Jag tolkar bränsletillägg som en kompensation för ett högre dieselpris än det normala. Det skulle då vara intressant att veta vilket normalpris de utgår från. Och om de skulle kreditera ett bränsleavdrag om dieselpriset går under normalpriset. :)
 
  • Gilla
solofss2 och 7 till
  • Laddar…
A
mikethebik mikethebik skrev:
Du förstår uppenbarligen ingenting vad som skrivs, om vi har en timkostnad där allt ingår så vet kunden vad det kostar per timme, alltså inga påhittade tillägg för att tjäna mer dolda pengar.
Antingen är du dum på riktigt eller spelar dum eller kan helt enkelt inte förstå.
men hur vet jag att vad som ingår i eran timkostnad där "allt ingår"?
Finns ju ingen transparens?

ni bakar ju självklart in massvis med kostnader i denna timkostnaden men vilka ingår, kan du nämna dessa?
 
Claes Sörmland
A Aunty skrev:
men hur vet jag att vad som ingår i eran timkostnad där "allt ingår"?
Finns ju ingen transparens?

ni bakar ju självklart in massvis med kostnader i denna timkostnaden men vilka ingår, kan du nämna dessa?
Du behöver inte veta det som konsument. Du är inte företagets revisor eller redovisningsekonom. Det du behöver veta är ett timpris och hur många timmar som faktureras. På så sätt kan du jämföra priset med andra konkurrerande verksamheter.
 
  • Gilla
ptlf och 12 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du behöver inte veta det som konsument. Du är inte företagets revisor eller redovisningsekonom. Det du behöver veta är ett timpris och hur många timmar som faktureras. På så sätt kan du jämföra priset med andra konkurrerande verksamheter.
det vill jag absolut veta,
vill ju veta vad jag betalar för och inte blir lurad samt att det är ärligt och vitt.

varför är det så svårt att redovisa vad jag betalar för då?
varför inte bättre med en timkostnad till självkostnadspris sedan separata påslag för allt och ett CAK på det.
då betalar du exakt för vad arbetet kostat och företaget får även betalt för exakt vad det kostade samt påslag på det.

varför dölja massa kostnader i timkostnaden som aldrig går att kontrollera och blir oärligt
sedan verkar ju folk tro bara för någon lägger på ett tilläg utöver timkostnaden så är man lurad de företagen som inte lägger på det bakar ju bara in det i timkostnaden men du har ingen aning om det och storleken på det.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
men hur vet jag att vad som ingår i eran timkostnad där "allt ingår"?
Finns ju ingen transparens?

ni bakar ju självklart in massvis med kostnader i denna timkostnaden men vilka ingår, kan du nämna dessa?
Det viktiga är inte vad som ingår i priset, utan att det inte tillkommer något på timpriset.
Om alla redovisar ett timpris, så är det även lättare att jämföra mot andra företag.
Hålla på att jämföra vatten kostnader på 8 kr blir ju bara omständligt och löjligt.
 
  • Gilla
TickyNucker och 9 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
men hur vet jag att vad som ingår i eran timkostnad där "allt ingår"?
Finns ju ingen transparens?

ni bakar ju självklart in massvis med kostnader i denna timkostnaden men vilka ingår, kan du nämna dessa?
Skosnören, smörjfett, skarvhylsor 2,5 mm, glödlampor, bättringsfärg, skruvmejsel, mössa, kisspaus osv. osv. osv.............................................
Jag kan fortsätta räkna upp tusentals enskilda skitsaker som måste betalas via en timkostnad för en maskin, lastbil eller gubbe och som naturligtvis aldrig enskilt specas på en faktura.
Jag börjar tro att du antingen är ett troll eller dum på riktigt med dina inhopp i olika trådar där din bristande förståelse och kunskap ofta är monumentala, alternativt att du faktiskt är en råbyråkrat av värsta sorten.
 
  • Gilla
ptlf och 10 till
  • Laddar…
Det finns inget oärligt i att ha en hög timkostnad alls. Däremot är det tex oärligt att debitera fler timmar än vad som faktiskt gått åt.
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
A
D datpsu skrev:
Det viktiga är inte vad som ingår i priset, utan att det inte tillkommer något på timpriset.
Om alla redovisar ett timpris, så är det även lättare att jämföra mot andra företag.
Hålla på att jämföra vatten kostnader på 8 kr blir ju bara omständligt och löjligt.
fast du vet ju inte vad du betalar för om det är korrekt.

vad ingår i timkostnaden och ska du betala allt som ingår i den verkligen?
 
A
mikethebik mikethebik skrev:
Skosnören, smörjfett, skarvhylsor 2,5 mm, glödlampor, bättringsfärg, skruvmejsel, mössa, kisspaus osv. osv. osv.............................................
Jag kan fortsätta räkna upp tusentals enskilda skitsaker som måste betalas via en timkostnad för en maskin, lastbil eller gubbe och som naturligtvis aldrig enskilt specas på en faktura.
Jag börjar tro att du antingen är ett troll eller dum på riktigt med dina inhopp i olika trådar där din bristande förståelse och kunskap ofta är monumentala, alternativt att du faktiskt är en råbyråkrat av värsta sorten.
ingår arbetskläder, hälsoundersäkning, friskvård, utbildningar, mobiltelefon, sjuklön, semester, arbetsgivaravgift, försäkring?
 
M Molnpojken skrev:
Reagerar lite på fakturan jag fick från ett företag som spolade mina avloppsrör. Framkörning förstår jag men ska de ha bränsletillägg? Vi bor ca. en mil utanför stan.
Drivmedelstillägg är ju ett smidigt sätt för företagen att justera priset utifrån aktuella dieselpriser. På så sätt syns det även tydligt att om dieselpriset går upp med 5 kr så är det något som ligger utanför deras kontroll, och inte de som höjer priset till kund.

När jag jobbade på företag som använde drivmedelstillägg justerades det en gång per år, och hade priset gått ner så gick även drivmedelstillägget ner. Eftersom baspriset va satt ett antal år innan så var det inte sannolikt att det skulle bli ett minusbelopp på fakturan, däremot kunde beloppet vara lägre än föregående år.
 
Claes Sörmland
A Aunty skrev:
fast du vet ju inte vad du betalar för om det är korrekt.
Jo, du betalar för den tjänst som du har beställt. Kristallklart.

Vad sen firman har för interna kostnader är deras problem.
 
  • Gilla
Freniño och 11 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
ingår arbetskläder, hälsoundersäkning, friskvård, utbildningar, mobiltelefon, sjuklön, semester, arbetsgivaravgift, försäkring?
Du är bara konstig och kan inte vara på riktigt!

Mark Twain:

“NEVER ARGUE WITH STUPID PEOPLE. THEY WILL DRAG YOU DOWN TO THEIR LEVEL AND BEAT YOU WITH EXPERIENCE.”
 
  • Haha
Magnusalsjon och 4 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jo, du betalar för den tjänst som du har beställt. Kristallklart.

Vad sen firman har för interna kostnader är deras problem.
du förstår verkligen inte, men du vet ju inte vad som ingår i timkostnaden?
alltså vet du inte vad du får.

du betalar 800kr/tim men i själv verket ska du betala 700kr/tim då 100kr ej kan redovisas för?
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
A
mikethebik mikethebik skrev:
Du är bara konstig och kan inte vara på riktigt!
tror snarare att problemet är att du är en grovis/hantverkare och inte vet riktigt hur det fungerar med fakturering och tror bara för man skriver en timkostnad och inget mer så är man ärlig när det är precis tvärtom.

inget seriöst företag jag arbetat på skulle acceptera en sån fakturering utan redovisning vad som ingår i timkostnaden.
 
Då behöver man ju också specificera timlönen och pensionskostnader på varje gubbe (alla anställda har ju inte samma lön) och eventuella förmåner samt därtill eventuellt påslag. Dessutom behövs en redovisning för företagets overhead och vad som ingår i den, kapitalkostnaderna för varulager, kontorslokaler, administratörers lön, chefers lön, kostnader för it/telefoni, försäkringar och så vidare.

Ovanstående är dessutom helt ointressant för en privatkund. Det är ytterst två saker som är av intresse; totalpriset för utfört arbete och dess kvalitet.
 
  • Gilla
kashieda och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.