S SueCia skrev:
Du tycker det känns olustigt när det var din fru som låg där? Om någon prompt måste känna att det är olustigt är det väl din fru.

Vad beror olustkänslan på?
Den beror på att min fru tyckte det kändes olustigt? :thinking:

• Gilla
Locke och 4 till
  • Laddar…
Vet du inte?

• Gilla
quilding
  • Laddar…
Har du inte sorterat bort informationen som reklam?
Här skickar Vattenfall vykort och förvarnar vilka veckor dom ska syna ledningen……

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
EOn skickar alltid brev någon månad i förväg där de anger en vecka då gallring mm ska ske. Om man inte blivit föraviserad så anser jag att man måste kontakta på annat sätt (ringa på?) innan man går in på privat mark.
Hade Eon här i måndags och tisdags för att gallra en ledningsgata som man måste köra på vår enskilda väg precis intill vårt hus och vidare på vår mark (där även vägen tar slut).

Ingen föravisering eller något hade vi fått, körde till och med rakt förbi mig utan att stanna och berätta vad dom gjorde hos oss.

Hade varit fint om dom åtminstone stannat och berättat deras ärende kan jag tycka...

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Oj så nervöst. Säg till på plats. Ni är väl vuxna. Låter mer som en fantasi om jag skall vara ärlig.

• Gilla
  • Haha
TobbeP och 5 till
  • Laddar…
I mitt fall var det inga problem, gick ner och snackade med dem under dagen.

Dock blockerar jag ibland vägen eftersom den inte leder någonstans, undrar om dom glatt kommer en annan vecka om dom inte kommer fram eller vad som händer då?

Problemet med att hänvisa till "sunt förnuft" är att det alltid handlar om att man anser att man själv har det medan motparten skulle sakna det.

Dock är det sällan så tydligt, vilket jag tycker framgår ganska klart i den här tråden.

• Gilla
Ockupanten och 10 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Vad betyder tjingsa?

Aldrig hört detta ord förut.
Hej! Gammal sjömansslang för ”förhandla”

• Gilla
DataJonny och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, men har du sett någon som får utanför kravet i handeln? Bortsett från de minsta leksakerna som är avsedda för inomhusbruk.
Ja absolut, alla DJIs döpta "Mini" tex.
Gissar det säljs friskt av dom då formatet tilltalar samt kravet på drönarkort inte existerar.
249g.

• Gilla
dekagon och 2 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Idag när jag var borta var bara min fru hemma, med fin insynsskyddad tomt med grannar på båda sidor och skogen åt det tredje känner man sig väldigt bekväm med att kunna sola topless och bada nakna om man sig så skulle vilja.

Min fru låg därför och solade topless i vanlig ordning när en främmande man helt plötsligt kom från skogen och klev rakt in på tomten!! Alltså vafan… jag blir så förbannad! :mad: Var finns respekten!?? Gör man en sån sak???

Det visade sig att han var från kommunens energibolag (vill inte nämna vilket). Vi har en del av marken som är prickad för att det finns elledningar nergrävda och i skogen kommer dom upp och vidare över träden.
Här brukar dom med jämna mellanrum gallra (i skogen alltså) och jag har full förståelse för att man behöver göra regelbundna kontroller.

Men då ska man väl för hel**te först kontakta markägaren och be om tillåtelse att få beträda dennes tomt?? Inte bara kliva rakt in?
Han började dessutom tjingsa på frugan och nästan vilja småprata vilket min fru inte var särskilt sugen på!

En stund senare kom dessutom en drönare flygande och hovrade ovanför en bit utanför vår tomt vilket också kändes jävligt illa!

Detta kan väl ändå inte vara ok?? Även om man har prickad mark får dom väl inte komma helt oannonserat och beträda vår mark?

Jag hade absolut inte haft några problem med det om dom hade kontaktat oss först! Men iom detta så känns vår ”insynsskyddade” tomt inte längre särskilt insynsskyddad när kommunen närsomhelst kan komma inklampandes!!

Nej, det kommer bli ett samtal till kommunen på onsdag och då ska dom få veta vad jag tycker om detta!
Blev hustrun också sur?

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vet du inte?
Vem frågar du, citera/svara är ofta användbart.

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
TS har rätt! Att besöka någons ytterdörr är inga problem, men att ränna runt i hemfridszonen på det där viset är ett hemfridsbrott och kan medföra straffansvar. Även om bolaget har rätt att ha sina ledningar där behövs ett avtal om att de får vara på marken om det ska ske oanmält.
Rent principiellt bör TS kunna anmäla bolaget för detta eller rent av stämma dem i en domstol.
Hemfridszonen utsträckning är lite diffus, minst sagt, men för vanliga villatomter för permanentboende är det i regel hela tomtmarken. Riktigt stora tomter, tomt som skärs av väg eller för fritidsfastigheter blir det mycket mer komplicerat.

• Gilla
Bådablir9 och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det beror på massor av omständigheter om det behövs tillstånd. Men det är inte omöjligt att den aktuella drönaren kräver det!

[länk]
Ifall det är elbolaget som nyttjar drönaren så är det självklart att de har tillstånd, gått kursen o betalat pengarna för att få flyga bland bostäder o människor.

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Ja absolut, alla DJIs döpta "Mini" tex.
Gissar det säljs friskt av dom då formatet tilltalar samt kravet på drönarkort inte existerar.
249g.
Jag vet att det stod att kravet alltid gällde om det fanns en kamera. Men den texten hittar jag inte nu. Så jag tycks ha fel.

Edit: Här nämns kravet.
https://www.swedron.se/content/21-lagar-regler
Men inte på transportstyrelsens sida. Men jag har inte plöjt lagtexten så att jag kan avgöra vilken information som stämmer.

• Gilla
Bocka och 1 till
  • Laddar…
D Djurmo skrev:
TS har rätt! Att besöka någons ytterdörr är inga problem, men att ränna runt i hemfridszonen på det där viset är ett hemfridsbrott och kan medföra straffansvar. Även om bolaget har rätt att ha sina ledningar där behövs ett avtal om att de får vara på marken om det ska ske oanmält.
Rent principiellt bör TS kunna anmäla bolaget för detta eller rent av stämma dem i en domstol.
Hemfridszonen utsträckning är lite diffus, minst sagt, men för vanliga villatomter för permanentboende är det i regel hela tomtmarken. Riktigt stora tomter, tomt som skärs av väg eller för fritidsfastigheter blir det mycket mer komplicerat.
Du är jurist va?

• Gilla
  • Haha
Almedals och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.