Är det någon som har någon erfarenhet av eller tankar kring att fälla in takskenan till en skjutdörr i ett innertak.
Vi har låg takhöjd (2,30) på nedervåningen och har byggt en garderob med låga Pax (201 cm) stommar och det får precis plats 28 cm höga Ikea Samla lådor ovanpå. Och vi vill gärna ha kvar den möjligheten även efter att vi fått upp dörrar till garderoben. (Och vi vill att dörrarna täcker även förvaringen ovanför.)
Därför funderar vi på om det är möjligt och inte allt för stor sak att fälla in en trespårig skjutdörrsskena i innertaket.
Om jag har mätt rätt så tror jag att skenan skulle kunna placeras så att den ligger parallellt med en bjälke, och gissar att man i så fall behöver fästa en regel i sidan av den bjälken och sedan fästa skenan i den regeln. Alternativt att jag sätter kortlingar mellan regeln och nästa bjälke där skenan har fästpunkter.
Jag misstänker att detta skulle kräva att jag tar ner innertaket över garderoben och sätter upp det igen när skenan är på plats. Men förslag på andra tillvägagångssätt tas även emot.
Innertaket består av spånskivor med synliga skarvar.