11 801 läst ·
15 svar
12k läst
15 svar
Får kommunen begära tillträde in i ens hus?
Sida 1 av 2
Hej,
Som jag förstår det kan vem som helst göra en anmälan mot kommun att de misstänker svartbygge. Då förstår jag att en kommun gör ett tillsynsärende och kommer dit och kikar på bygget. Men vad händer om folk börjar anmäla för invändiga "byggen"/installationer? Kan kommunen då göra ett tillsynsärende och begära tillträde IN i huset? Jag tycker det är svårt att hitta svar på den frågan.
Säg tex att någon påstår att en villaägare har installerat ftx utan bygganmälan, fast villaägaren kommer ha självdragsventilation i väntan på att göra invändig renovering. Har kommunen rätt att komma inåti i ens hem och kontrollera?
Som jag förstår det kan vem som helst göra en anmälan mot kommun att de misstänker svartbygge. Då förstår jag att en kommun gör ett tillsynsärende och kommer dit och kikar på bygget. Men vad händer om folk börjar anmäla för invändiga "byggen"/installationer? Kan kommunen då göra ett tillsynsärende och begära tillträde IN i huset? Jag tycker det är svårt att hitta svar på den frågan.
Säg tex att någon påstår att en villaägare har installerat ftx utan bygganmälan, fast villaägaren kommer ha självdragsventilation i väntan på att göra invändig renovering. Har kommunen rätt att komma inåti i ens hem och kontrollera?
Det står klart och tydligt i Plan och Bygglagens 11'e kapitel:
"8 § För att fullgöra sina uppgifter enligt denna lag har
1. byggnadsnämnden och länsstyrelsen samt den som på nämndens eller länsstyrelsens uppdrag utför ett arbete rätt att få tillträde till fastigheter och byggnadsverk samt att där vidta de åtgärder som behövs för att utföra arbetet,"
....
9 § Polismyndigheten ska lämna det biträde som behövs för tillträde enligt 8 §.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...amling/plan--och-bygglag-2010900_sfs-2010-900
"8 § För att fullgöra sina uppgifter enligt denna lag har
1. byggnadsnämnden och länsstyrelsen samt den som på nämndens eller länsstyrelsens uppdrag utför ett arbete rätt att få tillträde till fastigheter och byggnadsverk samt att där vidta de åtgärder som behövs för att utföra arbetet,"
....
9 § Polismyndigheten ska lämna det biträde som behövs för tillträde enligt 8 §.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...amling/plan--och-bygglag-2010900_sfs-2010-900
Ja fast troligen har de inte resurser så i praktiken får du nog ett brev med en fråga och kommunen utgår i sin vidare handläggning av tillsynsärendet från ditt svar.L lottafian skrev:Hej,
Ja, det får dom göra om de behövs för att kontrollera det som ska kontrolleras. Eventuell skada som upstår regleras i nämnda lags 14'e kapitel:L lottafian skrev:
"2 § Om en skada har uppkommit till följd av en åtgärd som avses i 11 kap. 8 § första stycket 1 eller tredje stycket, har den skadelidande rätt till ersättning av kommunen eller, om åtgärden har vidtagits på uppdrag av en statlig myndighet, av staten. Lag (2018:59)."
Men, som Claes skriver, så är det extremt ovanligt och föregås i så fall av en mindre destruktiv dialog.
Förvaltningslagen styr ju också kommunens arbete. I 5 § 3 st. finns nog en andemening som gör att kommunen inte på anmälningar helt tagna ur luften kan störta in i ens hem och börja riva saker.
Legalitet, objektivitet och proportionalitet
5 § En myndighet får endast vidta åtgärder som har stöd i rättsordningen.
I sin verksamhet ska myndigheten vara saklig och opartisk.
Myndigheten får ingripa i ett enskilt intresse endast om åtgärden kan antas leda till det avsedda resultatet. Åtgärden får aldrig vara mer långtgående än vad som behövs och får vidtas endast om det avsedda resultatet står i rimligt förhållande till de olägenheter som kan antas uppstå för den som åtgärden riktas mot.
Legalitet, objektivitet och proportionalitet
5 § En myndighet får endast vidta åtgärder som har stöd i rättsordningen.
I sin verksamhet ska myndigheten vara saklig och opartisk.
Myndigheten får ingripa i ett enskilt intresse endast om åtgärden kan antas leda till det avsedda resultatet. Åtgärden får aldrig vara mer långtgående än vad som behövs och får vidtas endast om det avsedda resultatet står i rimligt förhållande till de olägenheter som kan antas uppstå för den som åtgärden riktas mot.Man integritet när man ska utreda ett eventuell brott? Förklara hur man ska göra utredningen utan att gå in i huset?L lottafian skrev:
Mycket av vår lagstiftning går tillbaka till 1900-talets första halva och då var synen betydligt mer kommunitär och den enskilde intresse fick en begränsad plats. Vi har således lagstiftning som precis som du skriver med dagens glasögon lätt uppfattas som ganska integritetskränkande och auktoritär, särskilt om man tillhör 70-talistgenerationerna eller senare. Kommunbyråkratin är ju dock full av individer från dessa mer antiauktoritära senare generationer och de sätter nog inte de mer 1900-talsaktiga skrivningarna av lagen i rullning om de kan undvika det. Så det finns ett samtidskulturellt skydd mot övergrepp.L lottafian skrev:
Några brott handlar det inte om utan om att man inte har följt någon aspekt av PBL. Och PBL är så komplicerad med många tolkningsutrymmen att väldigt många bryter mot den. Det är nästan svårt att inte bryta mot den verkar det som, så lätt att missa någon bygganmälan. Och detta inkluderar kommunbyråkratin och byggnadsnämnderna.H hablam skrev:
Att kommuner gör tillsynsbesök är inte alls ovanligt. Gäller det ett invändigt besök bestäms normalt en tid som passar samtliga, så är de lite kloka kommer de inte bara och knackar på hur som helst. Vissa saker går att lösa utan besök om det går att visa med ett foto. Min kommun har även gjort tillsynsbesök digitalt under pandemin, via Teams, Skype, Zoom eller liknande. Har du fått en anmälan mot dig så prata med kommunen.
Är anmälan någorlunda precis och tydlig så måste kommunen utreda saken och kan inte avskriva ärendet utan att ha gjort vad de kan för att bedöma om något olovligt har gjorts. T.ex. om en anmälan säger "min granne har byggt svart" utan fler detaljer kan man kanske inte göra så mycket. Men säger den "min granne har byggt ett uterum med en kamin i" så är det ju lätt att utreda.
Är anmälan någorlunda precis och tydlig så måste kommunen utreda saken och kan inte avskriva ärendet utan att ha gjort vad de kan för att bedöma om något olovligt har gjorts. T.ex. om en anmälan säger "min granne har byggt svart" utan fler detaljer kan man kanske inte göra så mycket. Men säger den "min granne har byggt ett uterum med en kamin i" så är det ju lätt att utreda.
L lottafian skrev:Hej,
Håller du på med tex fasadbyte med tilläggsisolering så är det inte säkert att du måste göra en energideklaration den kommer ju ändå inte att vara aktuell.
Eller iaf så var det så när jag sålde ett hus, där det skulle vara energideklaration talade om läget och dom tyckte det var bortkastat då snickarna skulle komma dagen efter jag sålt huset för att byta fasad och fönster
Kan inte tänka mig att dom kan säga nåt om man monterat in ftx vid tex ett takbyte, men den ska driftsättas senare
Eller iaf så var det så när jag sålde ett hus, där det skulle vara energideklaration talade om läget och dom tyckte det var bortkastat då snickarna skulle komma dagen efter jag sålt huset för att byta fasad och fönster
Kan inte tänka mig att dom kan säga nåt om man monterat in ftx vid tex ett takbyte, men den ska driftsättas senare
Generellt verkar ni vara lite mer traditionellt auktoritära på västsidan (känner ingen det från tillsynen av små avlopp) så jag gissar att det är fler tillsynsbesök hos er än här i öst. Här tycks tillsynen vara betydligt mindre hands on och mer handla om att skicka brev till varandra. De kommuner jag känner till kring Stockholm och nedåt Sörmland har en väldigt avslappnad PBL-tillsyn. Attityden är lite helst inte, stör inte oss så stör vi inte er. Och det passar kommunmedlemmarna utmärkt.E eemeliie skrev:
Det hänger nog mycket på politikernas intresse för tillsyn, eftersom de styr över budgeten. Tillsynen är som bekant det enda som är taxefinansierat inom bygglovsverksamheten. Och hur många tillsynsärenden som hamnat i lokala pressen.Claes Sörmland skrev:
Generellt verkar ni vara lite mer traditionellt auktoritära på västsidan (känner ingen det från tillsynen av små avlopp) så jag gissar att det är fler tillsynsbesök hos er än här i öst. Här tycks tillsynen vara betydligt mindre hands on och mer handla om att skicka brev till varandra. De kommuner jag känner till kring Stockholm och nedåt Sörmland har en väldigt avslappnad PBL-tillsyn. Attityden är lite helst inte, stör inte oss så stör vi inte er. Och det passar kommunmedlemmarna utmärkt.