylatfärg kan jag använda Sadolins mur och putsfärg.
Flugger hävdade att jag kunde använda deras flutex 3 på akrylatfärgen men kalkfärg hade dom inget lämpligt.
Nordsjö tyckte jag kunde måla silikon både över akrylatfärgen och kalken när den var avborstad.
Jag läser att silikon inte alls fungerar på akrylatfärg.
Har ni några tips och råd?
Några väggar är målade med akrylatfärg och några är målade med vad jag tror är kalkfärg. Fukt har under åren gjort att putsen längst ner trillat av och detta har lagats i med ny puts.
Hornbach säger att på kalkfärg kan jag endast använda kalkfärg. På min akrylatfärg kan jag använda Sadolins mur och putsfärg.
Flugger hävdade att jag kunde använda deras flutex 3 på akrylatfärgen men kalkfärg hade dom inget lämpligt.
Nordsjö tyckte jag kunde måla silikon både över akrylatfärgen och kalken när den var avborstad.
Jag läser att silikon inte alls fungerar på akrylatfärg.
Har ni några tips och råd?
Varken din nuvarande plastfärg eller kalkfärgen är de mest passande för källare och övermålning kommer inte rätta till problemen med respektive färg. Bättre att istället ta tag i problemet ordentligt och hyra en saneringsfräs och slipa ner all färg och efter en tunnputsning måla med silikatfärg vilken är den bästa för ändamålet. Annars kommer det aldrig bli riktigt bra i din källare.
Det är inte aktuellt, jag ska måla och är nyfiken på vilken färg jag ska slå till på.
Lutar åt att Prima kalkfärgen och måla allt med en. Öppen akrylatfärg.
Lutar åt att Prima kalkfärgen och måla allt med en. Öppen akrylatfärg.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Tänkte göra likadant som du. Vilken färg har du fastnat för? Flügger och Hornbach hade inget som passade, och fattade knappt vad jag pratade om.
Jag har en fundering på att ha betongrent och omålat under golvlisten (av plast) så att där är lite extra öppet för fuktavdunstning.
Att fräsa rent från gammal färg, putsa och måla om från början är ett jätteprojekt som jag varken har lust med eller tror är nödvändigt.
Jag har en fundering på att ha betongrent och omålat under golvlisten (av plast) så att där är lite extra öppet för fuktavdunstning.
Att fräsa rent från gammal färg, putsa och måla om från början är ett jätteprojekt som jag varken har lust med eller tror är nödvändigt.
Hornbach sålde Sadolins mur och putsfärg som var akrylatbaserad färg som skulle vara öppen. Jag tror det går med vilken putsfärg som helst som är akrylatbaserad.
Jag är ingen expert och det är svårt att hitta klara besked tycker jag.
Jag är ingen expert och det är svårt att hitta klara besked tycker jag.
Hur gick det såhär en massa år efteråt? Sitter i samma sits som du gjorde här så är riktigt nyfiken. Varit på massa ställen men kom själv fram till att puts och betongfärgen verkar vara bäst. Fast nyligen läste jag även om strukturfärg/medel som man kan blanda i för att få liknande putsstruktur som nuvarande, men oklart hur öppen den var.B brunnbytarn skrev:
Klicka här för att svara