19 152 läst ·
134 svar
19k läst
134 svar
Faktura spolning av rör. Bränsletillägg?
Självkostnadsprincipen? Företaget måste väl göra en vinst också.A Aunty skrev:
För mig är det väl bara intressant vad timkostnaden är och vad som tillkommer. Hur mycket som är semesterersättning och arbetskläder struntar jag i, det får företaget sköta självt. Och skulle jag börja förhandla om varje liten detalj?
Grejen är att man med en högtryckstvätt och/eller rensband säkert klarar de flesta stopp som folk ringer in spolbil för. Problemet för folk är att de i hög grad inte vågar prova. Sen finns det alltid folk som är beredda att betala tusentals kronor för att någon annan ska göra en rätt enkel sak som man själv skulle klara under en timme, men ifall folk visste hur 'enkelt' det ofta är att fixa avloppet själv så skulle nog fler försöka göra det själva.A Aunty skrev:tror inte riktigt du greppat.
många klarar ta hand om sina barn med ändå finns dagis, många klarar klippa sina gräsmattor ändå finns trädsgårsmästare, många klarar städa sina hem ändå finns städfimor.
dessutom underskattar du vad en spolbil klarar av, kan glömma att en högtryckstvätt klarar av ens en promille av spolbilen plus att den suger/tömmer med men det visste du väl redan
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Jag fixar alltid mina avloppsstopp själv. Skulle aldrig få för mig att anlita en rörfirma för ett i de flesta fall relativt enkelt jobb. Men visst hade jag obegränsat med pengar så kanske jag av ren lathet skulle be någon annan fixa det, men ska man betala någon annan kanske upp till 5000:- för att göra en sak man själv fixar på max 1 timme så krävs det att man har väldigt gott om pengar. Som jag skrev innan så är problemet att folk tror att det är svårt att fixa det när vilken normalhändig person ofta kan fixa de flesta stopp. Inlägget du citerade var ett svar till en person som verkade anse att rensa avlopp var ett så avancerat jobb att det krävdes lång erfarenhet och utbildning för att klara av det vilket är ett helt absurt påstående.V Villaägarenr1 skrev:
vem har sagt att dom inte ska tjäna pengar självkostnad + cak + arvode.K Kirre2 skrev:
om dom inte specar vet du ju inte vad du betalar för, hur kan det vara negativt att det finns transparens?
nä men den kan, men absolut din lilla kärscher är motsvarande en spolbil.Lucky2015 skrev:
dessutom är det inte det det handlar om.
Många kan städa sina egna golv men ändå finns städbolag
Jag har aldrig skrivit att min Kärcher med rensslang motsvarar en spolbil.A Aunty skrev:
Då får du läsa mitt inlägg igen. Jag har aldrig påstått att min Kärcher motsvarar en spolbil utan jag förklarade att för mig brukar det fungera.A Aunty skrev:
"Kärchers högtryckstvätt med avloppsrensaren brukar lösa det mesta. I alla fall hos mig"
Vilken bra jämförelse du gjorde med golv och städbolag. Ska nog ta fram en påse popcorn och följa dina inlägg...
Vart tankade ni diesel? Fan vad dyrt... OKQ8 var ju 1 kr billigare, det måste vi diskutera...A Aunty skrev:
Vilken väg tog ni hit? Aj fan den kortaste inte den snabbaste... det måste vi diskutera...
Fakturera vatten??? Vi har ju vatten här, det måste vi diskutera
Fakturerad kostnad för diskussion enligt självkostnadsprincipen 8000kr, vad dyrt... det måste vi diskutera..
du svarade inte på min fråga om det är bättre med timpriser som inkluderar allt eller självkostnadsprincipen där allt redovisas separat?Lucky2015 skrev:
Jag har aldrig skrivit att min Kärcher med rensslang motsvarar en spolbil.
Då får du läsa mitt inlägg igen. Jag har aldrig påstått att min Kärcher motsvarar en spolbil utan jag förklarade att för mig brukar det fungera.
"Kärchers högtryckstvätt med avloppsrensaren brukar lösa det mesta. I alla fall hos mig"
Vilken bra jämförelse du gjorde med golv och städbolag. Ska nog ta fram en påse popcorn och följa dina inlägg...
I dina tidigare inlägg pratade du om allt från kläder till bilkostnader. Om det är det du menar med självkostnadsprincipen så är svaret nej.A Aunty skrev:
Däremot ska arbetet specificeras med de olika kostnadsposterna så att debiteringen går att kontrollera dvs. specificerad räkning. Det är också en rättighet man har som kund genom konsumenttjänstlagen. Utan specificering kan man som kund omöjligen veta vad man blir debiterad för.
Som exempel hade trådskaparen lagt ut en bild på ett utdrag på fakturan. Den var specificerad med de olika kostnadsposterna och är då också möjligt för kunden att konstatera vad man blivit debiterad för. Detta är också nödvändigt för att det ska bli korrekt med ROT avdrag då vissa kostnader inte är avdragsgilla.
"Du har laglig rätt att begära en specificerad faktura. I fakturan ska hantverkarens arbetsmoment framgå samt vilket material som har använts. Du har även rätt att kräva att få veta hur många timmar och hur mycket material som har gått åt."
Lucky2015 skrev:
I dina tidigare inlägg pratade du om allt från kläder till bilkostnader. Om det är det du menar med självkostnadsprincipen så är svaret nej.
Däremot ska arbetet specificeras med de olika kostnadsposterna så att debiteringen går att kontrollera dvs. specificerad räkning. Det är också en rättighet man har som kund genom konsumenttjänstlagen. Utan specificering kan man som kund omöjligen veta vad man blir debiterad för.
Som exempel hade trådskaparen lagt ut en bild på ett utdrag på fakturan. Den var specificerad med de olika kostnadsposterna och är då också möjligt för kunden att konstatera vad man blivit debiterad för. Detta är också nödvändigt för att det ska bli korrekt med ROT avdrag då vissa kostnader inte är avdragsgilla.
"Du har laglig rätt att begära en specificerad faktura. I fakturan ska hantverkarens arbetsmoment framgå samt vilket material som har använts. Du har även rätt att kräva att få veta hur många timmar och hur mycket material som har gått åt."
Men flera sa ju emot mig att en konsument behöver inte veta detta utan det räcker med timpriser för att kunna jämnföra.
men tack för du säger att jag har rätt
