Tjena,

vårt GH är nu färdigtställt och besiktigat.
Ska börja med att säga att vi är ritkigt nöjda med slutresultatet.
På hemsidan har jag skrivit upp anmärkningarna från slutbesiktningen samt vilka av hantverkarna vi rekommenderar.

Tummen ner ger vi till vår sk projektledare som inte gjort många knop under denna resa....
Vi har själva fått ringa runt till höger och vänster jämt för att saker ska kunna klaffa.....

Dock så har vi haft vår säljare aktiv även under byggtiden och han har verkligen täckt upp bristerna....

När det gäller de kontakter vi fick ha med deras huvudkontor då det körde ihop sig så får de godkänt.....vi fick backa på våra krav lite och mötas på väggen för att vi inte orkade bråka mer..... det var ett solklart fall av kontraktbrott.... enligt konsumentombundsmannen i kommunen så hade vi all rätt på vår sida. Följande var de stora sakerna.... sen var det en del annat smått också som inte är värt att nämna.
1)
Vi hade fått en målningkalkyl på 110 000. Vi tog bort målning för ca 10 000 då vi valde att putsa den delen som i std var panel..... fick offet från målaren på 130 000..... dvs 30 000 av banan.... för stor avvikelse tyckte vi.....
2) Enligt ritningar ska det sitta ett luftrör till kaminen. Detta rör ska vara av obränntbart material och sitta i mittenlagert av isoleringen.
De satte in ett platsrör och i översta lagret..... inget tekniskt fel egentligen men när de inte följer sina ritningar i ett sånt fall så kan man ju fråga sig hur mkt man kan lita på resten....Hade krävts att riva upp plattan för att korrigera och därmed följa vårt ingågna avtal....
3) Elfirman som Götenhus anlitade körde ut ett byggelskåp till vår tomt koppla in det och skickade hem en faktura på 1500 i utkörningsavgift och (kommer inte ihåg exakt) runt 40kr/dag i hyra för de 6-7 månader skåpet skulle stå där....... ingen frågade oss om vi ville hyra skåp från dem... eller informerade oss till vilket pris..... vi protestrade..... fick ett fast pris på det på 6500 för både utkörning och hyran i slutändan...

Vårt krav för ovanstående brister var totalt på 30 000 i avdrag...... vi fick 10 000 i avdrag... material för 7 000 samt max tak på byggelen och indexen som nu i efterhand visade sig vara värt 500 kr.

Hade kunnat tänka oss bygga med GH igen fast nu mkt klokare och med tusen erfarenheter rikare hade vi säker undivikit en del av fällorna.

Det är lite svårt att få med allt här men undrar ni över ngt specifikt så är det bara att fråga.

och till sist ...ett par tips till alla kommande nybyggare.... förhandla bort indexen..helt onödiga pengar... se till att ni får 30 dagars betalningsvillkor.... lovar er att det handlar om tusenlappar i besparing i räntepengar på kreditivet... köp ett diktafon och spela in alla samtal ni för..... det kommer att vara er bästa investering under resan...
Lycka till och ha det bra

Redigerat:
Kul att höra att altt gick bra och att ni är nöjda. Det vat ju ändå inte så blodiga problem ni hade, ganska ´överkomliga i det långa loppet.

Grattis! :D
När går flyttlasset?

Tjena landsman,

vi vet att det inte är några jätteproblem vi har haft precis men vi har lagt massor med tid på det.... såg inläggen om besök varje dag.... vi har verkligen varit på plats nästan varje dag .... har haft jättebra kontakt med byggarna.

Det är just därför vi kunnat rädda upp alla missar som hade varit där annars.... tex... kakelplattor liggandes istället för stående.... trappa med trästolpar (felleverans), ingen märkte det förutom vi..... omålade golvlister...... postformad skiva till köket istället för rak kant... luftröret till kaminen på fel plats så att utloppet hamnade under vår framtida trädäcketc etc... listan är lång......

visst det är inga större grejer... jag vet att det finns de som råkat betydligt värre ut..... men man ska ställa krav för de pengar man faktisk betalar.....

Faktum är att det är vi köparna som skapar husföretagen instälning..... eftersom vi accepterar deras beteende......

Vi är jättenöjda med huset och det är det viktiga.... min poäng är att det är ett resultat av både Götenehus och vår arbete och tid.....
Mitt råd till alla de som funderar på att bygga med Götenehus (och säkert med alla andra tillverkare också) är att räkna med att lägga massor med tid på det om ni ill ha ett bra resultat...... nyckelfärdigt är en myt.... iaf med våra erfarenheter.

Flyttlaset har startat lite smått men går på riktigt den 25/1... den 30/1 lämnar vi över vår nuvarande boende till de nya ägarna.

häls Theo

Redigerat:
Hej! Jag håller helt med dig! Man behöver verkligen närvara så mycket man bara kan och orkar med. Men tänk om man bygger på annan ort? Vilken mardröm...

Och krav, det skall man absolut ställa!!

Kul iaf att ni blev nöjda. Det är ju det som är det viktigaste. Problemen glömmer man förhoppningsvis men huset står kvar, förhoppningsvis :D

Tack.... jag är på lite bättre humör idag...:)
Måste dock rekommendera dig att ta en titt på vår blogg..... historien om måndagsexemplaret vi fick till groventredörr går vidare..... har lagt upp en liten videofilm.... den talar sitt tydliga språk..... jag tror att den förutom sprickan jag nämnt tidigare och tryckskadan så är den även helt skev....:o
Det var alltså denna dörr vår sk projektledare inte ville reklamera och istället ge mig ett år extra garanti.......:rolleyes:

Redigerat:
Hej!

Det verkar dessvärre vara lite symtomatiskt vad avser GH och deras projektledare.
Vi lyckades träffa våran mellan 6 ögon (jag & min sambo) på slutbesiktningen!!!
Dessförinnan hade vi försökt att nå honom vid ett otal tillfällen under byggtiden via ALLA tänkbara sambands medel.

Hälsn

Mikael

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.