Byggahus.se
C crazytok skrev:
Men då ska man väl för hel**te först kontakta markägaren och be om tillåtelse att få beträda dennes tomt?? Inte bara kliva rakt in?
I normalfallet är det helt okej att beträda annans tomt. Annars skulle man aldrig kunna ringa på någons dörr utan att först få tillstånd. Oklart hur detta skulle kunna gå till. Vill man förbjuda folk från att beträda tomten måste detta kommuniceras på något sätt.

Vanlig hyfs innebär att man inte springer runt på annans tomt utan orsak, men vanlig hyfs innebär även att man räknar med att besök kan dyka upp oväntat, av olika anledningar.
 
  • Gilla
Arga ingenjörn och 23 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Oklart hur detta skulle kunna gå till.
Via brev och/eller SMS? Så gjorde exempelvis Eon när de ville byta mätare förra året. Minns jag rätt informerade de först "allmänt" i brev och sedan detaljerat på någon timme när i SMS närmare själva bytestillfället.

Kilrain Kilrain skrev:
Vanlig hyfs innebär att man inte springer runt på annans tomt utan orsak, men vanlig hyfs innebär även att man räknar med att besök kan dyka upp oväntat, av olika anledningar.
Håller med i båda fallen.
 
  • Gilla
BjörnKraft och 3 till
  • Laddar…
S
Coolman Coolman skrev:
Hur gick samtalet med kommunen?
med tanke på hur nervösa kommuner är så fort det kommer in en liknande anmälan så misstänker jag att man kommer utreda ärendet för en massa skattepengar och sen komma fram till att man ska uppmana energibolaget att ändra sina rutiner. Energibolaget kommer ta upp det på en APT och informera om vad som gäller och sen är det glömt en vecka efter det.

Det är svårt att ändra rutiner för att åtgärda icke existerande problem.
 
  • Gilla
  • Haha
LaLa_84 och 18 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det beror på massor av omständigheter om det behövs tillstånd. Men det är inte omöjligt att den aktuella drönaren kräver det!

[länk]
Men vad får dig att tro att drönaren kom från energibolaget?
Vilka tillstånd syftar du på, drönarkort har knappast du som privatperson något att göra med om den som flyger har eller inte. Vet du att det är en drönare som kräver cert?

;)
 
  • Gilla
Henry E
  • Laddar…
Det kräver i princip alla som flygs utomhus. Men det är som sagt tämligen ointressant i det här fallet.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det kräver i princip alla som flygs utomhus. Men det är som sagt tämligen ointressant i det här fallet.
I princip alla?
Vad menar du, har du statistik över sålda drönare eller är det en gissning?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Nej, men har du sett någon som får utanför kravet i handeln? Bortsett från de minsta leksakerna som är avsedda för inomhusbruk.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Får man inte flyga så länge man har visuell kontakt med den?
 
Det måste du alltid ha. Det har inget med kravet på ”drönarkort” att göra.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om vi antar att det finns ledningsrätt eller liknande som ger bolaget rätt att ha ledningar där, så har de såvitt jag förstår också formellt rätt att gå in på tomten för underhåll av ledningarna, till och med att gräva, utan att prata med fastighetsägaren innan.

Sedan kan man ju givetvis vara lite artigare än så.

Vad det gäller "insynen" i det här fallet, så antar jag att det skulle varit lika mycket om han hade stannat vid tomtgränsen, från skogen.
Nej det är ingen insyn utanför tomten såvida man inte klättrar uppför slänten som är på baksidan följt av tätvuxen skog.

Ja det finns ledningsrätt vilket jag är fullt medveten om. Allt handlar om sunt förnuft och vett och etikett, skall man passera någons tomt på detta sättet tar man kontakt med markägaren oavsett. Oavsett om han teoretiskt sett hade kunnat klättra upp för slänten och ställa sig på utsidan och glo in utan att göra intrång. Även där gäller, sunt förnuft.

Jag glömde faktiskt totalt av att ringa dem idag, ska försöka få till det imorgon!
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
A A.Barman skrev:
Hade han sprungit åt andra hållet och skrikit "klä på dig, klä på dig!!" Hade du gillat det bättre ?
Jag hade gillat bättre om han sprang åt andra hållet ja! ;)
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du inser säkert, om du tänker efter, att folk kan röra sig i skogen bakom er fastighet hur mycket de vill. Jag fattar att din fru blev överraskad men det är ingen stor sak och antagligen har kommun inte gjort något fel alls. Man kan argumentera att mannen som var på plats var klumpig och osmidig men det är väl allt.
Absolut, men det är en brant slänt ut mot skogen så inget någon tar sig uppför utan vidare. Så man förväntar sig absolut inte att någon står vid tomtgräns och kollar in, även om det såklart är teoretiskt möjligt.
Hade ett barn, eller random vuxen gjort detta hade jag mest blivit väldigt överraskad.
Men i detta fallet kan man tycka att energibolagen borde ha vettig policy som säger att man kontaktar markägaren innan man beträder deras mark. Oavsett om det finns ledningsrätt eller inte.
 
  • Gilla
  • Haha
nuco och 5 till
  • Laddar…
Det blir en faslig massa utskick om de bara ska titta till en ledning. Sedan kan man ju ha synpunker på uppträdandet. Man kan ju backa om man inser att man hamnade olämpligt.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Känner lite samma.
Vad är det att hetsa upp sig över? Säg tja, lägg över en handduk och vänta tills de är klara. Svårare än så behöver det väl inte vara ? :O
Det är en ren principsak, jag tycker det är fel att dom gör så.

Personligen hade jag inte brytt mig om han kom in när jag står naken med staken i vädret, hade förmodligen varit värst för honom.

Men nu var det min fru som låg där naken och jag tycker det känns olustigt när det kommer en främmande man inspringandes på tomten.

Sunt förnuft borde gälla även för energibolagen.
 
  • Gilla
  • Haha
Donn och 9 till
  • Laddar…
S
C crazytok skrev:
Det är en ren principsak, jag tycker det är fel att dom gör så.

Personligen hade jag inte brytt mig om han kom in när jag står naken med staken i vädret, hade förmodligen varit värst för honom.

Men nu var det min fru som låg där naken och jag tycker det känns olustigt när det kommer en främmande man inspringandes på tomten.

Sunt förnuft borde gälla även för energibolagen.
Du tycker det känns olustigt när det var din fru som låg där? Om någon prompt måste känna att det är olustigt är det väl din fru.

Vad beror olustkänslan på?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
jonizen och 23 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.