17 674 läst ·
45 svar
18k läst
45 svar
Fågel utan beteende!?
Är det verkligen lagligt att ha ihjäl fåglar eller andra vilda djur vara för att man irriterar sig på dem?O OppfinnarJocke skrev:Jag hade det problemet för några år sen, en stor j-a trut som satt på altanräcket och plirade illmarigt på det stora vardagsrumfönstret, och sen kastade sig allt vad den kunde rätt in i rutan. Och detta började den med klockan fyra på mprgonen! Jag gjorde några försök, tillsammans med hunden, att skrämma bort truten, men den flög bara upp och satte sig i en tall nere vid sjön, och så fort vi lämnat altanen var den tillbaka. Så jag kontaktade en fågelexpert (som tar hand om skadade fåglar, vårdar dom och sen släpper ut dom i naturen igen) och han menade på att det tyvärr nog inte fanns nåt annat att göra än att ha ihjäl truten; när de väl fått det på hjärnan att det är en rival i fönstret så går det inte att få dom att ändra sig. Och så slutade det. Med ett kvastskaft lyckades min dåvarande sambo klappa till truten så den landade på altanen, och hunden högg ihjäl den. Hon (sambon, inte hunden) begravde fågeln nere vid sjön.
Hade kanske också funkat att tejpa för ett myggnät eller dylikt utanpå fönstret, och ha det så under några dagar tills fågeln tröttnar och fattar att "rivalen" är borta? Man kan fortfarande se ut genom fönstret, men spegelbilden hindras.O OppfinnarJocke skrev:Jag hade det problemet för några år sen, en stor j-a trut som satt på altanräcket och plirade illmarigt på det stora vardagsrumfönstret, och sen kastade sig allt vad den kunde rätt in i rutan. Och detta började den med klockan fyra på mprgonen! Jag gjorde några försök, tillsammans med hunden, att skrämma bort truten, men den flög bara upp och satte sig i en tall nere vid sjön, och så fort vi lämnat altanen var den tillbaka. Så jag kontaktade en fågelexpert (som tar hand om skadade fåglar, vårdar dom och sen släpper ut dom i naturen igen) och han menade på att det tyvärr nog inte fanns nåt annat att göra än att ha ihjäl truten; när de väl fått det på hjärnan att det är en rival i fönstret så går det inte att få dom att ändra sig. Och så slutade det. Med ett kvastskaft lyckades min dåvarande sambo klappa till truten så den landade på altanen, och hunden högg ihjäl den. Hon (sambon, inte hunden) begravde fågeln nere vid sjön.
Vänta bara när de sedan hittat ett bra bo, t.ex. blomkruka på väggen vid uteplatsen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hum, inte lika roligt att ha dessa spektakel bredvid där man sitter. Året innan hittade vi ett bo med ägg av sädesärla i den lilla vattenkanna på nästan samma plats bakom en trappsteg med pelargoner, Jo även det spektaklet fick föda upp sina ungar. Tacka vet jag de som använder holkarna istället.
Jajamen, det finns olika former av holkar allt från traditionella med hål där mesar och de svarta flugsnapparna hållet till, öppna i olika storlekar som trastar eller de grå flugsnapparna använder, vid sjön hänger knipholkarna, uppe i skogen finns holk till kattugglan, etc. Tyvärr så har fåglarna sin egen vilja och tycket de hittar bättre platser.yonna skrev: