50 056 läst ·
46 svar
50k läst
46 svar
Färdigblandad alkylatbensin 2takt från Jula?
I am on it. Av andra anledningar har jag blivit bra på konsumenträtt och arn's funktioner.
Jag har ju kvar soppa hemma. Jag har inte kollat ännu, men det brukar ju brinna med en sotig flamma om det finns olja i (så var det ju i alla fall med tvåtakts crossarna när man pysslade med sådant).
Jag är nog ganska körd konsumenträttsligt sett i detta fall dock. I manualen till Husqvarnan så står uttryckligen att man inte skall använda TC-W klassad olja och i varubeskrivningen för Jula soppan så står utryckligen att det ÄR TC-W klassad soppa.Naturligtvis så läser jag detta NU. Jag tror det är Starta (märket på soppan) / Jula som gör fel och säger att den är för bla luftkylda motorsågar.
Nåja, jag är glad att jag inte valde den dyrare sågen och den här läxan inte kostade mig någon kroppsdel
Får se vad de offererar för att byta kolv + cylinder. Tror det blir för dyrt så då ebayar jag hem grejer och byter själv. Mitt dilemma är ju att jag tror inte den skar pga soppan, utan pga ursprungsproblemet att förgasarinställning från fabrik verkar varit fel. Och det felet kvarstår ju med ny cylinder och kolv också.
Men bottomline är ju enkel. Använd INTE julas 2takt soppa för motorsågar.
Jag har ju kvar soppa hemma. Jag har inte kollat ännu, men det brukar ju brinna med en sotig flamma om det finns olja i (så var det ju i alla fall med tvåtakts crossarna när man pysslade med sådant).
Jag är nog ganska körd konsumenträttsligt sett i detta fall dock. I manualen till Husqvarnan så står uttryckligen att man inte skall använda TC-W klassad olja och i varubeskrivningen för Jula soppan så står utryckligen att det ÄR TC-W klassad soppa.Naturligtvis så läser jag detta NU. Jag tror det är Starta (märket på soppan) / Jula som gör fel och säger att den är för bla luftkylda motorsågar.
Nåja, jag är glad att jag inte valde den dyrare sågen och den här läxan inte kostade mig någon kroppsdel
Men bottomline är ju enkel. Använd INTE julas 2takt soppa för motorsågar.
Agreed. Det är där felet ligger (eller på mig som inte läser speccarna och litar på Jula). Som sagt, var ingen dyr såg så det kanske blir en ny och den gamla hamnar på väggen som reminder
Tur att jag hunnit såga upp mina 4 träd som jag köpte den för ursprungligen.
Kom och klyv den så kan vi diskutera det. Jag har dessutom 2 fällda tallar 50m från tomten som jag också skall dela upp. Men då behöver jag ha fixat en ny såg. Mitt vedförråd kommer nog vara fullt (eller knappast, det är på 30kvm) , men det går åt lite att försöka hålla murstocken varm under vintern 
Startas produktchef ringde upp mig imorse men tyvärr missade jag det. Han hade talat in ett meddelande så vi får försöka få tag på varandra. Skall bli intressant att höra vad de har att säga.
Startas produktchef ringde upp mig imorse men tyvärr missade jag det. Han hade talat in ett meddelande så vi får försöka få tag på varandra. Skall bli intressant att höra vad de har att säga.
Tjena
Jag är lite förvånad över vad som hänt, jag har själv använt Starta 2-taktsbensin under flera år och inte haft några problem. Bra att du tagit kontakt med Starta hoppas du skriver här om hur det gick, lycka till.
Johannes
Jag är lite förvånad över vad som hänt, jag har själv använt Starta 2-taktsbensin under flera år och inte haft några problem. Bra att du tagit kontakt med Starta hoppas du skriver här om hur det gick, lycka till.
Johannes
Jag har pratat med honom (har var snabb på att komma tilbaka till mig).
Jag är grymt imponerad av hjälpen och supporten av honom. Han skall skicka en flaska för att få prov på bensinen för att kontrollera att innehållet i den dunken jag har är ok (vilket det nog kommer vara).
Om butiken inte accepterar garantiärende på detta så skulle han skicka över en låda för att skicka sågen till dem för att kontrollera den och försöka att via den kedja av butiker som ingår i koncernen få garantiärende hos Husqvarna.
Mycket trevlig och seriös kille!
Jag uppdaterar vad som händer....
Jag är grymt imponerad av hjälpen och supporten av honom. Han skall skicka en flaska för att få prov på bensinen för att kontrollera att innehållet i den dunken jag har är ok (vilket det nog kommer vara).
Om butiken inte accepterar garantiärende på detta så skulle han skicka över en låda för att skicka sågen till dem för att kontrollera den och försöka att via den kedja av butiker som ingår i koncernen få garantiärende hos Husqvarna.
Mycket trevlig och seriös kille!
Jag uppdaterar vad som händer....
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Kul att de var så seriösa, hoppas allt går bra!
(jag kommer dock fortsätta tanka oblandad alkylat på OKQ8 och blanda själv, billigare och då är det upp till mig att se till att det blir rätt)
/U
(jag kommer dock fortsätta tanka oblandad alkylat på OKQ8 och blanda själv, billigare och då är det upp till mig att se till att det blir rätt)
/U
Nu har Jula börjat med en nytt 2-taktsbränsle, nu med 2.5% olja. Kan det bero på att de haft problem med den 2%-iga varianten?
Alkylatbensin 2.5% olja:
http://www.jula.se/alkylatbensin-for-2-taktsmotorer-5l-624049
Alkylatbensin 2% olja:
http://www.jula.se/alkylatbensin-for-2-taktsmotorer-5-l-624026
Alkylatbensin 2.5% olja:
http://www.jula.se/alkylatbensin-for-2-taktsmotorer-5l-624049
Alkylatbensin 2% olja:
http://www.jula.se/alkylatbensin-for-2-taktsmotorer-5-l-624026
Nu vill jag inte vara sådan, men det måste vara en klump skrot till aktersnurra som du har om du hellre ger den soppa som du inte vågar köra sågen på än att åka till återvinningen med dunken.MathiasS skrev:
Även gamla 2-taktssnurror har ett på tok för högt andrahandsvärde och ska man köra sin båtmotor på alkylat ska det vara ren alkylat och sedan blandar man i tvåtaktsolja för marina motorer, inte luftkylda.
Dessutom ska många snurror inte ha så mycket som 2% olja. Yamaha har i många år kört på 1% oljeblandning.
Ja det är ingen snurra jag gillar speciellt. Jo, den ska ha 2% och normalt så får den hemkört skit med olja för utombordare (som förövrigt har samma klassning som Julas 2takts olja, så det är nog inte så fel).
Intressant att produktchefen på starta inte berättade något om dessa. Han berättade dock att de inte haft några problem av min karaktär även om 2-3 case per år dyker upp men inte visar sig bero på soppan. Men dels så är han ju partisk, och så kan det ju finnas ett mörkertal också._MD_ skrev:
Fast anledningen till att Starta soppan inte är bra är ju TC-W klassningen som ju skall vara bra för vattenkylda 2taktare. Av vad jag läst så skall sådan klassning kunna ge problem pga höga tempen i luftkylda. Det är antagligen (men det vet jag inte) därför Husqvarna skriver att man inte skall blanda med sådan olja. Det innebär att för Mathias båtsnurra borde det fungera ok.joflopp skrev:Nu vill jag inte vara sådan, men det måste vara en klump skrot till aktersnurra som du har om du hellre ger den soppa som du inte vågar köra sågen på än att åka till återvinningen med dunken.
Även gamla 2-taktssnurror har ett på tok för högt andrahandsvärde och ska man köra sin båtmotor på alkylat ska det vara ren alkylat och sedan blandar man i tvåtaktsolja för marina motorer, inte luftkylda.
Dessutom ska många snurror inte ha så mycket som 2% olja. Yamaha har i många år kört på 1% oljeblandning.
Mitt äventyr med min skurna såg slutade med att butiken reparerade den på garanti. De hävdar att de gjorde en analys av soppan, men det tror jag egentligen inte på.
Så att jag fick problem är ju inte avgjort Startas fel, men med tanke på vilken support och hjälp jag fick från dem så kan det ju inte hända ofta att något misstänks vara deras fel.
Så att jag fick problem är ju inte avgjort Startas fel, men med tanke på vilken support och hjälp jag fick från dem så kan det ju inte hända ofta att något misstänks vara deras fel.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Tolkar jag dig rätt att det var din HQ ÅF / HQ direkt som tog kostnaden, inte Jula / Starta?nombz skrev:Mitt äventyr med min skurna såg slutade med att butiken reparerade den på garanti. De hävdar att de gjorde en analys av soppan, men det tror jag egentligen inte på.
Bra att det löste sig i alla fall!
/U