Tillåtet och tillåtet... egentligen skall det vara BD för att gjutas in. Men jag tror inte att så många bryr sig om det om jag skall vara ärlig. När jag gjorde min källare köpte jag rören på Biltema eftersom de var nästan de enda som hade BD-klassade rör och delar. Men jag tror inte att hantverkare sänker sig till att handla på Biltema....
I praktiken så märkte jag ingen skillnad på de BD-klassade rör jag gjöt in och en massa andra B-klassade jag har liggande. Vet inte vad som skiljer dem, kanske är något kemiskt?
I praktiken så märkte jag ingen skillnad på de BD-klassade rör jag gjöt in och en massa andra B-klassade jag har liggande. Vet inte vad som skiljer dem, kanske är något kemiskt?
Din bild har inte med den informationen men lathunden för vad du ska leta efter kan de se här: https://www.gelia.se/globalassets/gelia_sv/dokument/broschyr_info_gelia_pdf/rorlathund_1005.pdf
Du nämner dock både gjutning och grävning. För ingjutning gäller att de ska vara märkta ”BD”
Du nämner dock både gjutning och grävning. För ingjutning gäller att de ska vara märkta ”BD”
M myrstack skrev:Din bild har inte med den informationen men lathunden för vad du ska leta efter kan de se här: [länk]
Röret är märkt PP- B. Vilken ytterligare information behövs? Än så länge är röret bara nedgrävt med det ska även gjutas en ny platta.
Du nämner dock både gjutning och grävning. För ingjutning gäller att de ska vara märkta ”BD”M myrstack skrev:
M myrstack skrev:
M myrstack skrev:
M myrstack skrev:Din bild har inte med den informationen men lathunden för vad du ska leta efter kan de se här: [länk]
Röret är märkt PP- B. Vilken ytterligare information behövs? Än så länge är röret bara nedgrävt med det ska även gjutas en ny platta.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gjuta betonghandfat - tips och råd om färgsättning
Byggmaterial & Byggteknik -
Ungefärlig kostnad för att gjuta egna plintar
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
färdig plinta eller gjuta egna
Byggmaterial & Byggteknik -
Göra grunden färdig med L-block men inte gjuta i år
Grund & Markarbeten -
Bygga staket och gjuta plint/köpa färdig