Någon som har vetskap om äldre kylar och frysar som ska bytas.

Funderar på att köpa Bosch kombi KSV33VLEP /GSN33VLEP, som är en av få modeller som 175 eller 176 cm. Det finns inte mycket att välja på. Bredd 60 cm och djupet 66 cm.

Nuvarande är antik Elektro Helios KS3326/FG3236:

Bredd 59,5 cm
Höjd 175,0 cm
Djup 60 cm

Djupet skiljer ju sig så det kommer ju sticka ut, men funderar mer på bredden blir 1 cm bredare och höjden mot ventilationsgaller/boxar i plåt som jag ju då gärna vill behålla så det inte blir något utrymme till överskåpen, samt för fungerande ventilation ovansida. Dessa lådor verkar "custom made" för just min kyl och frys.

Kommer detta funka och vara enligt nuvarande konstens alla regler??

Ska jag även köpa den distans Bosch rekommenderar mellan skåpen?

Jag vill slippa snickerier så långt det är möjligt.

MultiMan
Nya skåp har väl värmeväxlaren/rören inbyggda i sidorna, så ventilationen som ditt gamla skåp hade är inte lika viktigt längre utan det är en av sidorna som behöver ha fri plats, det är väl därför de säljer distanser mellan skåpen för att ge möjlighet till ventilation.

Edit. Efter att ha kollat runt verkar det variera mellan modeller, så ladda ner installationsanvisningarna från BSH hemsida så får du svar på hur just din modell bör placeras. T ex https://media3.bosch-home.com/Documents/9000952003_E.pdf

Redigerat:
N Napprol skrev:
Någon som har vetskap om äldre kylar och frysar som ska bytas.

Funderar på att köpa Bosch kombi KSV33VLEP /GSN33VLEP, som är en av få modeller som 175 eller 176 cm. Det finns inte mycket att välja på. Bredd 60 cm och djupet 66 cm.

Nuvarande är antik Elektro Helios KS3326/FG3236:

Bredd 59,5 cm
Höjd 175,0 cm
Djup 60 cm

Djupet skiljer ju sig så det kommer ju sticka ut, men funderar mer på bredden blir 1 cm bredare och höjden mot ventilationsgaller/boxar i plåt som jag ju då gärna vill behålla så det inte blir något utrymme till överskåpen, samt för fungerande ventilation ovansida. Dessa lådor verkar "custom made" för just min kyl och frys.

Kommer detta funka och vara enligt nuvarande konstens alla regler??

Ska jag även köpa den distans Bosch rekommenderar mellan skåpen?

Jag vill slippa snickerier så långt det är möjligt.
va rädd om heliosen den kommer att överleva såväl boscharna som dig

MultiMan MultiMan skrev:
Nya skåp har väl värmeväxlaren/rören inbyggda i sidorna, så ventilationen som ditt gamla skåp hade är inte lika viktigt längre utan det är en av sidorna som behöver ha fri plats, det är väl därför de säljer distanser mellan skåpen för att ge möjlighet till ventilation.

Edit. Efter att ha kollat runt verkar det variera mellan modeller, så ladda ner installationsanvisningarna från BSH hemsida så får du svar på hur just din modell bör placeras. T ex [länk]
Ja ok, Tack för svar. Då gör varken från eller till med ventilationsboxarna upptill? Fast jag vill ju inte att det blir ett tomt utrymme där bara, kan vara kvar antar jag. Ser ju finare ut än utan, även om det är "fel" modell och färg.

Verkar mer blir knepigt med utrymmet på sidorna, då bredden nog gör att den trälist som sågats till för just dessa skåp måste väck. Är knappt 1 cm tillgodo nu på vänstra sidan och som jag förstått behövs visst fri plats för dess typer av kylskåp och frysar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.