13 402 läst ·
67 svar
13k läst
67 svar
Får varor jag inte beställt! Hur göra?
De ljuger. De kan inte koppla IP-adressen till din adress. Det är bara din internetleverantör som kan göra det och de lämnar inte ut informationen till vem som helst.pleqtiz skrev:
OM de kunde det så skulle de ju tala om vilken IP-adress det är, men det kan jag slå vad om att de inte har gjort.
Fråga dem vem hos din internetleverantör som de har kontaktat för att få fram din adress, eftersom du tänker polisanmäla internetleverantören för att ha lämnat ut uppgifterna. (Det är såklart en lögn från din sida, men eftersom de inte kommer kunna svara på frågan och dessutom märker att du gärna kontaktar polisen kanske de drar öronen åt sig.)
Alternativt talar du om för dem att de är polisanmälda.
Redigerat:
Bestrid fakturan skriftligt med motiveringen att du inte beställt varan.
Om de ansöker om betalningsföreläggande via kronofogden så bestrider du detta med motiveringen att du inte beställt varan.
Om de anser sig ha bevis för att du beställt varan så får de stämma dig i tingsrätten. Om du har klantat dig och faktiskt har beställt varan så döms du att betala. Då betalar du, och får ingen betalningsanmärkning.
Om de ansöker om betalningsföreläggande via kronofogden så bestrider du detta med motiveringen att du inte beställt varan.
Om de anser sig ha bevis för att du beställt varan så får de stämma dig i tingsrätten. Om du har klantat dig och faktiskt har beställt varan så döms du att betala. Då betalar du, och får ingen betalningsanmärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur fungerar det då man har DHCP mot sin leverantör? Om man startar om Routern eller datorn varje dag så får man ju ny IP adress varje gång. Då måste de ju ha sparat historiken för att kunna binda en speciell adress mot en speciell ip adress.
Jag har bestämt för mig att man inte behöver motivera ett bestridande till fogden.
Det är inte säkert att man döms att betala för att man klantat sig och faktiskt beställt den, lika lite som det inte är säkert att man slipper betala om man inte beställt den. Inget handlar om vem som har rätt, allt handlar om vem som får rätt ...
Och om man döms i tingsrätten så får man mycket riktigt en betalninsanmärkning, den ligger dock dold och syns inte vid kreditförfrågningar och liknande, men om det trillar in ytterligare krav hos fogde eller tinget, då vips blir den synlig. Så var det i alla fall tidigare, med reservation för detaljerna kring det hela.
Det är heller inte ovanligt att en borgenär går till kronofogden trots att geldenären bestridit kravet, mer regel än undantag, och tyvärr är det tillåtet att göra så och geldenären åker på att betala även den ansökningskostnaden om denne förlorar målet.
DHCP ligger som regel fast under en viss period, dvs startar du om din dator varje dag får du samma IP, men det byts ut med ett visst tidsintervall, vill jag minnas. Och jo, det är ju så, åtminstone med dessa lagar som vi nu har, eller inte har, eller hur det är, att tjänsteleverantörerna måste spara denna info.
Alltihopa ovan med reservation för att jag kanske har fel
Det är inte säkert att man döms att betala för att man klantat sig och faktiskt beställt den, lika lite som det inte är säkert att man slipper betala om man inte beställt den. Inget handlar om vem som har rätt, allt handlar om vem som får rätt ...
Och om man döms i tingsrätten så får man mycket riktigt en betalninsanmärkning, den ligger dock dold och syns inte vid kreditförfrågningar och liknande, men om det trillar in ytterligare krav hos fogde eller tinget, då vips blir den synlig. Så var det i alla fall tidigare, med reservation för detaljerna kring det hela.
Det är heller inte ovanligt att en borgenär går till kronofogden trots att geldenären bestridit kravet, mer regel än undantag, och tyvärr är det tillåtet att göra så och geldenären åker på att betala även den ansökningskostnaden om denne förlorar målet.
DHCP ligger som regel fast under en viss period, dvs startar du om din dator varje dag får du samma IP, men det byts ut med ett visst tidsintervall, vill jag minnas. Och jo, det är ju så, åtminstone med dessa lagar som vi nu har, eller inte har, eller hur det är, att tjänsteleverantörerna måste spara denna info.
Alltihopa ovan med reservation för att jag kanske har fel
Jag tror att du får använda reservationen. Datainspektionen beskriver det hela rätt begripligt. Om man bestrider korrekt, men förlorar i Tingsrätten så får man ingen betalningsanmärkning.thomasx skrev:.. om man döms i tingsrätten så får man mycket riktigt en betalninsanmärkning, den ligger dock dold och syns inte vid kreditförfrågningar och liknande, men om det trillar in ytterligare krav hos fogde eller tinget, då vips blir den synlig. Så var det i alla fall tidigare, med reservation för detaljerna kring det hela.
..
Alltihopa ovan med reservation för att jag kanske har fel![]()
Det är ju inga problem för dem att logga vilken MAC-adress som får vilken IP-adress. Men det gör de normalt bara för att kunna hantera abuse-anmälningar. Sen har de antagligen switchar som kan tala om vilken port på switchen den MAC-adressen suttit på, och porten på switchen pekar ju ut vilken kabel det är.peternicklas skrev:
Men sen gäller det ju för en eventuell åklagare att påvisa att ingen annan kan ha kopplat in sig på kabeln, och om t.ex. MAC-adressen inte stämmer med nån hårdvara som finns i ditt hem så är det väldigt svårt att bevisa att det var du
Men om man förlorar i Tingrätten måste man ju betala... Vad händer om man inte betalar EFTER domen? Då blir det väl kronofogden och då blir det väl betalningsanmärkning?pelpet skrev:
Men loggar de aktivt alla IP adresser? vissa leverantörer garanterar att man är anonym på Internet, t.ex. Bahnhof.Nerre skrev:Det är ju inga problem för dem att logga vilken MAC-adress som får vilken IP-adress. Men det gör de normalt bara för att kunna hantera abuse-anmälningar. Sen har de antagligen switchar som kan tala om vilken port på switchen den MAC-adressen suttit på, och porten på switchen pekar ju ut vilken kabel det är.
Men sen gäller det ju för en eventuell åklagare att påvisa att ingen annan kan ha kopplat in sig på kabeln, och om t.ex. MAC-adressen inte stämmer med nån hårdvara som finns i ditt hem så är det väldigt svårt att bevisa att det var du![]()
Jag vet inte hur mycket de verkligen loggar, jag pratar om vad de KAN logga.
Men för att t.ex. kunna hantera datorer som smittats med spam-trojaner och sånt tror jag att de i alla fall loggar det, men sen hur länge de sparar det och vilka som kan komma åt loggarna är en annan femma.
Men för att t.ex. kunna hantera datorer som smittats med spam-trojaner och sånt tror jag att de i alla fall loggar det, men sen hur länge de sparar det och vilka som kan komma åt loggarna är en annan femma.
Bestrida fakturor är en sak, och häjlper kanske för varje enskild grej, men en annan är ju att det här måste polisanmälas och du måste försöka, med hjälp av dem, ta reda på vem det är som gör detta mot dig.
Du måste ju också ta kontakt med varje leverantör och vara tydlig med att någon annan gjort beställningen i ditt namn.
Är det någon granne eller något ex som är arg på dig, nån som fått för sig att du gjort dem någon oförrätt, eller bara nån som är knäpp?
Förekommer även att folk gör sådana här beställningar för att lura till sig varor, då kan det rätt vad det är börja ramla in fakturor på saker du aldrig sett röken av.
Sånt här kan eskalera till vilka nivåer som helst!
Du måste ju också ta kontakt med varje leverantör och vara tydlig med att någon annan gjort beställningen i ditt namn.
Är det någon granne eller något ex som är arg på dig, nån som fått för sig att du gjort dem någon oförrätt, eller bara nån som är knäpp?
Förekommer även att folk gör sådana här beställningar för att lura till sig varor, då kan det rätt vad det är börja ramla in fakturor på saker du aldrig sett röken av.
Sånt här kan eskalera till vilka nivåer som helst!
Ja, det var ju en bra fråga och knappast relevant för TS heller men jag skulle gissa att fodringsägaren blir irriterad och ansöker till kronofogden om betalningsföreläggande och bifogar tingsrättsdomen. Ska man invända mot ett betalningsföreläggande tror jag att det krävs sakliga argument, och jag skulle gissa att kronofogden är ganska tuff i bedömningen av vad som är ett sakligt argument i det fallet.Nerre skrev:
Det är ju orimligt att man ska kunna bli dömd som betalningsskyldig i tingsrätten, sedan protestera mot detta och dra det till tingsrätten igen. Isfall skulle man ju kunna hålla på så i all evighet.