BirgitS
  • Gilla
Gert57 och 1 till
  • Laddar…
galento
BirgitS BirgitS skrev:
Den här publikationen tar upp en del om bekämpning av ping- och trädgårdsborrar med nematoder: [länk] de två sista sidorna
Man får tacka (y) naturligtvis sparat i datorn för utskrift.

A Abies koreana skrev:
Inte enkelt att identifiera, kolla här om du hittar rätt art;

Se skillnad på skalbaggar och deras larver - Rikare trädgård (rikaretradgard.se)
Ja det är ju inte helt lätt. Man skulle ha tag på en expert så jag skaffar rätt botemedel.

D Draven skrev:
Ja det är ju inte helt lätt. Man skulle ha tag på en expert så jag skaffar rätt botemedel.
Ok vi har röstat i familjen, och det står nu mellan ping eller ollonborre.
Så det blir biologisk bekämpning.
Tack alla.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Haft liknande problem. Det visade sig att det var Räven.

galento galento skrev:
[QUOTE="Draven, post: 5221153, member: 15547"Tror hoppas problemet försvinner om jag lyckas få gräset att gro igen.:rolleyes:
Då är det bara att gratulera , vi är väl inne på fjärde året med grävlingböket . Att fåglar skulle vara skyldiga kan man nog glömma direkt .

Men detta med nematoder har vi inte ens hört talas om det kanske vore en kanongrej att sputa på. Bra tips för vi vore
väldigt nöjda om detta hjälper mot de larver grävlingen vill äta.[/QUOTE]
Det är samma larver fåglarna och grävlingen vill åt, så det beror på vilka djur som finns i grannskapet.
Jag har själv haft sådana larver för många år sedan och där var det kajor som spökade.
Du måste se till att få bort larverna innan du sår nytt.

I vanlig ordning så förordar jag biologisk bekämpning. Jag hade satt upp småfågelholkar och starholkar och gjort trädgården fågelvänlig. Småfåglarna kan då plocka insekterna när de svärmar och stararna kan plocka larverna.

• Gilla
  • Älska
Flamingon och 3 till
  • Laddar…
Har själv liknande problem, tror det är pingborrar och gräsmattan har sett ut som bilder tidigare, har haft detta problem i ca 4 år men de sista 3 åren har jag använt min lövsug för att decimera otygen. Sista 2 åren så syns inga liknande problem. Brukar gå ut på förmiddagar helst då det är vindstilla o sol då flyger dom ca 1 dm ovan mark och är lätta att suga upp.
Kan tillägga att borrarna är framme ca 1 tim sedan är dom pytts väck.

Redigerat:
Det där ser ut som grävling. Hur stora är hålen intill den större förödelsen?
Är dom hyffsat små och nästintill helt runda, så är det grävling. Dom kan ställa till det mer än man kan tro.

Hade det varit vindsvin så hade det sett betydligt värre ut.

Och eftersom det sker på nattetid, så skulle jag utesluta fåglar också.

D Draven skrev:
Hej nu har problemet blivit större, av någon anledning så är det flera nätter som en viss del av gräsmattan blir uppäten av de här fåglarna som vill åt larver i jorden.
Hur faen blir man av med detta ?
Alla tips är välkomma.

[bild]
Skaffa nematoder mot pingborre,gör enl bruksanvisning, larverna dör, det blir fin gräsmatta igen

B Bombus pratorum skrev:
I vanlig ordning så förordar jag biologisk bekämpning. Jag hade satt upp småfågelholkar och starholkar och gjort trädgården fågelvänlig. Småfåglarna kan då plocka insekterna när de svärmar och stararna kan plocka larverna.
Precis! Sätt upp kamera för att se om det är grävling. Flytta runt kameran för att se var de i så fall tar sig in. Stoppa dem från detta. Se sedan istället larverna som en tillgång. Sätt upp holkar till trevliga fåglar som kvittrar fint och är fina att titta på. Vi har massor med välljudande fåglar i trädgården. Det ser både jag och sambon som ett stort plus!

D Draven skrev:
Tack för stort intresse. (y)
För alla som säger gris , säger jag elstängsel och stor skillnad för vad dom gör utanför det.
Så fåglar är nog mest troligt.
Jag tänker så gräs och lägga ut fiberduk till en början. Tror hoppas problemet försvinner om jag lyckas få gräset att gro igen.:rolleyes:
Jag har sett fåglar rycka upp tuvor så att gräset ser ut som på bilden, men de höll på under dagtid. Stora svarta fåglar, kråkor eller korpar tror jag samt skator en annan gång. Men fåglar är väl inte aktiva på nätterna? De kanske är aktiva på morgonen innan du gått upp.

• Gilla
Draven
  • Laddar…
galento
Ja så här såg större delen av gräset på markbädden ut i morse och även på fler
ställen , suck det blir en hel del extrajobb.
Vi har skogen som granne så vi har många fåglar och att stänga ute grävlingen är nog
ett hopplöst fall.

Upprivet gräs och jord, förmodligen orsakat av djur, gropar syns på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Höghus Höghus skrev:
Koltrastar kan vara otroligt energiska och rota i backen på detta sätt.

/Höghus
Skator också!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.