16 980 läst ·
53 svar
17k läst
53 svar
Färdigkapat, ska bygga hus på hjul
Tycker det ser bra ut!
Glöm inte vindskyddspappen innan ytterpanelen bara. Sen ska man helst få in luft bakom panelen, men hur viktigt det är på den här typen av bygge vet jag inte. Hos oss har varken bostadshuset eller något av förråden det och de har stått så sedan 70-talet utan problem så det verkar onekligen funka utan.
Om du sätter en stolpe mitt i varje gavel (kan bli problem om du ska ha fönster) och en nockbalk mellan stolparna så bör du kunna skippa den horisontella regeln i takstolskonstruktionen så att du i stället får öppet till nock.
Glöm inte vindskyddspappen innan ytterpanelen bara. Sen ska man helst få in luft bakom panelen, men hur viktigt det är på den här typen av bygge vet jag inte. Hos oss har varken bostadshuset eller något av förråden det och de har stått så sedan 70-talet utan problem så det verkar onekligen funka utan.
Om du sätter en stolpe mitt i varje gavel (kan bli problem om du ska ha fönster) och en nockbalk mellan stolparna så bör du kunna skippa den horisontella regeln i takstolskonstruktionen så att du i stället får öppet till nock.
Hej, jag gjorde så att jag frågade helt sonika byggnadsavdelningen om jag kunde uppföra någon slags liten byggbod inför bygget, för att förvara verktyg, material och äta i under byggtiden. Och att det sen plötsligt skulle stå en friggebod på exakt samma plats när huset var klart.AXS skrev:
Jag frågade ju så det skulle vara rätt uppenbart hur jag tänkte och tjänstemannen förstod direkt och så "Absolut, inga problem. Gör bara så att du tar en extra kopia av bygglovets situationsplan (tomtkartan) och på den markerar du ett område där du på ett ungefär tänkt dig placera byggboden och bifogar som bilaga i bygglovet. Och så skriver du att det ska etableras byggbod där, så är det lugnt, då finns det papper på att det är en byggbod som du har där."
Och jag gjorde som du funderar på, byggde den först på datorn. Det gick egentligen bara av farten, jag försökte ju lära mig något slags cad, sketchup i detta fall, och när det började gå bra så var det så himla kul.
https://www.byggahus.se/forum/threads/the-frigga.91149/
När jag sen byggde huset gjorde jag samma sak, men dock bara regelstommen, ty vad jag lärde mig av friggan var att det var så väldigt skönt och praktiskt att ha precis alla mått på millimetern när att hämta ur ritningen, så det blev aldrig att stå och fundera och klia sig i huvudet och räkna ...
"Få se nu, där har vi 4755 mm, och så två 120 reglar på det, så blir det hmmm, 4995mm, och sen minus det avståndet, 1210 mm, sen är fönstrets bredd 800, då ska den här kapas till ..."
Typ så, nu var det bara att kolla de utskrivna ritningarna eller glutta i datorn som jag naturligtvis hade med.
Tack för svar!S hjulia skrev:Tycker det ser bra ut!
Det blir någon typ av duk på vardera sida om isoleringen. Lite svårt att rita in, men den ska dit. Tror det går utan luftspalt, men tunn isolering som ska tåla fukt borde det vara okej.
Har funderat på nockbalk, men tror att den blir för grov iom längden på över 7meter. Vill även som du gissar ha fönster precis där. Skulle iofs kunna växla av runt fönstret(tror det kallas så) och sätta en "pelare" mitt i den tänkta toa-väggen. Kanske inte så dumt iaf.
Tack för utförligt svar!Mikael_L skrev:
Hej, jag gjorde så att jag frågade helt sonika byggnadsavdelningen om jag kunde uppföra någon slags liten byggbod inför bygget, för att förvara verktyg, material och äta i under byggtiden. Och att det sen plötsligt skulle stå en friggebod på exakt samma plats när huset var klart.
Jag frågade ju så det skulle vara rätt uppenbart hur jag tänkte och tjänstemannen förstod direkt och så "Absolut, inga problem. Gör bara så att du tar en extra kopia av bygglovets situationsplan (tomtkartan) och på den markerar du ett område där du på ett ungefär tänkt dig placera byggboden och bifogar som bilaga i bygglovet. Och så skriver du att det ska etableras byggbod där, så är det lugnt, då finns det papper på att det är en byggbod som du har där."
Och jag gjorde som du funderar på, byggde den först på datorn. Det gick egentligen bara av farten, jag försökte ju lära mig något slags cad, sketchup i detta fall, och när det började gå bra så var det så himla kul.
[länk]
När jag sen byggde huset gjorde jag samma sak, men dock bara regelstommen, ty vad jag lärde mig av friggan var att det var så väldigt skönt och praktiskt att ha precis alla mått på millimetern när att hämta ur ritningen, så det blev aldrig att stå och fundera och klia sig i huvudet och räkna ...
"Få se nu, där har vi 4755 mm, och så två 120 reglar på det, så blir det hmmm, 4995mm, och sen minus det avståndet, 1210 mm, sen är fönstrets bredd 800, då ska den här kapas till ..."
Typ så, nu var det bara att kolla de utskrivna ritningarna eller glutta i datorn som jag naturligtvis hade med.
Jag gillar hur du tänker. Men vi har varken styckat av tomten eller förhandsbesked. Så det blir nog en svår väg att gå.
Vi mixar lite skiss på papper och CAD i datorn. Har mätt på underredet nu och vi börjar få en bättre bild hur det ska se ut.
Har varit nere nu och kollat in släpet. Passade på att riva lite för att bättre kunna mäta.
Först såg det ut såhär:
Efter några timmar såg det ut såhär:
(Sen en del städande).
Skicket är okej till största delen. Lite mindre stål i än jag trodde. Vi kommer behöva rikta på två ställen. Bakre ramen har fått sig en smäll och ena hjulet pekar lite inåt. Båda går att se på bilden nedan.
Vi har bestämt längd och bredd.
Blir 259cm brett + panel. Längd 720cm. Då går det jämt upp med reglar och takstolar och vi behöver inte använda full längd av underredet som är 780cm långt.
Det kommer mer bilder och ritningar inom kort. Men fråga gärna på så länge eller kom med tips.
Söker tex bra leverantör av fönster och dörrar. Trä och 2-glas tror vi på. Kanske med alu.-utsida.
Här är förresten utsiktsbild från där vi håller till. Dock inte exakt var vi ska ställa vagnen.
Först såg det ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter några timmar såg det ut såhär:
Logga in
Skapa konto
(Sen en del städande).
Skicket är okej till största delen. Lite mindre stål i än jag trodde. Vi kommer behöva rikta på två ställen. Bakre ramen har fått sig en smäll och ena hjulet pekar lite inåt. Båda går att se på bilden nedan.
Logga in
Skapa konto
Vi har bestämt längd och bredd.
Blir 259cm brett + panel. Längd 720cm. Då går det jämt upp med reglar och takstolar och vi behöver inte använda full längd av underredet som är 780cm långt.
Det kommer mer bilder och ritningar inom kort. Men fråga gärna på så länge eller kom med tips.
Söker tex bra leverantör av fönster och dörrar. Trä och 2-glas tror vi på. Kanske med alu.-utsida.
Här är förresten utsiktsbild från där vi håller till. Dock inte exakt var vi ska ställa vagnen.
Logga in
Skapa konto
Nu har vi utökat vagnsfamiljen med en husvagn. Perfekt för bygghjälp att bo i eller för oss om det tar längre tid än tänkt att bygga.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fixat lite under dagen. Skruvade bort de gamla reglarna som satt kvar, satte dit lite tryckta förstärkningar och kapade delar till ny kulhandske.
Såhär ser det ut nu.
Kändes dumt att kapa reglarna här, men right vid hjulen tyvärr. Kommer sätta en liggande tryckt över hjulet.
Satte fast reglarna med blandat konstruktionsskruv och vagnsbult. På tre av delarna gick det toppen.
Fjärde delen är nöjd ca 5-10cm. Tänkte att det skulle gå att tvinga ihop med några M10... Det sket sig. Ska dra med spärr-spännare (vet ej namn men vi drar fast grävarna på trailern med dom). Sjuka krafter i den balken.
Byter från enkelt hål till kulhandske. 50x50 rör som fästs med en skruv och sen svetsats fast. Kommer svetsa det som ett T för mer styrka. Passar även på att svetsa fast ett stag.
Och fönster är beställda!
Såhär ser det ut nu.
Logga in
Skapa konto
Kändes dumt att kapa reglarna här, men right vid hjulen tyvärr. Kommer sätta en liggande tryckt över hjulet.
Logga in
Skapa konto
Satte fast reglarna med blandat konstruktionsskruv och vagnsbult. På tre av delarna gick det toppen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fjärde delen är nöjd ca 5-10cm. Tänkte att det skulle gå att tvinga ihop med några M10... Det sket sig. Ska dra med spärr-spännare (vet ej namn men vi drar fast grävarna på trailern med dom). Sjuka krafter i den balken.
Logga in
Skapa konto
Byter från enkelt hål till kulhandske. 50x50 rör som fästs med en skruv och sen svetsats fast. Kommer svetsa det som ett T för mer styrka. Passar även på att svetsa fast ett stag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och fönster är beställda!
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Det ser glest ut. 
Nu är golvet lagt, men inte rensågat. Lågt tempo idag pga små grodorna osv.
Underifrån
Skickar även med några bilder på omgivningen.
För bara några år sedan var det här ogenomtränglig sly och buskar. Klippt 2ggr per år efter att grävmaskinen fått bort det mesta.
Logga in
Skapa konto
Underifrån
Logga in
Skapa konto
Skickar även med några bilder på omgivningen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
För bara några år sedan var det här ogenomtränglig sly och buskar. Klippt 2ggr per år efter att grävmaskinen fått bort det mesta.
Det du ser på bilden är trossbottenskivan. Över den ligger 145mm icell. Skivan ligger på en 95mm bräda som skruvats fast i reglarna.Står.i skrev:
Vi la även vindduk i alla fack. Troligen i onödan.
Golvet är 25mm hårdvaxoljat.
Idag byggde vi väggar. 95mm reglar med avväxlingar på gavlarna.
Vi ska försöka resa upp väggar och lägga tak imorgon och täcka till för regnet på måndag.
Vi ska försöka resa upp väggar och lägga tak imorgon och täcka till för regnet på måndag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto