Jag tror han hittar men det är bäst att han inte har nån tid att passa...

Skall ordna med lite nya bilder!
Nu är relaxen klar, återstår bara möblemang och övrig inredning. Skall storstäda bastun i morrn. Planterade även en häck här om dagen längs med trappen och runt baksidan av badtunnan.

Drar nog igång med lekpark till dottern snart...
-Lekstuga (klart)
-Sandlåda (klart)
-Gungställning
-5m rutchkana med tillhörande torn
-Staket
 
Thomas_I skrev:
Jag tror han hittar men det är bäst att han inte har nån tid att passa...

Skall ordna med lite nya bilder!
Nu är relaxen klar, återstår bara möblemang och övrig inredning. Skall storstäda bastun i morrn. Planterade även en häck här om dagen längs med trappen och runt baksidan av badtunnan.

Drar nog igång med lekpark till dottern snart...
-Lekstuga (klart)
-Sandlåda (klart)
-Gungställning
-5m rutchkana med tillhörande torn
-Staket
Haha. Du har rätt. Så länge han inte kör bil (vilket han gör som vilken äldre gubbe över 95 som helst) så ordnar det nog sig.

Jag trodde föresten att du skulle utnyttja den naturliga lutningen på tomten för att få rutchkanan i?

//Rob
 
Japp då var det dags för lite bilduppdateringar!

Har varit lite segt på bastufronten ett tag... vårstädning av gården med nedsågning av syrénhäckar, räfsning av löv som blev kvar sedan i höstas, städning av stranden och ta reda på halvbrända majbrasor som drivit i land, polering av bilar, åka till tippen och så klart lite crossåkning!

Relaxen är nu klar med undantag från att kylen skall vägas in och sättas fast, har en tendens att röra sig när man öppnar dörren. Det skall monteras lite krokar (inhandlade idag men ej monterade än) och inredas med diverse mysiga saker som förhöjer stämningen. Väggarna är tänkt att täckas med fotografier från bastu- och badtunnebad så man kan minnas alla som varit på besök. Inredningen lämnas med varm hand över till älsklingen som har mer känsla för det...

Testade med en stol som normalt huserar i badrummet och tänker inhandla två till att börja med. Komplettera sannolikt med två till som får stå i gäststugan för att hämtas in till relaxen om det är fler som badar. Stolarna kanske målas i en grafitgrå färg. Finns på Ikea för knappt 300:-/st.

Tillverkade en hylla av 21mm råspont och konsoller av tegeläkt. Har tänkt att ha lite handdukar, en korg med lånetofflor och vad mer som kan passa där.

Belysningen är ljusslang Elsa 230V förlängning 2m 59:- på Clas Ohlson. Har monterat den på en 1"x5" med distanser bakom. Blir ett helt lagom diskret ljus som släpar upp med taket.

Bild 1: Relaxen sett från ytterdörren

Bild 2: Stolen från badrummet, har tänkt ha 2 lika i relaxen. Även murningen blev målad i samma tonade vit som panelen

Bild 3: Hylla för handdukar, korg med badtofflor etc. Kommer att montera krokar på undersidan av hyllan samt på väggen under hyllan. I taket skymtar 6"x9" 3-vägs bilhögtalare. Ser lite blackt ut på väggarna än så länge...

Bild 4: Hissgardin över fönstret. Vid övergången till taket syns belysningen. Till vänster om fönstret en termometer. Eldosan under fönstret är för ett konvektorelement om det är segt att få upp värmen i relaxen på vintern. Dosan till vänster om fönstret är för en dimmer till spots som skall monteras under takfoten.

Kommentera gärna!
 
  • 55.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 56.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 57.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 58.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fantastiskt fint! :)
När fortsätter du med badtunnan? :rolleyes:
 
Snart hoppas jag!
Skall först göra klart gräsmatta nedanför bastun/altanen och montera pannan så jag kan ta hit sotaren för besiktning av rökkanalerna (har tjuveldat hela vintern när jag byggt samt någon bastu).

Har inte bestämt mig för om det blir badtunna eller räcken som skall gå först, vi får se...
 
Under helgen har det blivit räcken på övre däck och trappan ner. Har även fått upp allt utom korsen på räcket på däcket utanför gäststugan.
Sjukt väder idag med skurar och sol om vart annat...
 
  • 59.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 60.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Robster skrev:
Haha. Du har rätt. Så länge han inte kör bil (vilket han gör som vilken äldre gubbe över 95 som helst) så ordnar det nog sig.


//Rob
Jag behöver i alla fall ingen lastmaskin för att köra vidare när jag inte kan hålla mig på vägen.... =)
 
Thomas_I: Myycket snyggt med räcket!! Verkligen något jag gillade skarpt!

Linken: Att behöva anlita fd rallyförare som bombar rakt in i motståndaren för att ha en chans att vinna är din enda möjlighet. När som helst i Rättvik är en stående inbjudan/utmaning. Det vet du. =)

//R
 
Måste säga dina projekt är riktigt smakligt gjorda! Den glöd och energi är imponerade. Har själv planer på att mura en badbalja. Är lite rädd för att kaklet ska spricka bara.Har du tänkt att bland i något i fixet eller tror du att det håller i alla fall?
 
Tack det var roligt att höra!

Är lite stilla en stund nu då jag håller på att bygga en lekpark till lilltjejen med klätterställning, gunga, rutchkana, sandlåda och lekstuga. Lekstuga och sandlåda är klart sedan tidigare men resten är under uppbyggnad. Räknar med att ha kanan klar under den här veckan.

Skall montera upp gästboken på väggen i relaxen och ta ett kort och lägga in här. Har tagit en skiffersten där alla får skriva sitt namn första gången de badar i bastun. När den är full tar jag bara en ny. Kommer att vara kul att titta på framöver och minnas. Tänker oss även att ta lite bilder vid bad som skall ramas in och sättas upp i relaxen så den inreder sig själv med tiden.

Vad det gäller badtunnan har jag lagt in en tråd under pool med nedanstående fråga och förhoppningen att få hjälp att reda ut om det går att sätta plattor i den utan att riskera att de släpper.
Kanske nån här som har koll och kan hjälpa mig svara på hur jag skall göra?

Jag håller på att bygga en badtunna i betong och är klar med gjutning och dragning av rör för tillopp och retur samt avlopp i botten på tunnan. Har tänkt mig att plattsätta den invändigt men undrar om det kan bli problem.

Har planerat att göra följande moment invändigt
1. Primer
2. Mura fast kilar av ytong som sluttande ryggstöd (10cm i nederkant och 0cm i överkant). Tänker mig att sätta fast dem med frostsäkert kakelfix
3. Fuktspärr av hela insidan med gummi
4. Plattsätta den med mosaik runt kanterna och kakel på sits och i botten med frostsäkert fix
5. Foga
6. Tappa upp vatten, elda och sjunka ner med en öl...

-Är det någon som har erfarenhet att sätta plattor på betong/cement utomhus?
-Kan jag få problem med att plattorna lossnar pga att det kommer vatten bakom som orsakar frostsprängningar på vintern?
-Är det något särskilt som jag skall tänka på?
 
K
Thomas_I skrev:
-Är det någon som har erfarenhet att sätta plattor på betong/cement utomhus?
-Kan jag få problem med att plattorna lossnar pga att det kommer vatten bakom som orsakar frostsprängningar på vintern?
-Är det något särskilt som jag skall tänka på?
Det du ska tänka på extra noga när det gäller utomhus och under vatten är att du verkligen har full täckning bakom plattorna. Inga lufthål. Det är lufthålen som gör att plattor släpper vid frost. Detta medför oftast att man måste dubbelsmeta dvs. lägga fix på både platta och underlag. Det är ju ingen större bekymmer när tunnan är så pass liten, men jag kan lova att när man gjort det i en simhall med två pooler så är det inte så skoj längre :)
 
Tack för tipset!

Dubbelspridning bör inte vara några problem på sitsen och botten där jag tänkt ha vanliga plattor. Runt kanterna hade jag tänkt att köra med mosaik. Kan tänka mig att det kan bli lite kladdigt att dubbelsprida på dem så det kanske skulle vara idé att satsa på mindre plattor 10x10 eller liknande istället. Hade tänkt mig mosaik av den anledningen att det blir enkelt att följa rundningen.

Vet du om det finns något som jag kan behandla fogarna med som gör att de stöter ifrån sig vatten och förhindrar att det tränger in bakom om det skulle bli något hålrum kvar trots dubbelspridning?
 
K
Mosaik behöver man oftast inte dubbelsmeta eftersom de är så små och oftast helt släta på baksidan. Lättare att få full täckning ju slätare baksida. Att få tät fog skulle i så fall vara en epoxihistoria. Nackdelen, i detta fall, skulle i så fall kunna vara om du kan få in vatten från andra håll och då kommer det inte ut igen.
Ska du inte ha tätskikt i baljan så skulle inte jag vara rädd för ev. plattsläpp eftersom det blir lätt att laga.
 
Jag hade förvisso tänkt mig att köra tätskikt för att förhindra att eventuellt vatten skulle komma in bakom ytongen som skall tjänstgöra som sluttande ryggstöd (se inlägg #55). Tunnan är ganska obekväm som den är nu med 90gr mellan sits och ryggstöd. Tror det blir ganska svårt att får det helt fritt från luftfickor som det kan tränga i bakom ytongen....

Tror du jag tar onödiga risker med ryggstödet så det är bättre attköra plattor direkt på cementringen? Vill helst undvika problem om det går...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.