24 674 läst ·
48 svar
25k läst
48 svar
Fåglar ! Dom äter upp min gräsmatta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Den här publikationen tar upp en del om bekämpning av ping- och trädgårdsborrar med nematoder: https://pub.epsilon.slu.se/17943/1/Pettersson_M_201027e.pdf de två sista sidorna
Då är det bara att gratulera , vi är väl inne på fjärde året med grävlingböket . Att fåglar skulle vara skyldiga kan man nog glömma direkt .galento skrev:
Men detta med nematoder har vi inte ens hört talas om det kanske vore en kanongrej att sputa på. Bra tips för vi vore
väldigt nöjda om detta hjälper mot de larver grävlingen vill äta.[/QUOTE]
Det är samma larver fåglarna och grävlingen vill åt, så det beror på vilka djur som finns i grannskapet.
Jag har själv haft sådana larver för många år sedan och där var det kajor som spökade.
Du måste se till att få bort larverna innan du sår nytt.
I vanlig ordning så förordar jag biologisk bekämpning. Jag hade satt upp småfågelholkar och starholkar och gjort trädgården fågelvänlig. Småfåglarna kan då plocka insekterna när de svärmar och stararna kan plocka larverna.
Har själv liknande problem, tror det är pingborrar och gräsmattan har sett ut som bilder tidigare, har haft detta problem i ca 4 år men de sista 3 åren har jag använt min lövsug för att decimera otygen. Sista 2 åren så syns inga liknande problem. Brukar gå ut på förmiddagar helst då det är vindstilla o sol då flyger dom ca 1 dm ovan mark och är lätta att suga upp.
Kan tillägga att borrarna är framme ca 1 tim sedan är dom pytts väck.
Kan tillägga att borrarna är framme ca 1 tim sedan är dom pytts väck.
Redigerat:
Det där ser ut som grävling. Hur stora är hålen intill den större förödelsen?
Är dom hyffsat små och nästintill helt runda, så är det grävling. Dom kan ställa till det mer än man kan tro.
Hade det varit vindsvin så hade det sett betydligt värre ut.
Och eftersom det sker på nattetid, så skulle jag utesluta fåglar också.
Är dom hyffsat små och nästintill helt runda, så är det grävling. Dom kan ställa till det mer än man kan tro.
Hade det varit vindsvin så hade det sett betydligt värre ut.
Och eftersom det sker på nattetid, så skulle jag utesluta fåglar också.
Skaffa nematoder mot pingborre,gör enl bruksanvisning, larverna dör, det blir fin gräsmatta igenD Draven skrev:
Precis! Sätt upp kamera för att se om det är grävling. Flytta runt kameran för att se var de i så fall tar sig in. Stoppa dem från detta. Se sedan istället larverna som en tillgång. Sätt upp holkar till trevliga fåglar som kvittrar fint och är fina att titta på. Vi har massor med välljudande fåglar i trädgården. Det ser både jag och sambon som ett stort plus!B Bombus pratorum skrev:
Jag har sett fåglar rycka upp tuvor så att gräset ser ut som på bilden, men de höll på under dagtid. Stora svarta fåglar, kråkor eller korpar tror jag samt skator en annan gång. Men fåglar är väl inte aktiva på nätterna? De kanske är aktiva på morgonen innan du gått upp.D Draven skrev:
Ja så här såg större delen av gräset på markbädden ut i morse och även på fler
ställen , suck det blir en hel del extrajobb.
Vi har skogen som granne så vi har många fåglar och att stänga ute grävlingen är nog
ett hopplöst fall.
ställen , suck det blir en hel del extrajobb.
Vi har skogen som granne så vi har många fåglar och att stänga ute grävlingen är nog
ett hopplöst fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder