Jag har vid ett flertal tillfällen sett en huggorm på våran väg (troligen en hona) och jag skulle vilja fånga in den. Såg den senast idag men den hann smita innan jag hann fånga den. Är det någon som vet något sätt att fånga in den utan att jag behöver sitta och vakta dygnet runt och hoppas att den kommer fram ? Finns det någon form av fällor man kan använda sig av?
Någon som vet om dom brukar röra sig på samma platser vid samma tider på dygnet?
Någon som vet om dom brukar röra sig på samma platser vid samma tider på dygnet?
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 771 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 771 inlägg
Ormar är fridlysta i Sverige, men från egen tomt får man flytta dem och endast i yttersta nödfall avliva dem. Står mer här, och även infångningstips. http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Djur-och-vaxter/Rad/Orm-pa-tomten/
Lägg ut lite plåtar etc, dom brukar väl ligga o gotta sig under dom när solen legat på?Niq skrev:
Hade ett huggormsställe när jag var yngre. Lyft på den gamla rostiga plåten och alltid jackpott med huggorm
Ops, En Sisu orm.... Ställ ut en hink med renat så är den snart tam
Jag har bara viru valge.
Ska nog prova med någon plåt om jag inte lyckas hitta den efter några dagar. Man måste bara se till att den inte hinner smita. Men kanske den blir lite slöare av viru valge. En plåt en sork och lite sprit så har jag snart ett hugormsparty:wow:
Fast jag vill ju inte ha en tam huggis jag vill ha bort den.
Ska nog prova med någon plåt om jag inte lyckas hitta den efter några dagar. Man måste bara se till att den inte hinner smita. Men kanske den blir lite slöare av viru valge. En plåt en sork och lite sprit så har jag snart ett hugormsparty:wow:
Fast jag vill ju inte ha en tam huggis jag vill ha bort den.
Risken är att den försöker slingra sig
Jag gick längs med min väg med en spade i handen vid ungefär samma tid som jag såg den igår. Mitt i allt så stötte jag ner spaden i gruset och just där råkade det ligga en orm. När den nu var skadad så kunde jag ju inte låta den plågas utan jag blev ju tvungen att ta livet av den .