10 832 läst ·
31 svar
11k läst
31 svar
Falsklarm från IR-detektor... grannfrun i panik
Navgha, tack, känns bra att få veta att fler har problem med insekter eventuellt. Jag vet inte om jag är ute och cyklar här; men visst borde en liten insekt några centimeter från detektorn bli lika stor som en människa på några meters avstånd?
Rimligen går det att ställa sirentid på alla programmerbara larm, mitt larm DSC Power 832 går att ställa mellan 1-255 minuter. Default är 4.
Rimligen går det att ställa sirentid på alla programmerbara larm, mitt larm DSC Power 832 går att ställa mellan 1-255 minuter. Default är 4.
visst kan en insekt se stor ut några centimeter ifrån och rörelsekriteriet är fyllt MEN frågan här är ifall detektorn verkligen kan känna av värmen av en fluga...(andra kriteriet)Tomtebo skrev:
jag har testat detektorn och kastat diverse grejor framför den (själv i ett annat rum) som tex boll, krädesplagg mm utan att den har reagerat. När jag har gått in har den dock reagerat då rörelse+värme ger utslag...
...obehagligt är det iallafall. Min LC ringer mig samtidigt som de ringer väktare. tusen tankar hinner passera en innan man har fått besked. Glömde jag låsa, glömde jag stänga fönstren, har jag värdesaker framme etc...
Tomtebo skrev:
det borde kunna fungera...
ser fram emot resultatet av denna experiment ;D ;D ;D
Provade precis med en bit 0.6 mm ståltråd. Tar man och för tråden fram och tillbaka framför detektorn så går det faktiskt att trigga den ibland, men det är svårt. Gör men en ögla på 5 mm så triggar den nästan jämt....
Det ser ut som om detektorn är väldigt känslig och jag är nu nästan 100% säker på att en fluga skulle kunna trigga den.
Det ser ut som om detektorn är väldigt känslig och jag är nu nästan 100% säker på att en fluga skulle kunna trigga den.
Skulle detta gå att testa om man sätter givaren i en kartong, säg 50*50*50 cm stor. Och sedan tar en fluga som man släpper in i kartongen. Jag har ingen anläggning, annars skulle det ha varit intressant att testa.
Som "gädden på moset" kan man väl sätta en liten saftdroppe på givaren så att man "vet" att flugan kommer flyga dit.
Som "gädden på moset" kan man väl sätta en liten saftdroppe på givaren så att man "vet" att flugan kommer flyga dit.
Tänkte sen att metallen i ståltråden kanske påverkar sensorn på något sätt så jag gjorde om samma experiment med en 1,5 mm tjock bomullstråd. Provade först 5 cm från sensorn och då triggade larmet inte. Men vid 3 cm och fram till 0 cm triggade bomullstråden IR-sensorn i stigande grad, riktigt nära alltid.
spikers_corner, smart idé med kartongen. Jag har en strata liggandes som jag inte hunnit montera, skall prova vid tillfälle, gäller bara att lyckas fånga en fluga.
Skulle haft en glasskiva på lådan eller kanske ett akvarium så man ser när givaren triggas (lysdiod som lyser).
Skulle haft en glasskiva på lådan eller kanske ett akvarium så man ser när givaren triggas (lysdiod som lyser).
En brasklapp här:
Insekter har i princip samma kroppstemperatur som omgivningen, så då uppstår frågan om en "flackande" humla kan lösa ut en PIR om den flyger för nära.
Vi har gott om flygfän och aldrig fått falsklarm, men, vi har också dubbla sensorer pga katt (husdjursäkert).
http://student.educ.umu.se/~d0010-36/insekter.htm
Insekter har i princip samma kroppstemperatur som omgivningen, så då uppstår frågan om en "flackande" humla kan lösa ut en PIR om den flyger för nära.
Vi har gott om flygfän och aldrig fått falsklarm, men, vi har också dubbla sensorer pga katt (husdjursäkert).
http://student.educ.umu.se/~d0010-36/insekter.htm
Just humlor kräver hög kroppstemperatur för att kunna flyga, över 30 grader. Normalt håller de mellan 30-40 grader.TN-Funkis skrev:
http://www.bumblebee.org/bodyTempReg.htm
http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=17002
Tråd om just humlor även om vi inte har konstaterat att det är orsaken till falsklarmet:
http://forum.homesecuritystore.com/index.php?topic=9956.0
Mvh
/ Fenris
Jag funderar på om det inte kan vara så att om man kommer tillräckligt nära givaren så handlar det snarare om att störa givarens bild av värmen i rummet än att objektet som stör nödvändigtvis behöver utstråla egen värme.
Läste en engelsk tråd om insektsproblem och där var det en typ som hade lösningen att spraya insektsgift på givaren varje månad....
Läste en engelsk tråd om insektsproblem och där var det en typ som hade lösningen att spraya insektsgift på givaren varje månad....
tomtebo
tack för du publicerade din resultatet av din vetenskapiga studie
Jag är nu helt övertygat att det var flugorna...någon humla har jag minsann inte sett på åratal..
Jag får helt enkelt be installatören att ställa om känsligheten när han kommer för att byta batteri i anläggningen om sådär 8 år
(om jag inte vill betala minst 2000kr idag bara för att han ska ta sig hit)
tack för du publicerade din resultatet av din vetenskapiga studie
Jag är nu helt övertygat att det var flugorna...någon humla har jag minsann inte sett på åratal..
Jag får helt enkelt be installatören att ställa om känsligheten när han kommer för att byta batteri i anläggningen om sådär 8 år
spikers_corner skrev:Skulle detta gå att testa om man sätter givaren i en kartong, säg 50*50*50 cm stor. Och sedan tar en fluga som man släpper in i kartongen. Jag har ingen anläggning, annars skulle det ha varit intressant att testa.
En detektor ska sitta i ett rum som den är anpassad för ex 9x9 m blir rummet för litet ( beroende på dektor så finns det en undre gräns) för den fel referenspunkter och kan av den anledningen bli överkänslig
det som flugor och andra insekter gör är att dom försör detektorns referens punkter ( skilnaden mellan kalla och varma zoner )