Renoveringsnovis
· Kronoberg
· 61 inlägg
Vi har sista månaden ibland hört fåglar som ibland hackat i huset. Kikat lite men inte sett något men idag kom jag på en på bar gärning. Huset är i grunden oljehärdad masonit med brädor men med lite mellanrum som på fotot och de har hackat hål och plockat ut lite isolering. Detta har hänt på 6-7 ställen vad jag kan se.
Vad tusan ska man göra åt detta?
Renoveringsnovis
· Kronoberg
· 61 inlägg
Den erfarenhet jag har av fåglar är att de sällan gör något sådant här för att det är roligt. Utan för att de tror, eller vet, att det finns föda innanför.
Har du övervakningskameror så rikta dem mot husväggen så att du kan se vilken fågel det är som gör hålen.
Eller du kanske hann se vilken fågel det var senast?
Om det är sten/glasull innanför masoniten kanske det är den de vill åt för att isolera sitt eget rede inför vintern. Hur nu fågeln skulle ha lyckats klura ut det i år om ingen attackerat fasaden tidigare?
Har du övervakningskameror så rikta dem mot husväggen så att du kan se vilken fågel det är som gör hålen.
Eller du kanske hann se vilken fågel det var senast?
Om det är sten/glasull innanför masoniten kanske det är den de vill åt för att isolera sitt eget rede inför vintern. Hur nu fågeln skulle ha lyckats klura ut det i år om ingen attackerat fasaden tidigare?
Är nog ingen masonit där, utan bakom panlen är det asfaltspapp och den pickar dom igenom, helst talgjoxarna. Skulle det var masonit så finns bara ett par fåglar som klarar att göra hål. Hackspett och spillkråka, men då låter det nog som om någon knackar med hammare på huset.A Andreas Carlsson skrev:Vi har sista månaden ibland hört fåglar som ibland hackat i huset. Kikat lite men inte sett något men idag kom jag på en på bar gärning. Huset är i grunden oljehärdad masonit med brädor men med lite mellanrum som på fotot och de har hackat hål och plockat ut lite isolering. Detta har hänt på 6-7 ställen vad jag kan se.
Renoveringsnovis
· Kronoberg
· 61 inlägg
Förra ägaren sa att det är oljehärdad masonit så jag har bara utgått från det. Det slår i hela huset när de går igång, ungefär som någon slår hårt med hammare och det är svårt att lokalisera vart ifrån det kommer.J jonaserik skrev:
Renoveringsnovis
· Kronoberg
· 61 inlägg
Renoveringsnovis
· Kronoberg
· 61 inlägg
Det spelar väl egentligen ingen roll, men på bilden ser det inte ut som oljehärdad masonit och det ser verkligen inte ut som asfaboard.
Jag tror att det enda som kan stoppa vidare angrepp är att du sätter dit lockpanel som täcker vad det nu är för material.
Å andra sidan är det nog någon fågel som av en slump har lärt sig att det lönar sig att picka sig igenom och nästa år kommer det att vara glömt.
Jag tror att det enda som kan stoppa vidare angrepp är att du sätter dit lockpanel som täcker vad det nu är för material.
Å andra sidan är det nog någon fågel som av en slump har lärt sig att det lönar sig att picka sig igenom och nästa år kommer det att vara glömt.
Klicka här för att svara