Hej alla.

Jag ska nu fästa utanpåligganderör i mitt badrum.
Jag vet att man ska borra+silicon+plugg+mer silicon och det känns helt OK överallt men inte i själva duschen. Jag har nu lagt ner många timmar på att få det helt tätt och drar mig för att borra hål och litar inte riktigt på att siliconet kommer hålla tätt.

Vet någon om man kan limma eller liknande?
Jag kan knappast limma upp duschblandarfästet så där måste jag gå igenom tätskiktet men min tanke var att behöva göra det så lite som möjligt.

Är jag överförsiktig? Stressar upp mig i onödan?

Tacksam för tips!!

Mvh / Azkel

I duschzones SKA det vara kortling eller motsvarande för varje skruv! Står tydligt och klart i reglerna.

Det finns rörhållare som limmas fast på kaklet, köp det! För blandaren vet jag inte hur du ska göra om du inte vet var du har reglarna, för den behöver skruvas.

T
Står det inte i "Säkert vatten" att utanpåliggande rör ska dras uppe vid taket och sedan ner till duschblandaren. Dom flesta rörmokare gör så här i alla fall nuförtiden......

@injonil, du har rätt, så ska man göra, men jag har redan fuskat, jag har satt OSB bakom alla skivor.
Mitt badrum "växte fram" och jag ville inte ens fösöka planera så bra att jag visste exakt var jag skulle sätta alla kortlingar.
Blandaren måste jag skruva, finns inga andra sätt, dock visste jag inte att det fanns rörhållare som kan limmas. Har du någon länk skulle det uppskattas?

@tank77, är det så? Jag övervägde det men ville inte att mitt badrum skulle se ut som ett pannrum och kom fram till att det borde fungera med "vanlig" rördragning även i duschen.

Tack för er feedback!!

Mvh / Azkel

Har inga länkar men jag vet att t ex Ahlsell har dessa hållare.

Har du OSB bakom så kan du göra en bra installation utan kortling om du bara låter bli att borra hål i OSB-skivan! Då har inte siliconet någonstans att ta vägen och det blir tätt! :)

injonil skrev:
Har inga länkar men jag vet att t ex Ahlsell har dessa hållare.

Har du OSB bakom så kan du göra en bra installation utan kortling om du bara låter bli att borra hål i OSB-skivan! Då har inte siliconet någonstans att ta vägen och det blir tätt! :)
Tack för tipset, ska leta där.
Det var tanken med att sätta OSB bakom, ska bara hitta skruv som är kort nog.
Trots att det ska räcka med silicon känns det ändå inte bra att göra hål i tätskiktet i duschen även om jag inte går igenom OSB'n. Men förhoppningsvis kan jag ju nu lösa det genom att limma istället. d^_^b

Mvh / Azkel

Det gör inget om skruven går igenom OSB-skivan (det bör den göra...), det viktiga är att du inte borrar igenom skivan!

Azkel skrev:
jag har redan fuskat, jag har satt OSB bakom alla skivor.
Inget fusk med det. Bara du har satt godkänd våtrumsskiva ovanpå.

Köpte självhäftande hållare på Ahlsell. Enligt bruksanvisningen får man bara ha tre (tror jag det var) sådana i rad sen måste man skruva nån.
Det var svårt att få till det med spänninglös dragning, som är förutsättningen för att de skall sitta., dessutom bör man nog vänta de 24 h (eller om det var merr) som det står i bruxen, innan man trycker dit rören, annars lossnar de (mina gjorde det, men det gick att rycka dit dom igen) . De flesta sitter kvar ännu..

OSB är väl inte tillåtet?

Nu är jag med på hur du menar injonil, det var så jag tänkte.

RobZombie, är det så? Jag minns en tidigare tråd här där just detta diskuterades.
Vill minnas att slutsatsen blev att OSB inte var OK då det är en träbaserad skiva? Jo, jag har våtrumsskivor utanpå förutom i våtzon 2 där det är kartonggips.

Tack bsba, då är det bekräftat att de finns och var de finns. Ska tänka på det du skriver med torktid.
Känns helt klart bättre att inte behöva gå igenom tätskiktet i duschen mer än nödvändigt.

Mvh / Azkel

Varför skulle det inte vara godkänt med träskiva bakom en godkänd våtrumsskiva? Så länge man gör tätskiktet ordentligt så... Kan någon klargöra?

Det är godkänt i nya reglerna.

C
Precis, i nya reglerna får man ha OSB bakom, men man ska fortfarande ha kortlingar. Jag hade nog valt 18mm byggplywood istället om jag nu skulle fuskat och skippat kortlingar, eftersom det i andra sammanhang (kök tillexempel) nästintill jämställs med kortlingar, men det funkar nog med OSB också.

Ursäkta att jag stjäl tråden med mina frågor, men varför behövs kortlingar när min byggskiva går aldeles utmärkt att fästa min duschblandare i? Är det bara för att man inte skall borra helt igenom materialet så att silikonen kan fisa igenom och inte göra sitt jobb ordentligt?

Japp! Vet man vad man gör kan man få det bra utan kortlingar men enligt reglerna ska de vara där (zon 1).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.