9 096 läst ·
11 svar
9k läst
11 svar
Får jag gjuta in denna muff?
Medlem
· Stockholms län
· 98 inlägg
Hej,
jag undrar om jag får gjuta in denna muff?
Gustavsberg Rörsystem de 75 Klass B.

Röris satte en större muff innan som dock inte höll helt tätt. Så jag skruvade dit denna som var tajtare... och höll tätt.
Varför han gjorde det vara för att han inte orkade hugga bort en cm betong.
jag undrar om jag får gjuta in denna muff?
Gustavsberg Rörsystem de 75 Klass B.

Röris satte en större muff innan som dock inte höll helt tätt. Så jag skruvade dit denna som var tajtare... och höll tätt.
Varför han gjorde det vara för att han inte orkade hugga bort en cm betong.
Nej, Gustavsberg skriver: För att sammanfoga rör och rördelar finns kopplingar i två klasser: Klass B för användning i byggnad och Klass C för användning i mark och vid ingjutning av rörsystemet.
Medlem
· Stockholms län
· 98 inlägg
Jahopp, toppen då får röris komma en tredje gång.
Eller är det ok med ingjutning inomhus? Ingen frysrisk, och det sitter som berget.
(Muffen som röris satte som läkte var ok för ingjutning, men den satt med två slangkämmor bara dock grövre gummi.)
Detta är under ett badrum. strax till höger om en golvbrunn.
Golvbrunn, kort rör, muff, kort rör, rörböj. Vågrät ledning.
Eller är det ok med ingjutning inomhus? Ingen frysrisk, och det sitter som berget.
(Muffen som röris satte som läkte var ok för ingjutning, men den satt med två slangkämmor bara dock grövre gummi.)
Detta är under ett badrum. strax till höger om en golvbrunn.
Golvbrunn, kort rör, muff, kort rör, rörböj. Vågrät ledning.
Medlem
· Stockholms län
· 98 inlägg
ok så om jag köper denna så är det ok?
http://www.vvspartner.se/ma-jetkoppling-klass-mark-75-p-712.html
http://www.vvspartner.se/ma-jetkoppling-klass-mark-75-p-712.html
Kopplingen som sådan är okay att gjuta in men generellt börjar jag fundera på lösningen som sådan. En Jetkoppling används ju till gjutgjärn och ofta de moderna epoxymålade varianterna (gulorange insida) men vad jag ser på bilden har du normalt HT-rör i alla fall på högersidan (i bilden ovan) som sitter i muffen i din 90-böj. Är det normalt 75mm HT-rör till vänster med i bilden eller blir man lurad av färgerna? Vad är det som hindrar att det sitter en normal bit HT-rör istället för din jettkoppling? Antar att det är någon anledning till att en dyr specialkoppling väljs.
Om denna Jetkoppling var den sista delen i hela systemet som inte var okay för ingjutning skulle jag personligen kanske fixa en med rätt klass, om det däremot redan sitter grå rör av klass B (ej BD-märkta på muffen) skulle jag kanske skippa det och köra på.
Om denna Jetkoppling var den sista delen i hela systemet som inte var okay för ingjutning skulle jag personligen kanske fixa en med rätt klass, om det däremot redan sitter grå rör av klass B (ej BD-märkta på muffen) skulle jag kanske skippa det och köra på.
Om det är stumt mått mellan rör-bitarna, varför bara inte sätta en 75 skjutmuff och gjuta igen som du tänkt från början? Varför blanda in en JET? Om jag fattat dig rätt satte din röris dit en fernco som var för stor...
JET på plaströr ska för övrigt ha en stödhylsa för att vara godkänd.
JET på plaströr ska för övrigt ha en stödhylsa för att vara godkänd.
Medlem
· Stockholms län
· 98 inlägg
Efter massa strul med hantverkare och framför allt röris nummer 1 = jätteklåpare så hamnade jag i ett läge med stort hål i nytt avlopp. Vän & röris nummer 2 tog upp ett så litet hål som möjligt ca 50x50 cm i rummet under för att laga avloppet. Eftersom de rörbitar vi kommer åt sitter ingjutet och hårt så blev det special muff. Finns det annan lösning?

Ja det är vanliga HT rör med BD märkning på övriga rör som jag kan se.

Medlem
· Stockholms län
· 98 inlägg
Det var vad som fanns på Hornbach, hade ingen aning om att Jet var mer special än annan gummimuff.
Altech från Dahl heter den muff som jag hade innan. Dock får ju jag inte handla på sånna specialbutiker...
Precis han satte dit en för stor muff som gick att dra över 90 gradarens muff vid monteringen, såg lite ut som en påse.
Den andra lösningen är väl tyvärr att gå på med bilmaskinen igen och frilägga tillräckligt mycket rör så du kan plocka på BD-märkta HT-rör och avsluta med en skjutmuff. Med kanske blir att experimentera lite med 2x45, 1x90 med olika radie på böj men på något sätt borde det gå. Plan B är väl egentligen den lösning du kör med just nu även om nu kopplingen råkade bli fel klassLemon 2010 skrev:Efter massa strul med hantverkare och framför allt röris nummer 1 = jätteklåpare så hamnade jag i ett läge med stort hål i nytt avlopp. Vän & röris nummer 2 tog upp ett så litet hål som möjligt ca 50x50 cm i rummet under för att laga avloppet. Eftersom de rörbitar vi kommer åt sitter ingjutet och hårt så blev det special muff. Finns det annan lösning?
[bild]
Vad satt där innan?
Medlem
· Stockholms län
· 98 inlägg
Innan var det bara ett HT rör där JETmuffen sitter nu. Nu är det ca 5mm mellan två HT rör och muff utanpå. Det var i 90 gradaren som blev sönder bilad... så den är bytta annars är det samma delar på plats nu + muff.
Skall se om jag kan få dit en vanlig skjutmuff av rätt klass. Tack för alla hjälp! Gonatt
Skall se om jag kan få dit en vanlig skjutmuff av rätt klass. Tack för alla hjälp! Gonatt
Altech från dahl är en typ at Frenco, en billigare kopia bara. (sen har ju altech massor med andra saker också, men det är en annan historia...) Att han köpte en som gick över muffen (eller hittade i bilen) känns lite halvdant, passar en JET på slätenda 75, så passar en lika Frenco också!
Om man ska vara 100% säker på sin ingjutna JET och följa regler ska man ha typ C och instickhylsa typ denna på sid 3: http://www.bragross.se/uppladdat/dokument/laddaner/flik_01_web.pdf
Vad jag tycker personligen kanske är något annat, men regler är regler...
Om man ska vara 100% säker på sin ingjutna JET och följa regler ska man ha typ C och instickhylsa typ denna på sid 3: http://www.bragross.se/uppladdat/dokument/laddaner/flik_01_web.pdf
Vad jag tycker personligen kanske är något annat, men regler är regler...
Klicka här för att svara