Byggahus.se
S
Unikt namn Unikt namn skrev:
Du tycker det är ok om nån svettig jävel i reflexväst kryper fram ur skogen och börjar limma på frugan som solar topless medan du är iväg och arbetar?

Det är ju hur naturligt som helst? Han kanske bör ta av sig kläderna själv först bara.

:rolleyes:
Tveksamt att han limmade på frugan i ärlighetens namn. Vi vet ingenting om vad som hände. Han kanske såg henne, blev nervös och klämde ut sig nåt bara för att han kände att han var tvungen att säga något.

Jag tycker inte det är det minsta märkligt om någon kommer runt på baksidan och vill få tag i oss ifall vi inte hört dörrsignalen.
 
S SueCia skrev:
Tveksamt att han limmade på frugan i ärlighetens namn. Vi vet ingenting om vad som hände. Han kanske såg henne, blev nervös och klämde ut sig nåt bara för att han kände att han var tvungen att säga något.

Jag tycker inte det är det minsta märkligt om någon kommer runt på baksidan och vill få tag i oss ifall vi inte hört dörrsignalen.
Vadå hon var ju topless?! ;):crysmile:
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
R R Göran skrev:
Gammalt ekensnack betyder byta!
Det är kanske därför tråden här är så infekterad.
Snubben ville "byta" tjänster med topless bruden
 
j.f.s
Har aldrig förstått varför man ska irriterade sig på den som eventuellt limmar på sin respektive. Om ens respektive svarar på inviten så är det väl ändå sin respektive man bör irritera sig på?

Här var för övrigt elbolaget uppe med en drönare och flög för någon vecka sen och det var då ingen 250grams variant utan rejält mycket större och hör och häpna: inte meddelade de hela grannskapet heller om att så skulle ske :surprised:

För att vara tydlig så bryr jag mig inte. De är välkomna att flyga över vår gård om de vill det. ;)
 
  • Gilla
GammelMan99 och 3 till
  • Laddar…
Jag har ju svårt att tänka mig att man skickade upp en drönare bara för att spana in frun men är det så så är det bara att lyfta på hatten och gratulera.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
K Kalbygge skrev:
Att knalla in bakvägen på en annans tomt handlar inte om hederligt arbete, det är intrång. Det handlar inte heller om någons tuttar, det handlar om en privat sfär som man byggt upp runt sig som man tydliggör genom att inte ha några vägar in på tomten på andra platser än de som leder till att kunna ringa på dörren.

Tänk om någon tar sig in utifrån på en balkong till en lägenhet där det sitter folk i privata angelägenheter. Är det ok? Det är samma sak som att ta sig in på någon annans veranda, det är inte alls ok!
Jag tar inte ställning till om någon gjort rätt eller fel. Jag bara reflekterade över att trådstartaren gjorde större sak av att frugan var toppless än intrånget som sådant.
 
Man bör nog med jämna intervall gå in på sin nätägarea webbsite och kolla av "nyheter".

Tex,
https://www.karlskogaenergi.se/om-oss/nyheter/dronarbesiktning2023/

Iaf vissa elnätsbolag informerar via dagspressen, tex,
https://www.gd.se/2023-05-08/dronarflygning-for-att-kolla-elnatet

Även på kommunens hemsida kan det komma info, tex,
https://www.osteraker.se/byggabomil...lnatmeddronare.5.5ec6f7251871547139711a9.html


En annan sida som är bra att gå in på är följande,
https://sverigesradio.se/trafiken
 
  • Gilla
Bengteric
  • Laddar…
Wow, vilken respons det blev på den här tråden! Kul! Trist att mina riktiga byggtrådar inte kan få samma uppmärksamhet… men nu vet jag vad jag ska skriva framöver för att få fler intressenter! :crysmile:

Märker att vi är många som har olika åsikter, vilket jag ser som positivt. Tänk vad tråkigt livet hade varit om alla tyckte samma sak. :D

Nåväl, så att ni alla kan slappna av om nätterna och slippa ligga sömnlösa över mina problem så kan jag berätta att jag varken är orolig över att någon limmar på min fru eller att någon ser hennes tuttar. Jag har också gått vidare i livet efter denna hemska upplevelse som jag nu måste bära med mig resten av livet och kanske för all framtid drömma mardrömmar om hemska energigubbar i varselväst som klättrar upp på min baksida medans jag ligger o sover.

Jag tackar för allas energi att hålla tråden levande och det får ni gärna fortsätta med. Jag kommer dock sluta bevaka den då min telefon överfylls av notiser då det är så många som skriver hela tiden och jag egentligen inte får ut så mycket utav det mer än lite rolig läsning då och då! :rofl:

Vill ni fortsätta prata med mig får ni gärna kika in mina riktiga byggtrådar istället! :)
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag tänker inte redovisa om och i så fall vad jag flyger.

Men att information på transportstyrelsens hemsida i bland är så pass förenklad att den är fel är tyvärr faktum.
Daniel...?
En obemannad luftfarkost (drönare) flyger över ett kuperat landskap under delvis molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:geek:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
S
C crazytok skrev:
Nej det är ingen insyn utanför tomten såvida man inte klättrar uppför slänten som är på baksidan följt av tätvuxen skog.

Ja det finns ledningsrätt vilket jag är fullt medveten om. Allt handlar om sunt förnuft och vett och etikett, skall man passera någons tomt på detta sättet tar man kontakt med markägaren oavsett. Oavsett om han teoretiskt sett hade kunnat klättra upp för slänten och ställa sig på utsidan och glo in utan att göra intrång. Även där gäller, sunt förnuft.

Jag glömde faktiskt totalt av att ringa dem idag, ska försöka få till det imorgon!
Elbolagschefen: -Vi har en störning på ledningen i detta område.
Drönaroperatören: -Jag har lokaliserat problemet, det finns en gren som ligger mot ledningen vid en slänt precis innan ett stort träd som ligger på marken.
Elbolagschefen: -Jag kontaktar Palle på Röjning AB.
Elbolagschefen: -Palle du lokaliserar grenen om du går upp på hyllan av slänten, där ska ligga en stock också.
Palle: - Hej Ronny, jag har uppdrag till dig från Elbolaget. Kontakta elbolagschefen när du är på plats.
1 timmer senare...
Ronny: -Hej Elbolagschefen, jag står och tittar på hyllan men har lite dålig vinkel för att se grenen, jag har försökt ta kontakt med henne, men hon verkar inte vilja ha stock. Vad ska jag göra?
 
  • Älska
din granne
  • Laddar…
Vilken obehagligt gubbslemmig tråd det här utmynnade i.
 
  • Gilla
  • Ledsen
RoAd och 1 till
  • Laddar…
V vickan11 skrev:
Vilken obehagligt gubbslemmig tråd det här utmynnade i.
Ändå har du överlevt trådens 161 inlägg. Frågan är vem som är gubbslemmig?
 
J joje20 skrev:
Ja, det är det och du som fortsätter att hävda trams som att transportstyrelsen bara har information och det inte är reglerna. Tjafsar om kamera som enskild bedömning av operatör eller inte..:rolleyes:
Kanske enklare att hänvisa till transpotstyrelsens tjänst för drönare. (Drönarsidan).
Så inser man direkt på första frågan när operatörskrav kommer in.
https://dronarsidan.transportstyrelsen.se/
 
FredrikR FredrikR skrev:
Vad får dig att tro att drönaren kom från energibolaget?

Vilka tillstånd syftar du på? Ligger inte ts hus i en kontrollzon eller restriktionsområde får man flyga om man följer de krav drönaren för med sig.
Det är så dom gör numera oavsett tillstånd eller ej. Det är för jävligt! Det svåra är att komma åt dom då man ju inte vet vem ägaren är även om man vet! Så här på landsbygden vet vi när det är någon icke känd som är ute. Problemet är var man vänder sig för ingen ansvarar numera för något. Är det däremot helikopter eller flygplan kan man ta reda på det via FFK.
Här vet vi hur plan och helikoptrar har sina sträckningar och när det något avvikande så är vi på tå!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.