Byggahus.se
Hej
Är det någon som har koll på Falcons gasspisar, bra eller dåliga, billiga eller dyra?, jag är ute efter en 90 cm med stekhäll, hittar inga priser på deras hemsida.

Norrl.

Dyrt och gediget. Är väl amerikansk stridsvagnkvalitet om jag inte minns fel?

dyrare än Ilve?
Norrl.

Hemmakatten
igf.se säljer Falcon. Titta på gasspisen.se , där hittar du priser, ca 35-40' kostar en spis.

Ser ut att vara mycket solida saker. Har varit inne på att köpa en induktionsspis från Falcon. Synnerligen dyrt i Sverige. Betydligt billigare i UK. De modeller som kostar 40 tkr. i Sverige kallas inte ens Falcon i UK utan säljs under namnet Rangemaster (t.ex. Elan 90-modellen). Deras riktiga doningar, som 900 och 1032-linjerna, ligger på 60 - 70 tkr. i Sverige. I UK kostar dessa under 30 tkr.

Nersidan är att man inte får någon garanti. Men som köksåterförsäljarna beter sig så vet jag inte vad en svensk garanti är värd i nuläget. Frakten kan kräva lite arbete. Har fått offerter på mellan 1200 kronor och 12000 pund. Har lite tips på vilka fraktfirmor som är konkurrenskraftiga för den som är inresserad.

Har ingen erfarenhet av denna Falcon-leverantör. Men de verkar seriösa när man ringer och har ett stort utbud: www.rangecookers.co.uk

Lycka till!

Redigerat:
Hej,
jag är själv inne på att köpa en Falcon gasspis. Prisbilden ligger något lägre än Ilve som jag ser det men kvaliteten och prestandan verkar något bättre, hoppas jag i alla fall... Om man ser till effekten av de olika brännarna så får man helt enkelt mer för pengarna hos Falcon.

Sen handlar det nog lite om vad man lagar för typ av mat. Falcon ger lite mer/bättre möjligheter med ugnarna i de flesta fall. Flertalet ugnar med olika funktioner t ex långkok/separat grill/multifunktion mm i samma spis.

I Sverige får man dessutom 5 års garanti på grejerna vilket kan vara värt en extra slant, osäker på om det är värt hela mellanskillnaden på att köpa den från England istället ;)

Jag tittar på Excel 110 i svart utförande. Hade även tänkt mig Falcons kåpa, 1200XT i svart utförande. Jag tror att det finns goda möjligheter till bra rabatter då det verkar som om Falcon försöker vinna marknadsandelar i Sverige just nu...

J

Är mitt uppe i ett husbygge och har tänkt beställa en Classic Deluxe snart. Jag har också sett att priset i England är betydligt billigare. Tyvärr har ingen av de ÅF jag kontaktat velat leverera till Sverige. Tips tas gärna emot. Om elanslutningen av en RangeMaster fungerar i Sverige har jag inte heller fått svar på.

Om det är problem med leveransen till Sverige så be ditt transportbolag hämta upp spisen på deras(säljarens) lastkaj helt enkelt. Då har inte säljaren något med slutdestinationa att göra överhuvudtaget. Skulle de inte vilja leverera till dig p.g.a. konkurensanledningar så är det bara att hota med EU, böterna är extremt höga.

Självklart är det bara att koppla in elanslutningen som vanligt, dock kan kontakten behöva bytas

Emily,

Ragecookers, som jag länkade till ovan, verkade väldigt villiga att skicka till Sverige. I alla fall när jag talade med dom. Däremot var det lite snärjigare med frakten. Jag talade med en vettig kille på Schenker i Göteborg som kunde tänka sig att ta jobbet att frakta över en Falcon 900 S för 1200 kronor. De älskar inte dessa jobb, eftersom risken är stor och ersättningen rätt liten. När du talar med dom så säg: (1) att det är en ny produkt med garanti och (2) att den kommer att vara förpackad i en låda, vilket gör att de kan lasta saker över den. Då mjuknar de lite.

Har du kollat på skillnaden mellan en Rangemaster och Falcon? Även om det är samma producent så är det en del skillnad i finish. Vet inte vad du har för budget, men eftersom prisskillnaden i UK är rätt liten så skulle jag överväga en Falcon istället.

Själv ser det ut att bli en Ilve för oss. Hade gärna köpt en Falcon. Men vi vill ha induktion och den måste säkras upp till 72 ampere. Det klarar få/inga lägenheter, i alla fall inte om man bor i sekelskifteskåk.

Lycka till!

/p.

72 A ... ehm, är de siffrorna verkligen riktiga ?
Ilves 90cm glaskeramik drog väl maximalt 20A

Jag var inne på en Ilve först men föll sedan för en svart Falcon Classic Deluxe 90 Induktion . Prismässigt tycker jag det ser ut att vara stor skillnad, speciellt med fläkt och stänkskydd inkluderat. Angående strömförbrukningen så har en elektriker som jag visade installationsanvisningar för sagt att det kommer funka utmärk att ansluta en RangeMaster med 3-fas 380v. Han fick kika på både Falons respektive Rangemasters installationsanvisning.
72A låter som sagt mycket. En större villa har ju ofta max hälften av det avsäkrat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.