10 621 läst ·
6 svar
11k läst
6 svar
Färdig plint med stolpskor för 115*115 limträpelare
Håller på att planera för en carport och ska använda 115*115 limträpelare. Det enda som jag saknar i inköpslistan är en (helst justerbar) stolpsko för färdigagjutna plintar som klarar 115*115 pelare. Är det någon som vet om det finns någon sådan modell?
Jag har läst tråden nedan men då jag har behov av en lösning för en pelare kommer förslagen i tråden så här långt inte att fungera för mig: https://www.byggahus.se/forum/threads/infaestning-limtraebalk-i-stolpsko.316884/
Pelarna är "överdimensionerade" och egentligen krävs bara 90*90 pelare - så det kanske är ok att jacka ur pelaren för att passa en 90*90 stolpsko. Jag har hittat modeller som klarar 103 mm så då blir det bara 12 mm som behöver jackas ur vilket kanske är ok?
/Krille
Jag har läst tråden nedan men då jag har behov av en lösning för en pelare kommer förslagen i tråden så här långt inte att fungera för mig: https://www.byggahus.se/forum/threads/infaestning-limtraebalk-i-stolpsko.316884/
Pelarna är "överdimensionerade" och egentligen krävs bara 90*90 pelare - så det kanske är ok att jacka ur pelaren för att passa en 90*90 stolpsko. Jag har hittat modeller som klarar 103 mm så då blir det bara 12 mm som behöver jackas ur vilket kanske är ok?
/Krille
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Såga av det ena järnet istället så att stolpen i sin helhet kan vila på plinten.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Man måste skilja på när en stolpsko används till en staketstolpe och när den används till en stolpe i en bärande stomme. I det senare fallet skall stolpen bara låsas i horisontalled nedtill och upptill. En sådan stolpe dimensioneras med hänsyn till last och knäckningsrisk och behöver inga andra stöd.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Färdigplint för staket, 500 eller 700 mm, Göteborg?
Grund & Markarbeten -
plintar och stolpskor tillräckligt starka?
Altan & Uteplats -
Enkelt knep för att gjuta plintar med stolpskor i lod efterfrågas
Trädgård allmänt -
Färdig plint med ställbara stolpskor
Grund & Markarbeten -
Friggebod på färdiga plintar med justerbara stolpskor. Tankevurpa?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus