Hej, jag har inga fel i min IVT Greenline C9 värmepump, jag har skruvat upp värmen ordentligt i pumpen. Likväl får jag noll värme i radiatorerna/golvslingorna. Helt grön på detta, köpte huset förra året med pumpen stående. Det röda expansionskärlet står på 0 bar, alltså mätaren är helt i botten.. förra vintern fungerade allt kanon.. Vad hade du gjort?

• IVT Greenline C9 värmepump med kopparrörsanslutningar och ett rött expansionskärl ovanpå, placerat i ett källarutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nissearne skrev:
Hej, jag har inga fel i min IVT Greenline C9 värmepump, jag har skruvat upp värmen ordentligt i pumpen. Likväl får jag noll värme i radiatorerna/golvslingorna. Helt grön på detta, köpte huset förra året med pumpen stående. Det röda expansionskärlet står på 0 bar, alltså mätaren är helt i botten.. förra vintern fungerade allt kanon.. Vad hade du gjort?
Om trycket i expansionskärlet visar 0 så finns det lite/inget vatten i systemet och då får du ingen värme.Mao måste du fylla på systemet och leta efter påfyllningen.

• Gilla
  • Ledsen
kjellinge och 7 till
  • Laddar…
Är det en bergvärmepump det är frågan om eller vad för typ av värmepump?
Cirkulationspumpen för radiatorvatten kan den inte ha stannat, gå trögt så den inte snurrar?
Finns foto på manometern vid expansionskärlet.
Finns foto på värmepumpen panel så det framgår vilken framledningstemperatur som ställts in?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Davidbagare
Systemet är trycklöst. Någonstans pä rören, gissningsvis nära det röds expansionskärlet så har du en ventil du kan öppna för att fylla kärlet för att få tryck i systemet.

Men varför stänger du av pumpen under sommaren? Den går väl knappt ändå om ingen är på plats och använder varmvatten? Värme till elementen blir det väl bara efter att givaren känner att det är kallt ute.

Men jag är ingen expert heller. Nån annan vet nog mer.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Det kan ju med tanke på åldern på expkärlet kolla förtrycket på den innan man fyller upp så man har ett ett fungerande expkärl

• Gilla
39x och 4 till
  • Laddar…
Om trycket i radiatorkretsen är 0 har du antingen en läcka eller så har någon tömt den.

Fyll på upp till 0,8 bar och kolla efter uppenbart läckage i närheten av pumpen

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Du har alltså slagit av pumpen helt?

Så allt vatten har blivit stående i rören samt cirkulationspumpar?

Stäng av pumpen.
Börja med att justera förtrycket, du behöver en cykelpump (bilventil, Schrader) med slang munstycke och manometer.
Pumpa tills du har 0,5 bar på manometern (alltså manometern på pumpen, inte på expansionskärlet). Korrekt förtryck (sannolikt 0,5bar eller där i krokarna) står även på en etikett på det röda expansionskärlet.

Leta ovanpå pumpen efter ett kopplingsstycke med några förmodligen svarta rattar/vred, en av dem fyller på vatten, lista ut vilken eller lägg upp en bild så kan vi nog lista ut det.

Fyll på vatten tills manometern på expansionskärlet visar 0,5

Ta ett tomt glas och en elementnyckel, öppna alla luftskruvar du hittar ovanför pumpen, öppna en i taget och stäng när det slutar komma luft och ersätts av vattenstråle.

Sjunker trycket på expansionskärlets manometer så fyller du på med vatten igen, det ska sjunka varefter du pyser ut luft ur systemet.

Lyft av fronten på pumpen, om du har en beredartank så finns det en luftnippel någonstans även på den.

Du ser ut att även ha en extern tank bredvid, lufta den med.

Nu ska du ta en tom ölflaska (funkar såklart med andra flaskor men smal hals är att föredra).

Öppna luftskruven på alla element, börja med elementen (messerschmitts påpekar snart att det heter radiator) längst ner i huset, närmast värmepumpen och jobba dig bortåt och avsluta längst upp, längst bort från pumpen.

Slå på pumpen igen.
Man kan göra det här med pumpen påslagen men då går cirkulationspumpen och du kan flytta luft i systemet så du får luft i element du redan luftat.ä och kan behöva upprepa processen från början.

Se till att du håller trycket på exp.kärlets manometer kring 0,5bar under proceduren, annars finns det risk att du suger in luft när du öppnar luftskruvarna högst upp i huset.

Släpp inte på vatten över 0,5bar så här tidigt under säsongen, när det blir smällkallt ute kommer radiatorkretsen bli varmare och om du börjar säsongen på t.ex 1bar kommer säkerhetsventilen tappa vatten när det blir kallare och vattnet expanderar med den högre temperaturen.

• Gilla
39x och 10 till
  • Laddar…
Blir inte mycket vatten i hydropressen om dess förtryck är 0,5 bar och systemtrycket är 0,5 bar...

Jag skulle trycka upp systemtrycket till 0,8-1 Bar under luftningsprocessen för att ha någon eller ett par liter luftningsvolym innan systemtrycket försvinner i luftningsproceduren och man måste ned och fylla på vatten till tryck igen, först när allt är avluftat, klart och fungerande, då sänka systemrycket till lite över förtrycket på hydropressen så att 10-20% av hydropressen är vattenfylld som vattenreserv (tex. vid 0,5 bar förtryck i hydropressen fyller systemtrycket till 0,6 Bar, vid 0,4 bar förtryck i hydropressen fyller till 0,5 Bar systemtryck etc.)

Varför man ligger i underkant i uppfyllnaden av vatten i hydropressen är för att det skall finnas plats kvar när värmeproduktionen börjar på riktigt och det blir ordentligt varmt vatten i systemet då varmvatten sväller i volym och den volymökningen skall hydropressen ta upp genom att fyllas med mer vatten när trycket ökar, men trycket ändå inte når så högt att det börja läcka systemvatten genom säkerhetsventilen vid typ 2,5 Bar i tryck

• Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
Ofta fastnar cirkulationspumpen när den står still länge. Har inte med trycket att göra, men är bra att veta. Känn på den så att det surrar och att den inte är het.
Om den inte snurrar så lossar du skruven i cetrum och hjälper till lite med en tång så att den lossar. Hjälper inte det så kan den ha brunnit av att ha stått still utan att snurra.

Ang. trycket så har du redan fått bra råd.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.