Status
Inte öppen för fler kommentarer.
AskeHolst skrev:
Det känns som det blir mer och mer vanligt att folk köper saker utan fråga om priset och förväntar att samhället skall lösa det i efterhand med lagar och beslut. Är detta nytt eller blir det bara mer tydligt här på BH där frågorna kommer upp?
Eller är det ett tecken på att folk önsker statligt kontrollerade priser där en flaska vin kostar 75kr och en röris 400kr oavsett kvalitet?
Kan jag hålla med om till viss del. Men man kan också säga att konsumenterna antar att hantverkare håller samma anständighetsnivå som övriga samhället. Att döma av inlägg här gör ju inte branschen det ... Men hade de visat respekt för andras pengar så hade vi sluppit den anglosaxiska varianten med avtal för allt. Helt enkelt för att alla gör rätt för sig.
Dessvärre finns det ju hantverkare i trådarna som aldrig blir upprörda över överfakturering. Lite märkligt tycker jag i och med att det devalverar sitt egna yrke till att likställas med ett bazarstånd.

"jobb...100:-/gången. Kanke skäligt??"

Nej, det är inte skäligt. I övrigt tycker jag inte överhuvudtaget att fakturan verkar skälig. Det med servicebil stör mig som konsument också jag har också betalat det. Verktyg och annat som servicebil måste ju ligga i timpriset.

Moomin skrev:
* Kan jag kräva att han redovisar sina timmar för när han varit här?? Jag tycker inte han varit här så mycket som han anser...
Det mesta kanske redan är sagt men jag ger ändå min syn på det hela. Ja, jag tycker det är självklart att han ska kunna specificera hur han får ihop antalet timmar.

Moomin skrev:
* Kan jag be honom redovisa var han köpt allt VVS...och till vilket pris??? Får han salta hans inköpspriser??
Nej, jag kan inte se att du har att göra med var han köper sina saker eller till vilket pris. Han får ta ut vilket pris han vill så länge det är skäligt. Priset kan nog vara avsevärt dyrare än vad du skulle kunna handla för innan det skulle komma att bedömas som oskäligt.

Vad är det som säger att priset på materiel måste vara skäligt? Vad jag har för mig så har vi fri prissättning i Sverige.

gasolgrill skrev:
Vad är det som säger att priset på materiel måste vara skäligt?
Konsumenttjänstlagen och/eller konsumentköplagen.

gasolgrill skrev:
Vad är det som säger att priset på materiel måste vara skäligt? Vad jag har för mig så har vi fri prissättning i Sverige.
JO, du har rätt....men jag reagerade bara på att vissa saker var så jävla dyra, t.ex en PURUS Oden golvbrunn....393,35:- ex moms, styck...491:- ink moms....nja, lite i överkant kanske....ca 120% dyrare än exemplet SIGRO...men typ i pris med K-rauta (469:- ink moms).
Nåväl, jag får väl bita i det sura, då jag ej tog offert på jobbet....

När jag läser konsumenttjänstlagen framstår det som om "skäligt" är relaterat till ett tidigare överenskommet pris.

Du ska betala vad som är skäligt. Har säljaren lämnat en ungefärlig prisuppgift, så får det priset inte överskridas med mer än 15 procent om du och säljaren inte har avtalat något annat.
Och där nämns det också vad som anses vara skäligt. Om man inte har den referensramen - vem bestämmer då vad som är skäligt? Säljaren eller köparen?

Moomin skrev:
men typ i pris med K-rauta (469:- ink moms).
Ja inte för att strö salt i såren men är priserna i nivå med en lokal byggmarknad är de nog definitivt inte oskäliga utan snarare låga. Att det sen känns surt när man hade kunnat köpa betydligt billigare, det förstår jag. Tror att det bästa är att du ser det som "lärpengar".

gasolgrill skrev:
När jag läser konsumenttjänstlagen framstår det som om "skäligt" är relaterat till ett tidigare överenskommet pris.
Fast det står lite mer än så:

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.

gasolgrill skrev:
Och där nämns det också vad som anses vara skäligt. Om man inte har den referensramen - vem bestämmer då vad som är skäligt? Säljaren eller köparen?
I slutändan domstolarna...

Visst kan priset tyckas vara i överkant. Det finns risker i både fast pris och löpande pris.

hur som helst så ska jag försöka göra din dag lite bättre, som handlar om ett bilköp.
Jag köpte bilen för 24 000 för 10 månader sedan. Efter 1,5 månader rök motorn och jag fick hosta upp 10 000. Därefter uppstod problem med växellådan, det gnisslade som fan i back och 1an. Jag lämnade in bilen för att efter en veckanhämta den igen. Bilen stod på samma plats med motivering, det kostar oss för mycket att kolla på växellådan. 10 000 ville dom ha för ett problem de skapat.
Dra åt helvete var ungefär mitt svar. Sen gick ett hjullager, 2500 till. Sen behövdes 4 nya däck. Totalt har jag på 10 månader köpt för 24000 och lagt 20000.
nu ska jag byta in bilen, hela 2500 riksdaler får jag.

du ska va nöjd med att du fått ett bra fungerande jobb. Själv har jag mord i blicken var gång jag ser skojarna. Men jag valde att ta lärdom av mitt första köp istället för att skaka galler.

nåja, papper på allt från början är nog att eftersträva.

fliken

@Alfredo: Det finns inget i Konsumenttjänstlagen om att priset måste vara skäligt. Det står att om priset inte följer avtalet då skall det betalas skäligt pris. Men här finns det ju inget avtal.

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

AskeHolst skrev:
@Alfredo: Det finns inget i Konsumenttjänstlagen om att priset måste vara skäligt. Det står att om priset inte följer avtalet då skall det betalas skäligt pris. Men här finns det ju inget avtal.
I detta fall finns ett avtal som ej behandlar priset. Naturligtvis gäller konsumenttjänst-/konsumentköplagens skälighetsregler. Jag förstår nog inte riktigt vad du menar.

Moomin skrev:
(Han erkände själv att han inte riktigt har kolla på när han varit där och vilka dagar, men jag har fotata alla hans jobb, och då har jag datum på det....men ska jag behöva redovisa för honom.. :O) )
Här har du en öppning. Juridisk sett är det nog bara att betala fakturan och le, men du kan ju alltid vädja till hantverkarens goodwill och intresse av att ha nöjda kunder.

Ring upp och förklara att du är nöjd med kvalitéten i utförandet men att du upplever att det blev mycket dyrare än du förväntade dig, och att det verkar som att han av misstag råkat lägga på alldeles för många timmar och att du skulle vilja kontrollera timmarna ett varv till. Erbjud honom dina foton med tidpunkter som hjälp för att korrigera fakturan. Kanske går han med på att dra av ett antal timmar, eller så kan ha ge en bra förklaring som gör att fakturan känns rimlig. Eller så kanske han kan göra någon deal att han sänker materialpriset och höjer timpriset så att du kan ta en större del på ROT.

Det är inte så att han varit på plats två gånger för varje jobb? Först för att se vad som slå göras (det som normalt räknas som offertarbete och som ingen normalt funkade människa betalar för), och en gång för att göra jobbet. Då drar det snabbt iväg i tid. Och då har man duktigt med prutmån.

Timpriset är ganska högt, men har ni inte kommit överens innan om det så kan det vara svårt att förhandla om i efterhand. Däremot bör han kunna redovisa en dagbok för timmarna han fakturerar, datum och antal timmar.

Kan han hålla ordning på exakt antal buntband så kan man nog kräva redovisning av timmarna också.

Att man "känner" någon är ingen garanti för justa priser så där får du nog gilla läget, men betala inte för timmarna utan redovisning!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.