Y
Jula 479kr för 10liter, någon som sett lägre pris på Falu Rödfärg?

Skulle säga att detta är minst lika bra som Falu Rödfärg.

DalaDRY tillverkas med pigment från Kopparbergsgruvan i Ljusnarsberg.

billy_baver skrev:

Intressant! Kände inte till denna produkt. Finns det några andra här som har erfarenheter eller åsikter?

billy_baver skrev:

Intressant och tack för tipset!

Claessons trätjära i Göteborg (Ringön). För övrigt en riktigt rolig butik att besöka. Man luktar stadigt av trätjära, beck och tran när man går därifrån. :D

Röd: 399:-/10 l
Ljusröd: 527:-/10 l

http://www.claessons.com/produkter_info.asp?nid=203

Johan Gunverth skrev:
Claessons trätjära i Göteborg (Ringön). För övrigt en riktigt rolig butik att besöka. Man luktar stadigt av trätjära, beck och tran när man går därifrån. :D

Röd: 399:-/10 l
Ljusröd: 527:-/10 l

[länk]
Ex moms, vilket gör att det inte är speciellt billigt.

vectrex skrev:
Ex moms, vilket gör att det inte är speciellt billigt.
Äsch! Missade detta. :rolleyes:

Jag köpte pigment på Claessons Trätjära, och kokade själv.
Det är faktiskt ganska enkelt, och lite kul!

Men det var inte falus pigment va?

Vi har också kokat själva och det är som du skriver både roligt och ganska kul!

Nä, men det är inget magiskt med falus pigment, färgen blir lika bra.
Jag kokade färgen själv för att få fram den nyans jag ville ha, en nyans som jag inte hittade att köpa.nånstans.
Men vill man ha exakt samma nyans som hos falu, så blir det naturligtvis svårare att få till när man kokar själv.

Nej jag tror inte heller det är något magiskt med Falus färg däremot har jag inte hittat att den ljusare nyansen finns någon annanstans är hos falu eller alternativt hos Gysinge men pigmentet där är relativt dyrt och då tjänar man inte så mycket på att koka själv så då kan vi lika gärna köpa Falu ljus. ��

Sophie skrev:
Nej jag tror inte heller det är något magiskt med Falus färg däremot har jag inte hittat att den ljusare nyansen finns någon annanstans är hos falu eller alternativt hos Gysinge men pigmentet där är relativt dyrt och då tjänar man inte så mycket på att koka själv så då kan vi lika gärna köpa Falu ljus. ��

Pulvret jag tipsade om i inlägg #62 behöver du inte koka. Du blandar bara ner det i kallt kranvatten.

DalaDRY tillverkas av pigment från en annan nedlagd gruva än den i Falun, nämligen utanför Kopparberg. Eftersom man köper DalaDRY helt fritt från linolja blir nyansen faktiskt ljusare än färgen från Falun. Jag har testat DalaDRY både med och utan linolja. Personligen föredrar absolut linloljefritt, och det beror inte bara på estetiken.

hsd
billy_baver skrev:
Pulvret jag tipsade om i inlägg #62 behöver du inte koka. Du blandar bara ner det i kallt kranvatten.

DalaDRY tillverkas av pigment från en annan nedlagd gruva än den i Falun, nämligen utanför Kopparberg. Eftersom man köper DalaDRY helt fritt från linolja blir nyansen faktiskt ljusare än färgen från Falun. Jag har testat DalaDRY både med och utan linolja. Personligen föredrar absolut linloljefritt, och det beror inte bara på estetiken.
varför vill Du inte ha med linolja

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.