61 374 läst ·
339 svar
61k läst
339 svar
Faktura från rörmokaren
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Jag kan tycka att det räcker med en prislista som man lämnar över, liknande sånt som finns för taxi fast mer omfattande.
Där kan man skriva ut tillkommande kostnader utöver de faktiska arbetskostnaderna.
Exempelvis; framkörning, fakturering, materialanskaffning, minstadebitering, materialpåslag.
Där kan man skriva ut tillkommande kostnader utöver de faktiska arbetskostnaderna.
Exempelvis; framkörning, fakturering, materialanskaffning, minstadebitering, materialpåslag.
Nja, den tråden handlade mer om att hantverkaren inte varit tydlig med att han skulle ta betalt för besöket.Mikael_L skrev:
Men visst hänger det lite grann ihop med samma sak: Som kund vill man inte känna sig lurad.
Samtidigt måste man som kund vara beredd att betala för de kostnader man så att säga orsakat. Att hantverkaren hade ett jobb hos grannen samtidigt är inget som man som kund fixade, då ska man som kund heller inte få nåt för det. Undantaget är såklart om man är flera grannar som går ihop och vill få liknande jobb gjorda samtidigt, just för att få ner kostnaden genom samordning. Men då har man som kund varit delaktig i samordningen.
Måste det vara lag? Kan inte branschen själva börja göra det utan att staten ska behöva lagstifta om det?wildeside skrev:
Det finns ju faktiskt redan konsumentköp/tjänst-lagarna, om hantverkarna inte följer dem, varför skulle de följa en ny lag?
Tja vad är skillnaden mellan en offert och en prislista?13th Marine skrev:
En offert, Prislista, kontrakt eller vad man nu vill kalla det via sms eller e-post med krav på accept innan man åker till kunden.
Löser nog många dispyter.
Håller helt med, de jag anlitat senaste tiden kör alla med löpande räkning , och de har informerat bra före.13th Marine skrev:
Än mer info före kan ju lugna de som vill ha det så, info om framkörningsavgifter osv är väl ändå samma till privatkunder.
Enkelt: Prislistan talar bara om styckpriset på grejerna (timmarna, komponenterna etc), inte vilka grejer eller hur många som kommer att debiteras.wildeside skrev:
Prislistan kanske säger 700 spänn per påbörjad timme i arbetskostnad. Sen visar det sig att rörmokaren fakturerar 2 timmar "arbetskostnad" för restiden (fast restiden är 20 minuter enkel sträcka)... Så ett besök på 30 minuter kostar 2100 spänn.
Eller ännu värre, rörmokaren kommer dit, kollar på jobbet i fem minuter, åker iväg för att köpa delar, kommer tillbaka 2 timmar senare, monterar grejerna på en halvtimme och fakturerar sen 5 timmar (varav 4 är "restid", dels till/från kunden och dels för att åka och hämta materiel).
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
En prislista är lite mindre formell och kan användas för mindre jobb.wildeside skrev:
En offert kräver att man verkligen vet vad som ska göras, och att man därmed tittar på jobbet innan, vilket kan vara en rejäl merkostnad för ett litet jobb.
Som jag brukar säga varför är jorden rund och 1+1=2.N Nerre skrev:
Om du tycker att nuvarande lagar och dess efterlevnad är tillräcklig och att det inte behövs göras något för att företag tvingas följa den, så är det upp till dej.
Om det alltid finns en offert, Beställning så skulle det iaf vara enklare att utreda vad som var överenskommet och alla slipper att gissa och spekulera.
Finns ingen offert/Beställning så får kunden rätt vid en eventuell dispyt om vad som sagts, vilket skulle innebära att företaget får ta kostnaden(Läropengarna)
Ett sms där det står t.e.x.13th Marine skrev:
Vi kan komma den ååmmdd och titta på/utföra jobbet för en kostnad enligt följande.
Resor X tim å-pris x kr/tim.
Servicebil kr/km räknat från adress XX å-pris x kr/km
Felsökning/arbetskostnad X tim å-pris x kr/tim.
Material kostnad inköpspris +10%
För accept av ovanstående krävs svar.
Alternativt skriver man löpande kostnad på felsökning/arbetskostnad å-pris X kr/tim.
Eller ska jag skicka en prislista på X antal rader/sidor som inte är relevanta för att titta på/utföra jobbet, som inte säger något om vad den totala kostnaden blir.
Ska jag skicka en prislista på ca 15 sidor på allt vi sysslar med, varav 14 sidor inte är relevanta för det jag ska göra hos den kunden?N Nerre skrev:Enkelt: Prislistan talar bara om styckpriset på grejerna (timmarna, komponenterna etc), inte vilka grejer eller hur många som kommer att debiteras.
Prislistan kanske säger 700 spänn per påbörjad timme i arbetskostnad. Sen visar det sig att rörmokaren fakturerar 2 timmar "arbetskostnad" för restiden (fast restiden är 20 minuter enkel sträcka)... Så ett besök på 30 minuter kostar 2100 spänn.
Eller ännu värre, rörmokaren kommer dit, kollar på jobbet i fem minuter, åker iväg för att köpa delar, kommer tillbaka 2 timmar senare, monterar grejerna på en halvtimme och fakturerar sen 5 timmar (varav 4 är "restid", dels till/från kunden och dels för att åka och hämta materiel).
Använder mig av en sån mall med lite mer text och rader för mindre eller akuta jobb, men orkade inte titta på den jag har eller skriva av den i sin helhet. tar några minuter att skriva i och skicka.mathiash77 skrev:
Större jobb tittar jag på plats och ger en offert/kontrakt kostnadsfritt.
Har aldrig haft något problem med någon kund pga att man varit otydlig iaf.
Det är ju stor skillnad.wildeside skrev:
Prislistan kan mer ses som allmänna villkor, den är ingen offert som kan följas av en accept.
Men med en lista som kan räckas över till kunden (eller en webadress åt kunden till prislista/villkor), gör att det som muntligen måste meddelas blir mindre, går snabbare för hantverkaren.
Jag har börjat på en liten "Allmänna villkor", ja jag tror inte det kommer bli så mycket mer än såhär, men språket och fraserna ska jag nog suga lite till på.
Men genom att ha ett sånt här att visa kunden, samt som bilaga till avtal, så är mycket klarlagt redan i början och diskussioner i efterhand behöver ej uppstå. Åtminstone finns det svart på vitt vad som gäller, ifall man sen blev oense. Ett skydd för mig m.a.o och samtidigt en tydlighet mot kunden.
Det finns redan en lag som i princip täcker detta. Varför behövs det en lag till?wildeside skrev:
Jag har fetmarkerat några bitar av lagtexten.
Det är absolut inte fritt för hantverkaren att ta betalt hur som helst. T.ex. att ta 2100 spänn för en halvtimmes jobb bara för att man tar betalt för varje påbörjat timme restid skulle med stor sannolikhet anses oskäligt av domstol.4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.
37 § Har konsumenten uppdragit åt näringsidkaren att företa enbart förberedande undersökning för att utreda omfattningen av eller kostnaden för en tjänst, är konsumenten inte skyldig att betala för undersökningen, om han på grund av sedvana inom branschen eller i övrigt har haft skäl att anta att undersökningen skulle göras utan ersättning.
Vilken hantverkare specar restid i offerten? Reseersättning brukar vara baserat på sträcka, inte restid. Detta för att motivera näringsidkaren att ordna resan så snabbt som möjligt. Är resekostnaden baserat på tid så tjänar hantverkaren pengar på att maska.wildeside skrev:
Att ta både ersättning för restiden och ersättning för körsträcka för servicebilen är inte rimligt. Hur långt servicebilen kör är inte relevant till dess nytta om man redan tagit betalt för resan, servicebilen är ett rörligt lager. Där är det mer rimligt att ta betalt för tiden som servicebilen är upptagen (t.ex. per påbörjad halvdag).
Och den har vi diskuterat i Alhsell-tråden, kunden drabbas negativt av om näringsidkaren inte anstränger sig för att hitta bra inköpspris.