Om jag inte har fel så ska det gå att köra den manuell, kanske med att ställa extra VV. ta bort motorn och kolla hur axeln är, om den kan röra sig.

Det är mycket riktigt en Honeywell vc 4013.
Hittar ingenstans i menyerna att man kan aktivera den manuellt, och det händer heller ingenting när jag aktiverar extra vv.
Ska jag prova byta aktuatorn?

• Hand håller ett skadat svart plastföremål, möjligtvis elektronisk komponent, suddig verkstadsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller Honeywell-ventilaktuator, grå med etikett, mot suddig bakgrund av potentiellt teknisk miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom du har en viss kännedom för el, följ kabeln till plint och mät om det går ut spänning till den 230 V från kortet. Finns spänning ut till den så är den gången. den skiftar bara när den ska göra VV.

Kan dock tillägga att jag inte har onormalt hög framledningstemperatur, snarare konstant nån grad under börvärde. Borde inte det också påverkas om växelventilen inte fungerar?

• Gilla
Warleod
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Eftersom du har en viss kännedom för el, följ kabeln till plint och mät om det går ut spänning till den 230 V från kortet. Finns spänning ut till den så är den gången. den skiftar bara när den ska göra VV.
Jo det hade jag kunnat gjort, om jag hittat multimetern😃

Går det att trycka ner axeln med fjädern och den går upp själv

Ja

Då har motorn sagt upp sig, växellådan i dom brukar gå sin väg, plastdrev. Finns på flera ställen, pass på priserna bara
Nog har mycket grejer för regleringar men ingen sådan

Edit Prova med att plocka isär den och se hur det ser ut i den

Det slog mig att i sommarläget borde denna ventil stå i andra läget, så provade att ställa om till detta. Och vips, då tuggade aktuatorn igång och ställde om ventilen. Så aktuatorn fungerar alltså. Pannan tycker bara verkligen att den ska stå i detta läge.
Så tillbaka på ruta ett, varför går elpatronerna i princip konstant för att lyckas hålla uppe vv temperaturen?

Vad för temperaturer har du på VV nu då, vid uppnåd temp ska sluta värma och ventilen gå tillbaka normalt om VP står i värmeläge, dt är en givar i botten och högre upp, Tror ag sett att det är samma värde på dom. Skifta dom på plinten och se vad som händer, kan vara att maxgivaren får fnatt

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.