Orange markrör med beteckningen PP-B installerat i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverar källaren hemma och dessa markrör med beteckning PP-B är nedgrävda av rörmokare. Är detta tillåtet?

Tillåtet och tillåtet... egentligen skall det vara BD för att gjutas in. Men jag tror inte att så många bryr sig om det om jag skall vara ärlig. När jag gjorde min källare köpte jag rören på Biltema eftersom de var nästan de enda som hade BD-klassade rör och delar. Men jag tror inte att hantverkare sänker sig till att handla på Biltema....

I praktiken så märkte jag ingen skillnad på de BD-klassade rör jag gjöt in och en massa andra B-klassade jag har liggande. Vet inte vad som skiljer dem, kanske är något kemiskt?

• Gilla
Jenny75
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Din bild har inte med den informationen men lathunden för vad du ska leta efter kan de se här: [länk]
Röret är märkt PP- B. Vilken ytterligare information behövs? Än så länge är röret bara nedgrävt med det ska även gjutas en ny platta.
M myrstack skrev:
Din bild har inte med den informationen men lathunden för vad du ska leta efter kan de se här: [länk]

Du nämner dock både gjutning och grävning. För ingjutning gäller att de ska vara märkta ”BD”
Du nämner dock både gjutning och grävning. För ingjutning gäller att de ska vara märkta ”BD”
M myrstack skrev:

M myrstack skrev:

Röret är märkt PP- B. Vilken ytterligare information behövs? Än så länge är röret bara nedgrävt med det ska även gjutas en ny platta.

K
Är rören förlagda i mark eller ingjutna i betong?

Först i marken, typ i sand och plattan ska gjutas ovanpå.

K Kortling skrev:
Är rören förlagda i mark eller ingjutna i betong?
Är det ok så länge rören inte är ingjutna utan ligger undertill i sand?

M myrstack skrev:

J Jenny75 skrev:
Är det ok så länge rören inte är ingjutna utan ligger undertill i sand?
Ja.

• Gilla
Jenny75
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.