Byggahus.se
Idag när jag var borta var bara min fru hemma, med fin insynsskyddad tomt med grannar på båda sidor och skogen åt det tredje känner man sig väldigt bekväm med att kunna sola topless och bada nakna om man sig så skulle vilja.

Min fru låg därför och solade topless i vanlig ordning när en främmande man helt plötsligt kom från skogen och klev rakt in på tomten!! Alltså vafan… jag blir så förbannad! :mad: Var finns respekten!?? Gör man en sån sak???

Det visade sig att han var från kommunens energibolag (vill inte nämna vilket). Vi har en del av marken som är prickad för att det finns elledningar nergrävda och i skogen kommer dom upp och vidare över träden.
Här brukar dom med jämna mellanrum gallra (i skogen alltså) och jag har full förståelse för att man behöver göra regelbundna kontroller.

Men då ska man väl för hel**te först kontakta markägaren och be om tillåtelse att få beträda dennes tomt?? Inte bara kliva rakt in?
Han började dessutom tjingsa på frugan och nästan vilja småprata vilket min fru inte var särskilt sugen på!

En stund senare kom dessutom en drönare flygande och hovrade ovanför en bit utanför vår tomt vilket också kändes jävligt illa!

Detta kan väl ändå inte vara ok?? Även om man har prickad mark får dom väl inte komma helt oannonserat och beträda vår mark?

Jag hade absolut inte haft några problem med det om dom hade kontaktat oss först! Men iom detta så känns vår ”insynsskyddade” tomt inte längre särskilt insynsskyddad när kommunen närsomhelst kan komma inklampandes!!

Nej, det kommer bli ett samtal till kommunen på onsdag och då ska dom få veta vad jag tycker om detta!

Går elledningarna även på den prickadel delen av er fastighet? Finns isf servitut så kan du räkna med att det kan klampas in när du minst anar det.

Har de tillstånd att flyga drönare? Kan vara bra att kolla upp inför samtalet.
Sen borde de såklart gått och knackat på och inte gått in på baksidan (så som jag tolkar dig).
Vad får dig att tro att drönaren kom från energibolaget?

Vilka tillstånd syftar du på? Ligger inte ts hus i en kontrollzon eller restriktionsområde får man flyga om man följer de krav drönaren för med sig.

Idag när jag var borta var bara min fru hemma, med fin insynsskyddad tomt med grannar på båda sidor och skogen åt det tredje känner man sig väldigt bekväm med att kunna sola topless och bada nakna om man sig så skulle vilja.

Min fru låg därför och solade topless i vanlig ordning när en främmande man helt plötsligt kom från skogen och klev rakt in på tomten!! Alltså vafan… jag blir så förbannad! :mad: Var finns respekten!?? Gör man en sån sak???

Det visade sig att han var från kommunens energibolag (vill inte nämna vilket). Vi har en del av marken som är prickad för att det finns elledningar nergrävda och i skogen kommer dom upp och vidare över träden.
Här brukar dom med jämna mellanrum gallra (i skogen alltså) och jag har full förståelse för att man behöver göra regelbundna kontroller.

Men då ska man väl för hel**te först kontakta markägaren och be om tillåtelse att få beträda dennes tomt?? Inte bara kliva rakt in?
Han började dessutom tjingsa på frugan och nästan vilja småprata vilket min fru inte var särskilt sugen på!

En stund senare kom dessutom en drönare flygande och hovrade ovanför en bit utanför vår tomt vilket också kändes jävligt illa!

Detta kan väl ändå inte vara ok?? Även om man har prickad mark får dom väl inte komma helt oannonserat och beträda vår mark?

Jag hade absolut inte haft några problem med det om dom hade kontaktat oss först! Men iom detta så känns vår ”insynsskyddade” tomt inte längre särskilt insynsskyddad när kommunen närsomhelst kan komma inklampandes!!

Nej, det kommer bli ett samtal till kommunen på onsdag och då ska dom få veta vad jag tycker om detta!
Vad betyder tjingsa?

Aldrig hört detta ord förut.

Säga tjena.

Känner lite samma.
Vad är det att hetsa upp sig över? Säg tja, lägg över en handduk och vänta tills de är klara. Svårare än så behöver det väl inte vara ? :O

EOn skickar alltid brev någon månad i förväg där de anger en vecka då gallring mm ska ske. Om man inte blivit föraviserad så anser jag att man måste kontakta på annat sätt (ringa på?) innan man går in på privat mark.

Om vi antar att det finns ledningsrätt eller liknande som ger bolaget rätt att ha ledningar där, så har de såvitt jag förstår också formellt rätt att gå in på tomten för underhåll av ledningarna, till och med att gräva, utan att prata med fastighetsägaren innan.

Sedan kan man ju givetvis vara lite artigare än så.

Vad det gäller "insynen" i det här fallet, så antar jag att det skulle varit lika mycket om han hade stannat vid tomtgränsen, från skogen.

Du inser säkert, om du tänker efter, att folk kan röra sig i skogen bakom er fastighet hur mycket de vill. Jag fattar att din fru blev överraskad men det är ingen stor sak och antagligen har kommun inte gjort något fel alls. Man kan argumentera att mannen som var på plats var klumpig och osmidig men det är väl allt.

Vad får dig att tro att drönaren kom från energibolaget?

Vilka tillstånd syftar du på? Ligger inte ts hus i en kontrollzon eller restriktionsområde får man flyga om man följer de krav drönaren för med sig.
Det beror på massor av omständigheter om det behövs tillstånd. Men det är inte omöjligt att den aktuella drönaren kräver det!

https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/dronare/