C
Brukar alltid bjuda fåglarna på bl.a. solrosfrön som uppenbarligen är ett säkert kort. Men sist köpte vi för skojs skull en säck Rölunda "vildfågelfrö". Noterar dock att havrekornen (antar jag att det är), vilka tyvärr utför merparten av produkten, förblir helt orörda. Varför är det så? Har noterat samma sak när vi satt ut havrekärvar vid ett par tillfällen.

Här är det bara gulsparven som äter havre.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Man får ju anpassa foder efter vilka fåglar man har/vill ha på besök. Tydligen har du inga som gillar havre.
Själv kör jag på svarta solrosfrön och jordnötter, det går åt ca 40kg på en vinter. Hampfrön var också väldigt populärt men lite för dyrt tyvärr. Havre är det bara ett turkduvpar som vill äta så det har jag stort sett slutat med.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
A AskeHolst skrev:
Man får ju anpassa foder efter vilka fåglar man har/vill ha på besök.
Huvudtanken med att köpa blandfrö var faktiskt att så många som möjligt skulle känna sig välkomna :D

Har inget öppet vatten i närheten, så sjöfågel är det ont om, men annars är det ett väldigt rikt fågelliv här. Skyddat och ostört på landsbygden i mälardalen på gränsen mellan skog och åker. Men uppenbarligen ingen som är intresserad av havre. Känns lite märkligt med en blandning med typ 50% havre om det är så få fågelarter som äter den...

Jag förstår inte varför man fortsätter att sälja denna blandning av fågelfrö. Det är den absolut dyraste fågelmaten eftersom den innehåller så mycket havre som ratas. De enda fåglar som äter havre är gulsparv och så änderna.
Solrosfrö och nötter är bra mat till fåglar men köp större förpackningar så blir kostnaderna överkomliga.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag förstår inte varför man fortsätter att sälja denna blandning av fågelfrö.
För att den är billig att tillverka.

Erbjuder själv solrosfrön, jordnötter och hampfrö. Får dock lite dåligt samvete varje gång en flock gulsparvar tittar förbi för de har inget att äta. Vet inte om det är för att de inte gillar smaken av solrosfrö eller om de inte vet hur de skall få upp skalen men de rör inte något av det jag bjuder på.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
A Abies koreana skrev:
Solrosfrö och nötter är bra mat till fåglar men köp större förpackningar så blir kostnaderna överkomliga.
Köper bara på 20 kg säck, mindre förpackningar är ingen idé att hålla på med på "landet".
Jordnötterna är poppis så klart, men känns lite väl dyrt och lyxigt med fågelmat som odlas på typ andra sidan jordklotet. Inte för att jag har någon aning om vart solrosfröet odlas någonstans... Några tips på alternativ?
Gulsparv brukar synas här, men inte ens de verkar intresserade av havren.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
C
P.s. detta är alltså en klart förskönad bild av verkligheten :crysmile:

klm_44502-524.300x0.jpg

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Samma här, köper inte "vildfågelfrö" längre.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hemmakatten
Nä, vi hade en solrosfröblandning och talgbollar och äpplen och mellan varven jordnötspåsar. Vi fick väldigt mycket fåglar till vår hasselbuske.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Gick in och kollade priset, och det är ju som @Dalbotös skriver en dead giveaway när det gäller innehållet.
Den kostade 60% av solrosfröet, och sedan har de dessutom blandat i jordnötter och hampfrö med betydligt högre kilopris. Tror f-n att de måste spä ut det med 50% havre... :poop:
Drog iväg ett mejl till Rölunda och bad dem förklara sig. Får se om/vad de svarar.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Köper bara på 20 kg säck, mindre förpackningar är ingen idé att hålla på med på "landet".
Samma här, handla 5st 20kg säckar solrosfrön inför vintern, men är för både hemma och fritidshuset. På senhösten åt de små liven 7-8kg i veckan ute i fritidshuset (talgoxe, svartmes, blåmes, nötväcka, stenknäck och bofink)
Har byggt en matare som tar ca 10kg frön.

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.