Tycker det ser bra ut!
Glöm inte vindskyddspappen innan ytterpanelen bara. Sen ska man helst få in luft bakom panelen, men hur viktigt det är på den här typen av bygge vet jag inte. Hos oss har varken bostadshuset eller något av förråden det och de har stått så sedan 70-talet utan problem så det verkar onekligen funka utan.
Om du sätter en stolpe mitt i varje gavel (kan bli problem om du ska ha fönster) och en nockbalk mellan stolparna så bör du kunna skippa den horisontella regeln i takstolskonstruktionen så att du i stället får öppet till nock.

• Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
AXS AXS skrev:
  1. Vill kunna sätta upp den som en friggebod när huset är byggt om några år.
  2. En husvagn har lågt i tak och har massa extra funktioner som vi inte behöver.
  3. En husvagn blir dyrare, även om en stor del av pengarna går att få igen när man säljer den.
  4. Fult med husvagn.
  5. Kul att bygga en vagn.
Hej, jag gjorde så att jag frågade helt sonika byggnadsavdelningen om jag kunde uppföra någon slags liten byggbod inför bygget, för att förvara verktyg, material och äta i under byggtiden. Och att det sen plötsligt skulle stå en friggebod på exakt samma plats när huset var klart.

Jag frågade ju så det skulle vara rätt uppenbart hur jag tänkte och tjänstemannen förstod direkt och så "Absolut, inga problem. Gör bara så att du tar en extra kopia av bygglovets situationsplan (tomtkartan) och på den markerar du ett område där du på ett ungefär tänkt dig placera byggboden och bifogar som bilaga i bygglovet. Och så skriver du att det ska etableras byggbod där, så är det lugnt, då finns det papper på att det är en byggbod som du har där."

Och jag gjorde som du funderar på, byggde den först på datorn. Det gick egentligen bara av farten, jag försökte ju lära mig något slags cad, sketchup i detta fall, och när det började gå bra så var det så himla kul. :)
https://www.byggahus.se/forum/threads/the-frigga.91149/
När jag sen byggde huset gjorde jag samma sak, men dock bara regelstommen, ty vad jag lärde mig av friggan var att det var så väldigt skönt och praktiskt att ha precis alla mått på millimetern när att hämta ur ritningen, så det blev aldrig att stå och fundera och klia sig i huvudet och räkna ...
"Få se nu, där har vi 4755 mm, och så två 120 reglar på det, så blir det hmmm, 4995mm, och sen minus det avståndet, 1210 mm, sen är fönstrets bredd 800, då ska den här kapas till ..."

Typ så, nu var det bara att kolla de utskrivna ritningarna eller glutta i datorn som jag naturligtvis hade med.

• Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
AXS
S hjulia skrev:
Tycker det ser bra ut!
Glöm inte vindskyddspappen innan ytterpanelen bara. Sen ska man helst få in luft bakom panelen, men hur viktigt det är på den här typen av bygge vet jag inte. Hos oss har varken bostadshuset eller något av förråden det och de har stått så sedan 70-talet utan problem så det verkar onekligen funka utan.
Om du sätter en stolpe mitt i varje gavel (kan bli problem om du ska ha fönster) och en nockbalk mellan stolparna så bör du kunna skippa den horisontella regeln i takstolskonstruktionen så att du i stället får öppet till nock.
Tack för svar!
Det blir någon typ av duk på vardera sida om isoleringen. Lite svårt att rita in, men den ska dit. Tror det går utan luftspalt, men tunn isolering som ska tåla fukt borde det vara okej.

Har funderat på nockbalk, men tror att den blir för grov iom längden på över 7meter. Vill även som du gissar ha fönster precis där. Skulle iofs kunna växla av runt fönstret(tror det kallas så) och sätta en "pelare" mitt i den tänkta toa-väggen. Kanske inte så dumt iaf.

AXS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hej, jag gjorde så att jag frågade helt sonika byggnadsavdelningen om jag kunde uppföra någon slags liten byggbod inför bygget, för att förvara verktyg, material och äta i under byggtiden. Och att det sen plötsligt skulle stå en friggebod på exakt samma plats när huset var klart.

Jag frågade ju så det skulle vara rätt uppenbart hur jag tänkte och tjänstemannen förstod direkt och så "Absolut, inga problem. Gör bara så att du tar en extra kopia av bygglovets situationsplan (tomtkartan) och på den markerar du ett område där du på ett ungefär tänkt dig placera byggboden och bifogar som bilaga i bygglovet. Och så skriver du att det ska etableras byggbod där, så är det lugnt, då finns det papper på att det är en byggbod som du har där."

Och jag gjorde som du funderar på, byggde den först på datorn. Det gick egentligen bara av farten, jag försökte ju lära mig något slags cad, sketchup i detta fall, och när det började gå bra så var det så himla kul. :)
[länk]
När jag sen byggde huset gjorde jag samma sak, men dock bara regelstommen, ty vad jag lärde mig av friggan var att det var så väldigt skönt och praktiskt att ha precis alla mått på millimetern när att hämta ur ritningen, så det blev aldrig att stå och fundera och klia sig i huvudet och räkna ...
"Få se nu, där har vi 4755 mm, och så två 120 reglar på det, så blir det hmmm, 4995mm, och sen minus det avståndet, 1210 mm, sen är fönstrets bredd 800, då ska den här kapas till ..."

Typ så, nu var det bara att kolla de utskrivna ritningarna eller glutta i datorn som jag naturligtvis hade med.
Tack för utförligt svar!
Jag gillar hur du tänker. Men vi har varken styckat av tomten eller förhandsbesked. Så det blir nog en svår väg att gå.

Vi mixar lite skiss på papper och CAD i datorn. Har mätt på underredet nu och vi börjar få en bättre bild hur det ska se ut.

AXS
Har varit nere nu och kollat in släpet. Passade på att riva lite för att bättre kunna mäta.

Först såg det ut såhär:
Rivning av gammalt släpvagnsunderrede med synliga träreglar och spridd byggavfall på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter några timmar såg det ut såhär:
Rivet släp med metallram, hjul som pekar inåt och spridda träplankor och isoleringsmaterial på gräsbevuxen mark.
Skapa konto

(Sen en del städande).

Skicket är okej till största delen. Lite mindre stål i än jag trodde. Vi kommer behöva rikta på två ställen. Bakre ramen har fått sig en smäll och ena hjulet pekar lite inåt. Båda går att se på bilden nedan.
Släpvagnsunderrede med synliga stålbalkar och träreglar, skadad bakram och hjul som pekar inåt.
Skapa konto

Vi har bestämt längd och bredd.
Blir 259cm brett + panel. Längd 720cm. Då går det jämt upp med reglar och takstolar och vi behöver inte använda full längd av underredet som är 780cm långt.

Det kommer mer bilder och ritningar inom kort. Men fråga gärna på så länge eller kom med tips.

Söker tex bra leverantör av fönster och dörrar. Trä och 2-glas tror vi på. Kanske med alu.-utsida.

Här är förresten utsiktsbild från där vi håller till. Dock inte exakt var vi ska ställa vagnen.
Kvällsutsikt över en lugn sjö med en brygga, ett rött skjul och skog i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
AXS
Nu har vi utökat vagnsfamiljen med en husvagn. Perfekt för bygghjälp att bo i eller för oss om det tar längre tid än tänkt att bygga.

Husvagn parkerad utomhus med träd i bakgrunden, används för boende vid byggprojekt.
Skapa konto
Inredning i husvagn med soffa och kuddar i grått och gult, små bord och fönster med gardiner.
Skapa konto

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
AXS
Fixat lite under dagen. Skruvade bort de gamla reglarna som satt kvar, satte dit lite tryckta förstärkningar och kapade delar till ny kulhandske.

Såhär ser det ut nu.
Delvis demonterat släpvagnschassi med borttagna reglar och nytillverkade delar på gräsbevuxen mark.
Skapa konto

Kändes dumt att kapa reglarna här, men right vid hjulen tyvärr. Kommer sätta en liggande tryckt över hjulet.
Delar av en renoveringsprocess med nya träreglar och förstärkningar nära en hjulaxel.
Skapa konto

Satte fast reglarna med blandat konstruktionsskruv och vagnsbult. På tre av delarna gick det toppen.
Lång metallbalk med tryckta förstärkningar och skruvar på grusig mark.
Skapa konto
Ny träregel skruvad i metallbalk med konstruktionsskruv och vagnsbult, redo för förstärkning.
Skapa konto

Fjärde delen är nöjd ca 5-10cm. Tänkte att det skulle gå att tvinga ihop med några M10... Det sket sig. Ska dra med spärr-spännare (vet ej namn men vi drar fast grävarna på trailern med dom). Sjuka krafter i den balken.
Närbild av nytt träregelverk bredvid gamla metallreglar på marken under renoveringsarbete.
Skapa konto

Byter från enkelt hål till kulhandske. 50x50 rör som fästs med en skruv och sen svetsats fast. Kommer svetsa det som ett T för mer styrka. Passar även på att svetsa fast ett stag.
Metallkonstruktion med ny monterad kulhandske på reglar, omgiven av grus och gräs i dagsljus.
Skapa konto
Närbild på en byggnadskonstruktion med skruvade och svetsade förstärkningar på metallreglar och balkar utomhus.
Skapa konto

Och fönster är beställda!

• Gilla
Svampe och 3 till
  • Laddar…
AXS
Nu på g.
Lastbil med kran lossar byggmaterial vid en lada med en person som iakttar.
Skapa konto
Lastbil med kran lyfter byggmaterial medan personer iakttar.
Skapa konto

• Gilla
emma.d och 2 till
  • Laddar…
AXS
Vi har lagt halva golvet idag. Så det går framåt.

Delvis lagt trägolv på balkar utomhus, halvvägs genom byggprocessen med verktyg och material synligt.
Skapa konto

Bild från mitt på dagen. Räknar med att golvet blir klart imorgon, kanske börja med väggarna.

• Gilla
ati och 1 till
  • Laddar…
Det ser glest ut. ;)

• Haha
AXS
  • Laddar…
AXS
Nu är golvet lagt, men inte rensågat. Lågt tempo idag pga små grodorna osv.
Ny lagt trägolv utomhus med orensade kanter, verktyg och kläder i en naturtomt.
Skapa konto

Underifrån
Nylagt trägolv sett underifrån med synliga bärverk och hjul av en arbetsvagn.
Skapa konto

Skickar även med några bilder på omgivningen.
Naturtomt som tidigare varit igenväxt, nu med klippt gräs och öppen mark, stenmur i bakgrunden.
Skapa konto
Röjd tomt med glesa träd, en vit trädgårdsmöbel med parasoll och en gungställning på en solig dag.
Skapa konto
Nytt golv under konstruktion i utomhusmiljö med slyklippt gräsmatta och träd i bakgrunden.
Skapa konto

För bara några år sedan var det här ogenomtränglig sly och buskar. Klippt 2ggr per år efter att grävmaskinen fått bort det mesta.

• Gilla
Står.i och 1 till
  • Laddar…
Står.i
Hur tänker du med isolering undertill? Något att skydda isolering under också, typ asfaltboard.

Har du fönster och dörrar klara? Hur stort lir det, nu när bottenplattan är färdig?

Undertill så skal så klart en impregnerad plywoodskiva sitta. Är vad som finns på en husvagn. Funkar säkert med en vanlig plywoodskiva som dränks in med impregnerande grundolja innan den skruvas på plats.

• Gilla
emma.d och 1 till
  • Laddar…
AXS
Står.i Står.i skrev:
Hur tänker du med isolering undertill? Något att skydda isolering under också, typ asfaltboard.

Har du fönster och dörrar klara? Hur stort lir det, nu när bottenplattan är färdig?
Det du ser på bilden är trossbottenskivan. Över den ligger 145mm icell. Skivan ligger på en 95mm bräda som skruvats fast i reglarna.

Vi la även vindduk i alla fack. Troligen i onödan.

Golvet är 25mm hårdvaxoljat.

• Gilla
emma.d
  • Laddar…
AXS
Idag byggde vi väggar. 95mm reglar med avväxlingar på gavlarna.

Vi ska försöka resa upp väggar och lägga tak imorgon och täcka till för regnet på måndag.

Två personer konstruerar en vägg med 95mm träreglar på en byggarbetsplats.
Skapa konto

Nylagda 95mm reglar för en väggkonstruktion på en byggplats med natur i bakgrunden.
Skapa konto

Väggar under konstruktion med 95mm reglar och avväxlingar placerade på en byggplats utomhus.
Skapa konto

• Gilla
emma.d och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.